کد خبر: مجلس-با-استعفای-نماینده-مردم-تهران-از-ن
۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۴۲
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار پارلمانی طبنا(خبرگزاری سلامت)، استعفای «کاظم جلالی» نماینده مردم تهران در مجلس صبح امروز یکشنبه در جلسه علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت که پس از ارائه توضیحات جلالی و همچنین صحبت‌های نمایندگان مخالف و موافق، این استعفا به رای مجلس گذاشته شد و نمایندگان با ۱۴۶ رای موافق، ۵۸ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر با استعفای کاظم جلالی از نمایندگی مجلس موافقت کردند. علی لاریجانی نیز پس از رای مجلس به استعفای جلالی برای وی آرزوی توفیق کرد و از زحمات او در مجلس و مرکز پژوهش‌ها قدردانی کرد. رئیس مجلس همچنین ابراز امیدواری کرد که جلالی در ماموریت جدید خود در سفارت ایران در روسیه نقش موثری در ارتقاء روابط راهبردی ایران و روسیه داشته باشد.

صدور استوارنامه در شهریور

کاظم جلالی در جریان بررسی استعفایش از نمایندگی گفت: بنده در حال حاضر در استخدام وزارت خارجه هستم سال ۷۲ در دبیرستان البرز آزمونی برگزار شد و ما امتحان دادیم و به وزارت خارجه رفتیم. من چند سال در معاونت بین‌الملل بودم که در آن زمان آقای دکتر ظریف متصدی امور بین‌الملل بود. در وزارت خارجه دو رسته وجود دارد یکی اداری و دیگری سیاسی که در رسته سیاسی افراد ارتقای مقام پیدا می‌کنند. من هم از وابستگی تا دبیر سوم، دبیر دوم، دبیر اول، رایزن سوم، رایزن دوم و رایزن اول ارتقاء پیدا کردم و در حال حاضر مقام رایزن اولی را دارم. وی اضافه کرد: من ۳۲ ساله بودم که وارد مجلس شدم و در ۵ دوره مجلس عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بودم در مجلس ششم از سال دوم عضو هیات رئیسه کمیسیون و در مجالس هفتم و هشتم سخنگوی کمیسیون امنیت بودم و در دوره اخیر هم مسئولیت مرکز پژوهش‌ها را عهده دار بودم. علاقه اولیه من سیاست خارجی بود. گرچه لاجرم در حوزه سیاست داخلی هم ورود پیدا کردم. این نماینده مجلس با اشاره به فعالیت خود در حوزه دیپلماسی پارلمانی، عضویت در کمیته اجرایی بین‌المجالس جهانی و همچنین عضویت در کمیته حقوق بشر بین المجالس و برخی از فعالیت‌های دیگر در این حوزه‌ها، یادآور شد: در دولت هم مسئولیت‌های دیگری به من پیشنهاد شد که به دلیل نمایندگی از پذیرش آن سر باز زدم. نهایتا پذیرش من مرداد ماه از ناحیه روسیه صادر شد و استوارنامه هم در شهریور ماه صادر شد. اما قصد داشتم سفارت را تا پایان دوره‌ نمایندگی به تاخیر بیندازم که به دلیل فوت دختر و تنها فرزند آقای سنایی این روند تسریع شد. جلالی با اشاره به روابط ایران و روسیه گفت: ایران پنجاهمین شریک تجاری روسیه است و این با آنچه شراکت در امور استراتژیک بین دو کشور وجود دارد متوازن نیست که این بخشی به مشکلات ساختاری اقتصاد ما بر می‌گردد.

نگاه شرق و غرب گرایانه

جلالی با بیان این که در داخل کشور نگاه‌ها یا غرب گرایانه یا شرق گرایانه است و نگاه متعادل وجود ندارد، افزود: موافقت نامه تجاری با اتحادیه اوراسیا در کشور امضا شد و مجلس هم آن را تصویب کرد و از ۴ آبان اجرایی شده است این اتفاق مهمی است چراکه این اتحادیه ۵ کشور و ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و رتبه اول گاز و استخراج نفت را دارد. به اعتقاد من مهمترین اتفاق در حوزه‌ اقتصادی پیوستن به این موافقت نامه است. روسیه ۲۵۰ میلیون دلار انواع محصولات از کشاورزی تا غذایی و دارویی وارد می‌کند. چرا باید سهم ایران در این بازار حداقلی باشد. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد:‌ در شرایط تحریم بزرگترین راهکار ما نگاه به اتحادیه اوراسیا است ولی تا الان نه یک کالا به آن صادر شده و نه وارد شده است. خوف من این است که سه سال بگذرد و اتفاقی نیفتد. ما باید به این بازار توجه کنیم و از آقای لاریجانی و مجلس هم می‌خواهم کارگروهی تشکیل بدهند و بر این امر نظارت کنند. وزارت صمت نیز هنوز کارگروه‌هایش را تشکیل نداده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha