کد خبر: ما-هنوز-به-قله-موج-پنجم-نرسیده‌ایم-تما
۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۱۵
تمام بیمارستان‌ها بیشتر از پُر هستند/ما هنوز به قله موج پنجم نرسیده‌ایم

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری و محقق اصلی واکسن مشترک ایران و استرالیا در برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران درباره وضعیت کارآزمایی واکسن کرونای مشترک ایران و استرالیا گفت: کارآزمایی مطالعات فاز حیوانی و فاز 1 انسانی این واکسن در استرالیا انجام شد. فاز 2 در ایران انجام و به پایان رسیده است. نتایج برای وزارت بهداشت ارسال شده شده است و منتظریم تا کمیته اخلاق این وزارتخانه و سازمان غذا و دارو مجوز ورود به فاز 3 را بدهند تا در صورت مثبت بودن نتیجه فاز 3، این واکسن در چرخه تولید قرار گیرد.

طبرسی در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد این واکسن مجوز تزریق ضطراری بگیرد؟ گفت: نتایج فاز 2 خوب بوده است و عوارض خاصی نداشته و در افرادی که قبلا سابقه ابتلا به کرونا نداشته اند ایمنی‌زایی قابل قبولی داشته است. امیدواریم در فاز 3 هم توانایی خود را نشان دهد تا در صورت قابل قبول بودن مجوز تولید صادر شود.

محقق اصلی واکسن مشترک ایران و استرالیا خاطرنشان کرد:سرم افرادی که این واکسن را دریافت کرده اند نشان داده است که واکسن در تست خنثی سازی ویروس موفق بوده است اما مهم تاثیربخشی آن در عمل است. برخی واکسن ها در آزمایشگاه خوب هستند اما در عمل توانایی لازم را ندارند. چنانکه برخی واکسن ها تاثیر مناسبی در برابر ویروس دلتا ندارند.

وی دلیل عوارض متغیر تزریق واکسن در افراد مختلف را اینگونه برشمرد: عوارض تزریق بستگی به واکنش ایمنی بدن فرد دارد. بدن افراد مختلف در برابر بیماری، واکنش های مختلف دارد در برابر واکسن هم این امر مصداق دارد. خوشبختانه تمامی واکسن های موجود در ایران عوارض عمده ای ندارد.

طبرسی با تاکید بر عوارض کم واکسن اظهار داشت: ایجاد آمبولی و لخته خون 10 در 1 میلیون نفر در برابر خطر بیماری قابل اغماض است. پیک پنچم بسیار وحشتناک و تعداد بیمار بسیار زیاد است . خوشبختانه هنوز در برابر این تعداد بیمار، فوتی های زیادی نداریم. ما ضمن افزایش تزریق واکسن باید تمامی موارد بهداشتی را رعایت کنیم که متاسفانه هیچگونه رعایتی در این زمینه وجود ندارد و با این روش بعید است بتوانیم پیک را کنترل کنیم و احتمالا باید شاهد اتفاقات بدتر باشیم.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، انتقال بیماری از طریق تنفس را همچنان مهمترین راه انتقال عنوان کرد و گفت: استفاده از ماسک همچنان بهترین راه پیشگیری است و راه های دیگر مثل غذا اهمیت چندانی ندارد. بسیاری از افرادی که قبلا مبتلا شده اند و حتی واکسن زده‌اند بازهم به بیماری مبتلا شده‌اند.در پیک وحشتناکی قرار داریم که هیچ چیز به جز رعایت موارد بهداشتی به ما کمک نخواهد کرد.

وی در انتقاد از روش تعطیلی 6 روزه تهران و البرز گفت: ما هنوز به قله موج پنجم نرسیده ایم. وقتی موارد بهداشتی مثل زدن ماسک، فاصله گذاری و عدم حضور در جمعیت رعایت نمی شود وصعیت بدتر می شود. همانگونه که در تعطیلات 6 روزه، پاساژها باز بودند، برخی مردم به مهمانی و مسافرت رفتند و وضع بدتر شد. اگر مردم به سرکار می رفتند خیلی بهتر بود.

طبرسی با اشاره به وضعیت وحشتناک بیمارستان مسیح دانشوری گفت: تمام بیمارستان‌ها بیشتر از پُر هستند و حجم بیمار از توان بیمارستان ها خارج است و تعداد مبتلایانی که نیازمند بستری هستند بسیار زیادند و به سختی می توان در بیمارستان های تهران تخت خالی پیدا کرد. متاسفانه ورودی همچنان رو به افزایش است. بسیاری از بیمارستان ها مجبور شده اند جاهایی از بیمارستان را تبدیل به بخش کنند. کادر درمان بسیار خسته است.

وی افزود: این نوع بیماری هم مثل انواع قبلی بیشتر بر روی سیستم تنفسی متمرکز است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ورودی بیماران در پیک چهارم را در نهایت 250 نفر اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ورودی رو به افزایش و در حدود 370 تا 440 نفر است و بیمارستان توان پذیرش بیماران بیشتر را ندارد. ویروس دلتا کودکان و جوانان را بیشتر درگیر می کند. علائم در کودکانی که زمینه بیماری‌های دیگر ندارند یک روز تب است اما بچه هایی که زمینه دارند نیاز به بستری دارند اما در حال حاضر بخش اطفال ما پر است و از روز سه شنبه 5 مرداد بخش اورژانس 24 ساعته جدیدی را به اطفال اختصاص داده ایم. خطر ابتلای کودکان به کرونا، انتقال این بیماری به دیگران است.

وی درباره افراد مسنی که به برخی داروها مثل کوتریموکسازول حساسیت دارند گفت: این افراد می توانند با مراجعه به پزشک متخصص و دریافت مجوز، واکسن را تزریق کنند حساسیت نسبت به داروهای دیگر دلیلی برای عدم تزریق واکسن نیست.

طبرسی در پایان این گفتگوی رادیویی از مردم خواهش کرد: موردم موارد بهداشتی را رعایت کنند. این بیماری واقعا مهلک است. ان شاء الله روند واکسیناسیون هم تسریع شود./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha