کد خبر: محققان-پروتون-درمانی-برای-سرطان-مؤث
۸ دی ۱۳۹۸، ۹:۵۵

به گزارش گروه بهداشت طبنا( خبرگزاری سلامت)، طبق مطالعه‌ای که در یک مجله پزشکی منتشر شد، بیماران سرطانی که پروتون درمانی با تکنولوژی بالا دریافت می‌کنند، در مقایسه با افرادی که تحت درمان با اشعه ایکس سنتی قرار می‌گیرند، میزان درمانی مشابه و عوارض جانبی کمتری دارند.

این مطالعه به سرپرستی دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا، تقریباً یک هزار و 500 بیمار را تحت بررسی قرار داد.

این نخستین بررسی بزرگ از داده‌ها در بین انواع مختلف سرطان از جمله سرطان‌های ریه، مغز، سر و گردن، سرطان دستگاه گوارش و زنان بود، اما هیچ یک از بیماران مبتلا به سرطان متاستاتیک نبودند که در آن توموری به سایر قسمت‌های بدن نیز سرایت کرده است.

محققان که هیچ تفاوتی بین دو گروه از نظر بقا و کنترل سرطان مشاهده نکردند، اظهار داشتند پروتون درمانی در درمان سرطان به اندازه پرتودرمانی مؤثر است، ضمن اینکه این روش عوارض جانبی کمتری در درمان سرطان دارد.

بقای کلی در یک سال برای گروه پروتون درمانی 83 درصد و در مقابل 81 درصد برای گروه پرتودرمانی اشعه X بود اما تفاوت در عوارض برجسته‌تر بود.

محققان پس از انجام اقدامات لازم برای کنترل این اختلافات دریافتند، بیمارانی که پروتون درمانی دریافت می‌کنند، در مقایسه با بیمارانی که تحت پرتودرمانی اشعه ایکس قرار گرفتند در 90 روز اول درمان، کاهش دو سوم در خطر نسبی عوارض شدید را تجربه کردند.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha