کد خبر: مجلس-ایران-آماده-همکاری-با-دیگر-پارلما
۱۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۴۴
مجلس ایران آماده همکاری با دیگر پارلمان‌ها برای مقابله با کرونا است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت، دکتر  عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در اولین نشست مجازی مجمعمجالس آسیایی (APA) امروز (پنج‌شنبه 19 تیر ماه) گفت: در ابتدا، مایلم مراتب قدردانی خودم را از مجلس ملی ترکیه، به عنوان رئیس دوره­ای مجمع مجالس آسیایی و تلاش­های ارزنده سرکار خانم اردوغان،  طی دوره ریاست بر مجمع و تلاش ها و مساعی ایشان برای گسترش دیپلماسی پارلمانی ابراز نمایم. از دبیرخانه و دبیرکل و همکاران محترم ِایشان، به واسطه برگزاری نشست و زحمات آنها در پیشبرد اهدف ِمجمع، تشکر می­نمایم. تشکیل نشست مجازی، نشانگر استمرار اراده و عزم قوی اعضاء در جهت بهره‌مندی هر چه بیشتر از ظرفیت­های واقعی و بالقوه پارلمانها در تحقق منافع و ارزش­های مشترک و هم افزایی فعالیت­های جمعی در قاره پهناور آسیا در شرایط سخت و پیچیده همه گیری ویروس کروناست.

وی ادامه داد: همان طور که در گزارش ارسالی به دبیرخانه پیرامون اقدامات جمهوری اسلامی ایران، برای مبارزه با شیوع کرونا اشاره شد، ایران از همان آغاز شیوع بیماری کرونا و اعلام رسمی آن، جهت مدیریت یکپارچه و اتخاذ تصمیم­گیری هدفمند، "ستاد ملی مبارزه با کرونا" را متشکل از اعضای تمام دستگاه های ذیربط تشکیل داد. در این ستاد، نمایندگان محترم مجلس حضور داشتند و  علاوه بر مشارکت در تصمیم سازی، بر اجرای دقیق همه مصوّبات نیز نظارت کردند. همچنین در تمام استانهای کشور "ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا"  تشکیل گردید و نمایندگان ِاستان به شیوه های مختلف بر مصوبات ستادها نظارت داشتند و نقش فعالی را در تشویق مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی ایفا کردند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، اظهار کرد: بدلیل ارتباط مستمر نمایندگان ِمجلس با مردم، چند نماینده به ویروس کرونا مبتلا شدند. بر این اساس و با هدف حفظ اصل سلامتی شهروندان، ستاد ملی مبارزه با کرونا به صورت مکتوب و رسمی درخواست کرد تا جلسات علنی و غیرعلنی مجلس تعطیل شود.

فاضلی تصریح کرد: کلیه سفرهای خارجی اعضای پارلمان و کارمندان ممنوع شد. حضور کارکنان  ِمجلس نیز بر حسب ماهیت شغل خود و تصمیم مدیران، حداقلی شد و سیاست دور کاری در دستور کار قرار گرفت. سپس با کاهش برخی محدودیتها، ساعات حضور کارکنان نیز کاهش پیدا کرد. طبق دستورالعمل ِستاد، همه اتاقها، محل برگزاری جلسه علنی، کمیسیونهای تخصصی مجلس، محوطه مجلس و مبلمان و تجهیزات وآسانسور مطابق با پروتکل های بهداشتی، ضد عفونی شد. همچنین در همه ادارات و در مکانهای مختلف ساختمانهای مجلس، مواد ضد عفونی کننده دست و ماسک در اختیار نمایندگان و کارکنان قرار گرفت.

وی ادامه داد: اما هیات رئیسه مجلس، برای ایفای نقش مجلس و اصلاح روشهای آن در پاسخ به نگرانی­های بهداشت عمومی در جامعه، تلاش زیادی انجام داد که جلسات مجلس از راه دور برگزار شود. بر همین اساس با همکاری صدا و سیما اقدام به راه‌اندازی پلتفرم جدید سیستم دیجیتالی دوسویه کرد، به ‌نحوی که نمایندگان ِمجلس از این طریق توانستند در 3 جلسه مجازی حضور داشته باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: چند کمیسیون تخصصی مجلس بر حسب ضرورت و با حضور حداقلی نمایندگان، در یک زمانی مشخص جلسه­ای را برای بررسی راهکارهای مهار تبعات سو اقتصادی این بیماری به شکل حضوری و مجازی تشکیل دادند. در جلسه مجازی، رئیس مجلس شورای اسلامی آخرین تحولات و وضعیت کشور را برای نمایندگان توضیح دادند. بعد از دو هفته تعطیلی مجلس شورای اسلامی و بر اساس تصویب هیئت رئیسه و هماهنگی با ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گرفته شد نشست حضوری مجلس به تاریخ 19 فروردین ماه 98 با فاصله گذاری مناسب، زدن ماسک و با تغییراتی در فضای برگزاری جلسه علنی و افزایش فاصله صندلی ها با موضوع آسیب های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و درنظر گرفتن بسته های حمایتی برای افراد و اقشار آسیب پذیر و همچنین کارگاه ها و شرکت های آسیب دیده از ویروس کرونا برگزار شود. نمایندگان قبل از ورود به مجلس تست داده و سپس در جلسه حاضر شدند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نمایندگان مجلس، کارمندان، اصحاب رسانه و مردم قبل از ورود به ساختمان های پارلمان و حفظ بهداشت شخصی خود در داخل مجلس باید ماسک زده و دمای بدن آنها بررسی می شود. یک تیم پزشکی خاص وظیفه نظارت بر این روند را دارند. به طور کلی، مجلس شورای اسلامی نه تنها از مصوّبات و ابلاغیه های ستاد ملی مبارزه با کرونا حمایت می کند بلکه خود قوانینی را در راستای تامین نیازهای اساسی اقشار آسیب پذیر و حمایت از بنگاهای اقتصادی و مشاغلی که به هر نحوی در این شرایط سخت آسیب دیده اند مصوّب کرد و بر اجرای آنها نظارت دقیق می کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: امروز در شرایطی هستیم که همه ما، نگران جان ِشهروندان و تبعات اقتصادی ناشی از همه گیری ویروس کرونا می باشیم اما برخی کشورها با بی­توجهی به قواعد و هنجارهای حقوق بین­الملل و حقوق بشر، ارزشهای مشترک جامعه جهانی، امنیت دیگران را برای ادامه سلطه گری و تحمیل اراده خود بر کل جامعه بین­المللی، به خطر می اندازند.

فاضلی گفت: تشدید تحریم های غیر قانونی و غیر مشروع اقتصادی یکجانبه یا همان "تروریسم اقتصادی امریکا علیه مردم ایران" حقوق شهروندان ایرانی را در دسترسی به غذای کافی، دسترسی به داروهای اساسی و  برخورداری از خدمات بهداشتی و سلامتی دچار چالش کرده است. البته بایستی اعلام کنم تبعات این اقدامات غیرانسانی، نامشروع و یک جانبه آمریکا فقط شامل ملّت مقاوم ایران نیست بلکه متوجه کل کشورها از جمله کشورها و ملت های همسایه ایران است که مایلند در این شرایط سخت، با همکاری و هماهنگی و تنوع بخشی به اقتصاد و غلبه بر  مشکلات، آسیب­ها را کمتر و ظرفیت سازی را بیشتر کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی با سوء استفاده از شرایط سخت کرونایی و درگیری اکثر کشورها با این مسئله، در ادامه سیاست های توسعه طلبانه و ضد حقوق بشری خود علیه مردم مظلوم فلسطین، در صدد الحاق بخشی از کرانه باختری به سرزمین های اشغالی است که همانند تحریم های اقتصادی علیه ملتها، نقض آشکار قوانین و حقوق بین الملل و تمامی توافقات و هنجارهای بین المللی است. خوشبختانه در حال حاضر، جامعه بین­المللی به خوبی به این مسائل آگاه است و واکنش­ها و انتقادهای جدی در برابر آنها نشان می دهد. مجمع مجالس آسیایی نیز با تکیه بر ارزشها و اهداف بنیادین خود، باید با اقدامات پارلمانی، این اعمال را محکوم و برای توقف آن تلاش نمایند.

وی خطاب به نمایندگان و هیاتهای پارلمانی اظهار کرد: با عنایت به شرایط خاص کشورها و برگزاری نشست های مجازی و برخی محدودیتهای فنی و عدم دسترسی برخی اعضاء به زیرساختهای لازم جهت مشارکت در نشستهای مجازی و الزامات دیگر، اتخاذ تصمیم و راهبرد منطقی در مورد موضوعات و مباحث APA ، اقدامی واقع بینانه است. توصیه می کنم موضوعات کاملاً اجتماعی در دستور کار مجمع مجالس آسیایی قرار گیرد تا انشالله دوباره شرایط به حالت عادی برگشته و مسائل مهم مجمع مجالس آسیایی، مورد برسی و بحث قرار گیرد تا از ظرفیت همه کشورهای عضو، برای ارتقاء و دست یابی به اهداف اصلی این مجمع بهره مند شویم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در پایان، خرآخحرآبه نمایندگی از سوی پارلمان جمهوری اسلامی ایران اعلام می­کنم که مجلس شورای اسلامی در دوره جدید، آماده تعامل، همکاری و مشارکت گسترده و سازنده با پارلمانهایی است که تمایل به همکاری جهت مقابله با چالش­های ناشی از ویروس کرونا، اشتراک اطلاعات و تجارب مفید و مقابله با برخی از محدودیت­های ناعادلانه جهت گسترش روابط اقتصادی و تجاری در این شرایط پیچیده همه­گیری این ویروس دارند. این اطمینان را به شما می دهم که جمهوری اسلامی ایران از کشورها و ملت هایی که در شرایط سخت، کشورم را همراهی و حمایت کنند، همواره پشتیبان و شریک ثابت قدمی برای آنها خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران این موضوع را در تاریخ حیات خود ثابت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha