کد خبر: متروی-تهران-برای-۷-میلیون-مسافر-در-روز-ب
۱۵ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۲۲

به گزارش گروه اجتماعی طبنا (خبرگزاری سلامت) پیروز حناچی در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه این هفته تهران در خصوص فعالیت‌های شهرداری گفت: در ارزیابی‌هایی که توسط همکارانم در شهریور ماه ۹۶ انجام شد مردم تهران دو مشکل آلودگی هوا و ترافیک را به عنوان مشکلات عمده تهران معرفی کردند؛ این به این معنا نیست که مشکلات اجتماعی یا اقتصادی نداریم. امروز اگر ارزیابی شود، احتمالا موضوع اقتصادی هم به آن اضافه می‌شود.

او افزود: در خصوص آلودگی هوا ۱۴ دستگاه هستند که در این موضوع نقش دارند. بخش عمده آلودگی هوا به علت استفاده از سوخت فسیلی توسط خودرو‌های تک سرنشین، موتورسیکلت‌های کاربراتوری که تا ۱۰ درصد برآلودگی هوا و ذرات معلق تاثیرگذار هستند و خودرو‌های دیزلی سنگین که تاثیر زیادی در توزیع ذرات معلق در هوای تهران دارند.

حناچی ادامه داد: مجهز کردن چهارراه‌ها به دوربین‌های معاینه فنی، جدی گرفته شدن معاینه فنی برای خودرو‌های سبک و سنگین و همچنین اجرای طرح ترافیک که شرایط سخت گیرانه تری نسبت به قبل دنبال می‌کند.

او همچنین گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که در سه ماه تابستان امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته، سرعت متوسط خودرو‌ها در محدوده ترافیک ۷ درصد و میزان استفاده از مترو در شهر تهران تا ۸.۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

حناچی افزود: یکی از آلاینده‌های مهم در تهران، اتوبوس‌ها هستند که به خاطر نبود اعتبارات و تحریم، ناوگان آن‌ها را به طور کامل نوسازی کنیم، اما تلاش کردیم که با استفاده از فیلتر دوده آن‌ها را کنترل کنیم؛ استفاده از آن‌ها را در ۵۰ دستگاه آغاز کردیم و نتیجه آن‌ها در حال بررسی است.

او در ادامه مطرح کرد: متروی تهران برای ۷ میلیون مسافر در روز برنامه ریزی شده است. در حال حاضر نزدیک به دو میلیون مسافر را در روز جابجا می‌کنند، اما برای اینکه به این ۷ میلیون مسافر در روز برسیم نیازمند ۲ هزار واگن قطار هستیم که تلاش می‌کنیم آن را تامین کنیم.

شهردار تهران همچنین گفت: یکی دیگر از راه‌های کم هزینه و پربازده که در دستور کار شهرداری تهران است، ایجاد مسیر‌های دوچرخه برای مسیر‌های کوتاه، از منزل تا ایستگاه‌های مترو است؛ امروز مترو در ساعات غیر پیک آمادگی پذیرش دوچرخه را دارد.

او در ادامه عنوان کرد: ما می‌توانیم کاری کنیم که در مدت ۴ سال، ذرات آینده تهران ۵۵ درصد و گاز‌های آلاینده آن به میزان ۴۵ درصد کاهش پیدا کند و این میسر نیست جز با همکاری همه مردم و توسعه ناوگان حمل و نقل میسر نخواهد شد.

حناچی افزود: در حوزه مترو به مناسبت روز جهانی معلولان، چهار دستگاه آسانسور در ایستگاه‌های محمدیه و بسیج نصب شد و ۴۰ دستگاه آسانسور در ایستگاه‌های قدیمی هم تا پایان سال نصب خواهد شد.

شهردار تهران ادامه داد: به طور متوسط تا پایان سال هر ماه یک ایستگاه مترو را افتتاح خواهیم کرد و همزمان با ایستگاه مولوی در اواخر آذرماه امسال، دو دستگاه قطار ۸ واگنه به شبکه مترو اضافه خواهد شد؛ در حال تلاشیم تا ساخت واگن‌ها را به صورت بومی انجام دهیم؛ در حال حاضر حدود ۳۰ درصد واگن‌های تولید شده تهران در داخل تولید می‌شوند و تلاش می‌کنیم که این میزان را افزایش دهیم؛ برای اولین بار فاصله قطار‌ها با یکدیگر در خطوط ۱ و ۲ و ۴، به ۳.۵ دقیقه کاهش پیدا کرده است یعنی هر ۳.۵ دقیقه یک قطار به ایستگاه وارد می‌شود؛ این زمان در خط ۳ به ۷ دقیقه کاهش پیدا کرده و در خط ۶ که اکنون ۱۵ دقیقه است تا ماه آینده به ۱۰ دقیقه کاهش پیدا خواهد کرد؛ تعداد کل قطار‌های اعزامی در خطوط مترو از ۱۵۰۰ در ابتدای سال ۹۶ به بیش از ۲۲۱۰ قطار در روز رسیده است.

او در خصوص برف چند هفته گذشته تهران گفت: در طی بارش صبحگاهی برف در روز ۲۵ آبان، ما در مناطق ۱، ۲، ۳ تهران، علیرغم آمادگی که داشتیم، پس از شکل گیری ترافیک صبحگاهی، بارش سنگین برف را شاهد بودیم که با این وجود امکان استفاده از دستگاه‌های مکانیزه و تجهیزات پیش بینی شده نبود، اما در راستای خدمات رسانی بهتر به مردم، خط ۵ مترو یا همان تهران کرج و ادامه خط ۱ یعنی خط فرودگاه امام (ره) در آن زمان به صورت ۲۴ ساعته فعالیت کردند؛ بقیه خطوط هم تا ساعت ۲۴ فعالیت خود را در آن روز ادامه دادند.

حناچی ادامه داد: نکته دیگر میادین میوه و تره بار هستند که در حاضر ۲۴۶ میدان میوه و تره بار در کشور فعال است که ۵۰ عدد از آن‌ها جدید هستند و ۱۰ میدان دیگر به زودی فعالیت خود را آغاز خواهندکرد؛ سه اصل مهمی که در مدیریت این میادین در دستور کار داریم، کیفیت، قیمت مناسب و احترام به مشتریان است که معتقدیم این میادین بیشترین تاثیر را برای شهروندان به ویژه افرادی که از اقشار متوسط و ضعیف‌تر جامعه هستند را دارد؛ به طور متوسط ۴۰ درصد از کل میوه و تره بار تهران، ۲۵ درصد از محصولات پروتئینی و ۵۰ درصد مرغ و ۷۰ درصد از ماهیان را در اختیار شهروندان قرار می‌دهیم.

شهردار تهران در خصوص پسماند‌ها گفت: در این دوره حدود ۶ هزار تن زباله را حمل می‌کنیم. تولید کود کمپست از زباله های‌تر و بازیافت زباله‌های خشک و بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید در دستور کار ماست؛ خشکاندن شیرابه‌های منطقه آراد کوه و تصفیه بخش عمده‌ای از این شیرابه‌ها و استفاده از آب آن‌ها برای فضای سبز از کار‌هایی است که به صورت جدی در حال پیگیری و انجام است؛ روزانه حدود ۳۵ هزارتن نخاله ساختمانی را از سطح شهر جمع می‌کنیم و تلاش شده که از بازیافت آن‌ها ۶ تن مصالح ساختمانی تولید کنیم.

او افزود: ۳ مگاوات برق از پسماند زباله‌های حمل شده به آراد کوه در حال تولید است و با بازبینی قیمت برق که اخیرا توسط دولت انجام شده، این کار برای سرمایه گذاری بخش خصوصی اقتصادی شده است.

حناچی ادامه داد: در خصوص انتشار بوی بد در شهر تهران گفت: مناطق ۲، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۳ این بو استشمام شده است و شهرداری گزارشات خود را به استانداری ارائه کرده است؛ در این بررسی‌ها موادی که برای افراد مضر باشد یافت نشده، ولی تلاش میکنیم علت آن را پیدا کنیم؛ گزینه‌های زیادی مطرح است از جمله شبکه‌های گسترده گاز فاضلاب و یا جهت معکوس وزش باد می‌تواند در این مورد تاثیرگذار باشد، اما مورد نگران کننده‌ای در آن یافت نشده است.

او در پایان گفت: شرایط سختی را پشت سر می‌گذاریم؛ آمار‌های رسمی نشان می‌دهد ساخت و ساز‌ها کاهش پیدا کرده است، این به این معنی است که درآمد‌های ما نیز کاهش پیدا کرده است؛ همکاران من در شهرداری تهران در تلاش اند تا شرایط راحت تری برای مردم در نظر بگیرند و از این فرصتی که در اختیار ما قرار گرفته است، استفاده کافی را ببریم.(باشگاه خبرنگاران جوان)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha