کد خبر: مبارزه-با-کروناویروس-در-مجهزترین-مرکز
۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۵
مبارزه با کروناویروس در مجهزترین مرکز ترومای جنوب کشور

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم شیراز، دکتر «سید امیررضا مصباحی» با معرفی بیشتر حوزه فعالیت این مرکز بزرگ درمانی شیراز گفت: تروما به بیمارانی گفته می شود که به دلایلی در سوانح و حوادث مختلف مانند تصادفات رانندگی، سقوط از ارتفاع، ضرب و جرح، تیرخوردگی و خودکشی، آسیب دیده اند.

رییس بیمارستان شهید رجایی افزود: بیمارستان حاج محمداسماعیل امتیاز و فوریتهای جراحی شهید رجایی، به عنوان مجهزترین بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فوریت های جراحی جنوب کشور، به بیماران و مراجعانی از استان فارس و استان های همجوار، به صورت بستری و سرپایی، خدمات ارایه می دهد.

این متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی ستون فقرات ،با معرفی بخش های این مرکز شامل بخش های احیاء و اسکرین، اتفاقات و فوریتهای جراحی، ارتوپدی، آی سی یو، اتاق عمل، آزمایشگاه، رادیولوژی، سی تی اسکن، سونوگرافی، فیزیوتراپی و درمانگاه تخصصی و فوق‌تخصصی اظهار کرد: در این مرکز متخصصانی از گروه های مختلف پزشکی مانند ارتوپدی، نوروسرجری، جراحی عمومی، جراحی ستون فقرات، توانبخشی و طب فیزیکی، کلیه و مجاری ادراری، داخلی، بیهوشی، ENT، طب اورژانس، چشم، جراحی فک و صورت، جراحی پلاستیک، نورولوژی، قلب و عروق، پزشکی قانونی و پزشک عمومی، به صورت شبانه روزی در حال ارایه خدمات به مراجعان هستند.

وی گفت: این مرکز با ۳۳۵ تخت فعال عادی و ۵۴ تخت فعال در بخش مراقبت های ویژه (ICU )، خدمات تخصصی و فوق تخصصی ارایه می دهد، همچنین دو مجموعه اتاق عمل در نوبت های صبح و عصر و یک مجموعه اتاق عمل اورژانس به صورت شبانه روزی با حضور متخصصین بیهوشی مقیم در این مرکز فعال است.

دکتر مصباحی بیان کرد: بیمارستان حاج محمد اسماعیل امتیاز، با دارا بودن درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی در تخصص های مختلفی مانند ارتوپدی، توانبخشی، جراحی عمومی، فک و صورت، پلاستیک و طب اورژانس، جراحی مغز و اعصاب به بیماران سرپایی در نوبت صبح و عصر خدمات ارایه می دهد و کلینیک زخم این درمانگاه نیز برای بیماران سرپایی مبتلا به زخم های کرونیک و مزمن فعال است که در حال حاضر با توجه به شرایط بحرانی به کلینیک کووید۱۹ کارکنان تبدیل شده است.

بیمارستان شهید رجایی در مقابل کرونا

این متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی ستون فقرات اظهار کرد: با اعلام نخستین موارد ابتلا به کروناویروس در کشور، جلسه کمیته بحران مدیریت کرونا بیمارستان متشکل از جمعی از پزشکان، پرستاران و کارکنان مجموعه تشکیل و  تصمیماتی در این خصوص گرفته شد و در طی ۹ ماه گذشته تاکنون بیش از  ۵۰ جلسه به صورت منظم برگزار شده است.

او در ادامه افزود: با صلاحدید مسوولان دانشگاه علوم پزشکی، بیمارستان شهید دکتر چمران در دو مرحله اسفند و تیر سال جاری، برای پذیرش بیماران مبتلا به کووید۱۹ انتخاب شد و در همین راستا بیمارستان شهید رجایی ظرف مدت کوتاهی به طور کامل برای ارایه خدمت به بیماران بیمارستان شهید دکتر چمران آماده شد.

دکتر مصباحی تامین خوابگاه برای دستیاران ارتوپدی، لغو اعمال جراحی الکتیو و راه اندازی درمانگاه سرپایی اورژانس را از جمله اقدامات انجام شده در این راستا برشمرد و اظهار کرد: همچنین با هدف حفظ سلامت عمومی، از ابتدای شیوع کروناویروس در استان، فرآیند اقامه نماز بصورت فرادی برنامه ریزی و اصلاح شد و علاوه بر ضد عفونی نمارخانه به صورت روزانه، سجاده، مهر و جانماز در بسته های مجزا و استریل با رعایت پروتکل های بهداشتی در اختیار نمازگزاران قرار می گیرد.

رییس بیمارستان شهید رجایی تعطیلی اعمال جراحی الکتیو در اواخر سال گذشته و در آبان سال جاری را از جمله برنامه های مدیریت بیماری کووید ۱۹ برشمرد که در این بیمارستان به اجرا درآمده و گفت: به دلیل رسالت این بیمارستان در ارائه خدمات تروما و با توجه به کمبودهایی در تامین خون، تنها اعمال جراحی و خدمات ترومایی و اورژانسی ارایه می شود.

دکتر مصباحی افزود: راه اندازی ایستگاه غربالگری سیار در پلیس راه شیراز اصفهان از ۲۹ اسفند سال گذشته تا آخر فروردین سال جاری با همکاری بسیج جامعه پزشکی، توسعه فضای ورودی درمانگاه، غربالگری بیماران مشکوک در بدو ورود به اورژانس و در زمان ورود به بخش مراقبت های ویژه و تامین تجهیزات حفاظت فردی با برنامه ریزی دقیق با آخرین پروتکل های علمی با همکاری معاونت توسعه مدیریت و منابع و درمان دانشگاه، از جمله اقدامات بیمارستان شهید رجایی در مقابله با کروناویروس بوده است.

او با بیان اینکه با حضور تیم کارشناسی بیمارستان، ماسک های n۹۵، سه لایه و محلول های ضدعفونی، به صورت منظم و هدفمند در اختیار کارکنان قرار می گیرد، اضافه کرد: از ابتدای شیوع کروناویروس، دو بخش به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اختصاص یافت و برای افزایش بخش در مواقع بحرانی تر نیز پیش بینی های لازم انجام شده است.

اجرای کد C-۱۹ در بیمارستان شهید رجایی

عفونت کروناویروس

این مقام مسوول در دانشگاه گفت: از ابتدای شیوع کروناویروس در استان، کد C-۱۹ در بیمارستان تعریف شده که متخصصان عفونی، رادیولوژی، جراح، بیهوشی، سوپروایزر و رییس مرکز را شامل می شود و در صورتی که بیماری مشکوک شناسایی شود، درخصوص بخش بستری و نحوه ارائه خدمت تصمیم گیری می شود.

او با بیان اینکه روند تشخیصی و درمانی بیماران مبتلا و یا مشکوک به کرونا، در بخش های کووید۱۹ انجام می شود و برای انجام هیچ فرآیندی، بیمار از بخش کووید خارج نمی شود، ادامه داد: پروتکل های پذیرش بیماران الکتیو برای غربالگری اولیه در بیمارستان تدوین شده و طبق این پروتکل ها، در زمانهای پذیرش بیماران الکتیو، اقدامات لازم انجام می شوند و از چرخه انتقال کووید۱۹ دور هستند.

دکتر مصباحی همچنین افزود: همچنین با همکاری مجموعه بیمارستان، بیماران مبتلا به کووید۱۹ پس از ترخیص، برای اهدای پلاسما تشویق می شوند و با تماس تلفنی، روند درمان آنان در منزل پیگیری می شود.

رییس بیمارستان شهید رجایی، اعمال ممنوعیت ملاقات همراهان در بخش ها و درمانگاه که کمک شایانی به قطع زنجیره انتقال می شود را از دیگر اقدامات این مرکز در مقابله با کروناویروس برشمرد و گفت: همچنین واحد fast track نیز ظرف مدت کوتاهی به عنوان بخش ایزوله اورژانس افتتاح شد که در حال خدمت رسانی است.

او اظهار کرد: در این مدت با برنامه ریزی های صورت گرفته کلینیک زخم بیمارستان به فضای درمانگاهی برای کارکنان مشکوک به کرونا تبدیل شد که به عنوان یکی از اقدامات شاخص و ارزشمند بیمارستان به شمار می رود و از همان ابتدای شیوع بیماری، با حضور پزشک عمومی روزانه به مدت دست کم دو ساعت فعال بوده و خدمات تشخیصی و درمانی به کارکنان بصورت رایگان ارائه می‌گردد.

دکتر مصباحی ادامه داد: پزشکان و کارکنان با کوچکترین علائم یا مشکوک با فرآیندی مشخص به درمانگاه مراجعه و پس از معاینه بالینی بر اساس پروتکل های علمی، اقدامات تشخیصی و درمانی نظیر: رادیولوژی و سی تی اسکن و تست های تشخیصی کرونا انجام می شود و در صورت نیاز به متخصص عفونی مقیم بیمارستان ارجاع می یابند، همچنین تمامی این فرآیندها به صورت رایگان در داخل بیمارستان انجام می شود که باعث کمک به کنترل اپیدمی و افزایش رضایتمندی کارکنان نیز می شود.

ایجاد زیرساخت های محافظتی در برابر کروناویروس

او با بیان اینکه اقداماتی به صورت ساختاری در بخش های خاکستری، نصب تهویه، فاصله گذاری فیزیکی، تعطیلی موقت برخی بخش ها و استفاده کارکنان در بخش های موردنیاز به صورت چرخشی نیز برای مقابله با کروناویروس انجام شده است، اضافه کرد: همچنین به همت واحد تغذیه بیمارستان شهید رجایی به صورت هفتگی قرص های ویتامین D در اختیار کارکنان قرا می گیرد و تغییر فرآیندهای گیت های ورودی، تایمکس، باز و بسته شدن درب های بخش ها، اختصاص آسانسور تغذیه برای توزیع غذا، گندزدایی سطوح، استقرار صندلی مراجعان، برگزاری نشست ها و کمیته های بیمارستان به صورت مجازی، مدیریت در تعداد ویزیت پزشکان درمانگاه، مجزا کردن هر یونیت در بخش های کووید نیز از دیگر اقدامات این مرکز درمانی در برابر کروناویروس است.

دکتر مصباحی تهیه پمفلت ها، برگزاری دوره های آموزشی حضوری و مجازی، تهیه پوستر و بنر و نصب در فضای بیمارستان، استفاده از سایت و شبکه های اجتماعی بیمارستان برای اطلاع رسانی و آموزش به مراجعان و کارکنان را نیز از اقدامات حوزه آموزش بیمارستان عنوان کرد.

او در ادامه با اعلام انجام یک اقدام شاخص برای ارتقای سطح رضایتمندی و قطع چرخه انتقال در بیمارستان گفت: علاوه بر سوپروایزر کنترل عفونت، سوپروایزرهای بالینی و دفتر پرستاری، از ابتدای شیوع کروناویروس در استان یک همکار پرستار نیز در دو نوبت کاری صبح و عصر به عنوان کارشناس رسمی کووید۱۹، بر رفتارهای ایمن کارکنان، مانند استفاده از ماسک، فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از وسایل حفاظتی، شست و شوی مرتب دست ها و اتاق استراحت کارکنان، نظارت مستمر دارد.

رییس بیمارستان شهید رجایی از دیگر اقدامات در حوزه مدیریت کرونا را شفاف سازی تدوین آیین نامه های مرخصی، استعلاجی و برگشت به کار در شرایط کرونایی، طبق دستورات وزارت بهداشت عنوان کرد.

دکتر مصباحی اظهار کرد: از ابتدای شیوع کروناویروس در استان، بالغ بر ۶ هزار مورد سی تی اسکن قفسه سینه، دو هزار ۹۶۱ تست تشخیصی کرونا در این مرکز درمانی انجام شده، همچنین دو هزار ۹۴۰ مورد پذیرش کارکنان در درمانگاه کووید-۱۹ صورت گرفته و ضمن ثبت اطلاعات،روند تشخیصی و درمانی برای آنان انجام شد که با بررسی دو هزار ۹۶۱ مورد تست تشخیصی کرونا، تست ۳۵۰ نفر از کارکنان و ۴۵ نفر از بیماران مثبت شد.

مدافعان سلامت همیشه در صحنه بیمارستان شهید رجایی

او در ادامه افزود: هم اکنون ۸۵ پزشک و پرستار و نیروی شاغل در این مرکز با تست مثبت کرونا در قرنطینه خانگی  به سر می برند و ۴۵ بیمار نیز با تست مثبت و بالغ بر ۲۰۰ بیمار نیز با علائم ریوی و مشکوک خدمات دریافت کردند.

دکتر مصباحی عنوان کرد: بیمارستان شهید رجایی به عنوان تنها مرکز ترومای جنوب کشور در تمام بحران ها حضور چشمگیر داشته و خدمات ارزنده ای به مراجعان و بیماران به ویژه به استان های همجوار ارایه داده؛ در حال حاضر نیز با تبدیل شدن بیمارستان شهید دکتر چمران به مرکز معین کرونا، بار مراجعه به بیمارستان شهید رجایی افزایش یافته است.

ارائه یکپارچه خدمات تروما و درمان کرونا

رییس بیمارستان شهید رجایی گفت: بیماران تروما یک بخش از جامعه هستند و در بین آنان تعدادی هم مشکوک به کرونا هستند، اما به دلیل نوع خدمات و نیازهای درمانی این گروه از بیماران، تمامی فرآیندهای تشخیص و درمان بیماران مبتلا یا غیر مبتلا در بیمارستان شهید رجایی انجام می شود، در سایر مراکز درمانی به محض تشخیص، بیمار مبتلا به کووید۱۹ به بیمارستان معین ارجاع داده می شود، اما با برنامه ریزی های انجام شده بیمار مبتلا به کروناویروس مراحل درمان را در همین مرکز ادامه می دهد.

او اولویت نخست تیم مدیریتی بیمارستان را حفظ سلامت کارکنان و بیماران در مقابله با کروناویروس عنوان کرد و افزود: با توجه به شدت سرایت این بیماری، متاسفانه تعداد قابل توجهی از کارکنان درگیر کروناویروس شدند، البته خوشبختانه اکثر این کارکنان مبتلا به کروناویروس پس از طی دوره قرنطینه به محل کار بازگشتند.

ادای احترام به بانوی شهیده، «مریم رحیمی»

دکتر مصباحی بیان کرد: متاسفانه یکی از زحمتکش ترین و بهترین های بیمارستان شهید رجایی، شهیده پرستار «مریم رحیمی» بر اثر ابتلا به کروناویروس از بین ما رفت که ضایعه بزرگ و دردناکی بوده و کماکان داغدار این اتفاق تلخ هستیم و ضمن تسلیت مجدد به خانواده، بازماندگان و همکاران این مرحومه، از دست اندرکاران برگزاری آیین تشییع شهیده پرستار «مریم رحیمی» قدردانی می کنم.

وی از زحمات و تلاش های شبانه روزی واحدهای مختلف بیمارستان اعم از پزشکان، پرستاران، نیروهای مالی اداری، پشتیبانی، خدمات، انتظامات، تاسیسات و تمامی کارکنان تقدیر کرد و گفت: اگر هر خدمتی در این مرکز ارایه می شود، مرهون زحمات و تلاش های شبانه روزی آنان است.

به گفته رئیس بیمارستان حاج محمداسماعیل امتیاز و فوریت های جراحی شهید رجایی، این بیمارستان به عنوان مجهزترین مرکز ترومای جنوب کشور، با استفاده از تمام ظرفیت های موجود حتی در بحران کروناویروس به مصدومان خدمات ارایه می دهد.

او ضمن تقدیر از مدیریت هوشمندانه، دلسوزانه و شبانه روزی دکتر «مهرزاد لطفی» رییس دانشگاه، از همکاری و همراهی معاونان و مدیران دانشگاه نیز تشکر کرد، همچنین با تقدیر از «حمید خدیوی» مدیر بیمارستان به پاس همراهی و همکاری، از «مینا صادقی» مدیر دفتر پرستاری بیمارستان نیز برای تلاش شبانه روزی در رفع دغدغه های پرستاران قدردانی کرد.

دکتر مصباحی از مردم خواست تا با رعایت بیشتر دستورات بهداشتی برای ریشه کنی این ویروس منحوس مجموعه سلامت را یاری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha