کد خبر: محدودیت-ها-ستاد-کرونا-چقدر-در-کاهش-بیما
۱۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۱
محدودیت های ستاد کرونا چقدر در کاهش بیماری کووید 19 موثر بوده است؟

محمدسیاح: به گزارش خبرنگار گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ گواه حضور مردم در سطح شهر علی رغم تعطیلات دوهفته ای و اتخاذ مقررات منع تردد ازدحام و شلوغی در متور و اتوبوس است که نشان داد محدودیت ها نتوانسته مردم را در خانه ها نگه دارد.

منع تردد بین شهری، منع تردد درون شهری، تعطیلی بازارهای اصلی که محل ازدحام مردم بوده، جریمه کسانی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و ... از مواردی است که دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا روی آن توافق کردند ولی نکته مهم میران اجرایی بودن این تصمیمات و میزان تاثیرگذاری آن بر روند بیماری و مبتلایان و فوتی ها بوده است. اقتصاد در واقع مهمترین موضوعی است که کنترل اپیدمی را به چالش کشیده و تصمیمات دولت در این راستا را کم اثر کرده است. بسیاری از مردم برای تامین معاش خود مجبورند که از خانه خارج و در شهر تردد کنند حال این تردد با ماسک باشد یا نه احتمال انتقال و شیوع بیماری همچنان وجود خواهد داشت. ناکارآمدی، عدم شفافیت، پنهان‌کاری، اظهارات ضد و نقیض، تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی و دخالت مراکز قدرت در سیاست‌های مربوط به مقابله با گسترش همه‌گیری کرونا از انتقادهایی است که در فضای مجازی و رسانه‌ها زیاد تکرار می‌شوند. در مواردی بی‌توجهی شهروندان به دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند از یک سو بازتاب این بی‌اعتمادی و از سوی دیگر پیامد فراهم نکردن زیرساخت‌های لازم توسط دولت باشد. بخشی از ازدحام در وسائل نقلیه عمومی حاصل کمبود شدید واگن مترو و اتوبوس است که شهردار و رئیس شورای شهر تهران بارها از آن گلایه کرده‌اند.

نشانه های مثبت

کمتر از ۱۰ روز از شروع محدودیت‌های تازه کرونا و تعطیلی نصفه و نیمه در تهران و همه مراکز استان‌ها می‌گذرد. نشانه‌ها ظاهرا مثبت هستند. همه مسئولان، پزشکان و کارشناسانی که تا حتی اواخر هفته پیش از پر بودن بیمارستان‌ها گله داشتند، اما اکنون می‌گویند اوضاع بهتر شده است؛ احتمالا هدف اولیه تعطیلات که تنفس کادر درمانی بود، تا آخر هفته دست‌یافتنی است، اما کاهش مرگ و میرها تا زیر ۱۰۰ نفر که هدف نهایی طرف بود، احتمالا به این زودی اتفاق نیفتد. هرچند که با توجه به سخنان رئیس جمهور تمدید محدودیت‌ها احتمالا منتفی است: «البته ما به خوبی می‌دانیم که محدودیت راهکار اصلی نیست، محدودیت یک علامت و یک هشدار بزرگ است و پشت سر آن باید اقدامات زیادی انجام گیرد تا ما به هدف برسیم. همه مردم ما می‌دانند راه‌حل اصلی برای مبارزه با این بیماری، تغییر رفتار اجتماعی مردم است، مردم عزیز ما باید سبک زندگی‌شان را تغییر دهند، فاصله اجتماعی را مراعات کنند، در تجمعات شرکت نکنند و ترددها را به حداقل ضروری برسانند تا ما در این شرایط بتوانیم به نقطه مطلوب در مقابله با این بیماری برسیم.»

سربازان خط مقدم چه می گویند؟

با اینکه وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا یا دولت اعلام کردند که اعمال محدودیت ها در کاهش آمار بیمار موثر بوده، اما برخی از اعضای کادر درمانی در بیمارستان ها چنین اعتقادی ندارد. دو روز پیش یک سوپروایزر ICU ویژه در یکی از بیمارستان ها در تهران به خبرگزاری سلامت گفت که «برخلاف تصور اعمال محدودیت ها نتوانسته از حجم بیماران بکاهد و بیماران بد حال در انتظار ورود به بخش ICU هستند.» دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران به همشهری در این باره گفته است: «در محدودیت‌های کرونایی که از اول آذر ۹۹ در حال اجراست، در خصوص بستری‌های بیمارستانی که شاخص مهمی از نظر ما محسوب می‌شود، افزایش آمار نداشتیم. نمی‌گوییم کاهش داشتیم، اما افزایشی نداشته‌ایم. درمورد آمار فوتی‌ها هم همین طور بوده و افزایش نداشتیم. آمار مراجعان سرپایی هم در بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها طی این یک هفته افزایش نداشته است.» او از افزایش تعداد مبتلایان جدید خبر داد و درباره علت آن گفت: «چون در مراکز بهداشت و مراکز سرپایی، افزایش تعداد تست‌های تشخیصی کرونا را داشتیم، تعداد ثابت‌شده‌ی PCRمثبت‌ها افزایش یافته و بنابراین در بیماریابی، موارد بیشتری را شناسایی کردیم، چون تعداد تست‌های ما بیشتر شده است. پس دلیل مهم افزایش آمار مبتلایان، افزایش تعداد تست‌ها است. اجرای طرح محله‌محور «شهید سلیمانی» که با همکاری وزارت بهداشت و سازمان بسیج در برخی مناطق تهران در حال اجراست و هدف آن بیماریابی است، در این موضوع (شناسایی مبتلایان جدید) تاثیر چشمگیری داشته است.»

هر اقدامی برای کاهش زنجیره انتقال مفید است

دکتر سید جلیل میرمحمدی میبدی، نماینده تفت و میبد و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با «خبرگزاری سلامت» درباره اینکه آیا اعمال محدودیت ها از ابتدای آذرماه در کاهش ورودی های بیمارستان ها اظهار کرد: «همانطور که همه مردم مستحضرند آنچه امروز می توان به طور قطعی اعلام کرد این است که هر عمل و اقدامی که می تواند باعث قطع زنجیره انتقال بشود مطمئنا در شیوع و مرگ ناشی از بیماری اثرات کاهشی داشته باشد.» وی ادامه داد: «هر کاری که بتوانیم انجام دهیم تا این زنجیره قطع شود، به طور قطع به یقین امروز تمام منابع علمی تایید کردند که می تواند در کاهش شیوع بیماری و مرگ و میر ناشی از آن موثر باشد.» میرمحمدی میبدی تاکید کرد: «آنچه بر همگان مسلم است کاهش سفرهای غیرضرور و کاهش حضور در محل های تجمع، رعایت فاصله گذاری و کاهش حضور در بانک ها، ادارات و همچنین مراکز خرید و از همه مهمتر استفاده از ماسک تنفسی می تواند موثر بر رون کاهش بیماری باشد.» این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: «آنچه امروز ما شاهد آن هستیم دقیقا از هفته گذشته شیب نزولی شیوع بیماری و مرگ و میر و مراجعه مردم به بیمارستان ها است. البته با توجه به اینکه تعداد تست های تشخیصی انجام شده در کشور روند روبه رشدی دارد، تعداد بیماران کوویدی که شناسایی می شود افزایش می یابد که اگر اقدامات قرنطینه بعد از تست را انجام بدهند می تواند در کنترل زنجیره انتقال به این شکل هم تاثربگذارد.»

نتایج دوهفته بعد معلوم می شود

اینکه به همین سرعت بعد از اجرای محدودیت ها مسئولان از کاهش آمارهای ورودی بیمارستان ها خبر می دهند جای سوال دارد چراکه آثار بیماری کرونا تقریبا 14 تا 20 روز بعد از ورود ویروس به بدن افراد مشخص می شود. یعنی وقتی از اول آذر محدودیت ها اعمال شده باید حداقل تا 20 آذر برای مشاهده نتایج منتظر بمانیم. اعلام نظر بدون مشاهده نتایج جز ایجاد امیدواهی در کنترل بیماری کار دیگری نمی کند و همین موضوع می تواند به عادی انگاری بیماری همانند روزهای اول شیوع بیانجامد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha