کد خبر: ما-مسئول-محاکمه-افکار-عمومی-و-مردم-نیست
۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۹:۱۶
ما مسئول محاکمه افکار عمومی و مردم نیستیم!
 
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر سعید نمکی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در استان البرز، اظهار کرد: از نمایندگان مجلس که دیروز مجموعه مدافعان سلامت را نواختند، تشکر می کنم و ۲۳۵ نفر آن بیانیه را امضا کردند و دیروز برخی نمایندگان تماس می گرفتند که ما نبودیم و در ماموریت بودیم و می خواستیم این بیانیه را امضا کنیم که به آنها گفتم، حتی یک امضای شما هم برای ما کافی است.
وی افزود: در اوج پیک چهارم کووید 19، نظام بهداشتی و درمانی کشوری مانند انگلیس که یکی از قوی ترین نظام های سلامت در جهان است، به زانو درآمد و کشوری به گستردگی ایران با منابع محدود، توانست مقاومت کند، اما ناگهان و به یکباره تیتر برخی از رسانه ها این می شود که فرمانده سربازان دفاع از سلامت ملت ایران، قرار است استیضاح شود و یا استیضاح وزیر بهداشت کلید خورد و شب هم رسانه های بیرونی تحلیل می کند که علل شکست کرونا در جمهوری اسلامی ایران چه بود.
وزیر بهداشت یادآور شد: افتخار بزرگیست که نظام سلامت ایران توانست به این زیبایی و با منابع بسیار محدود، زیر فشار تحریم، اما با چشم های باز در اقیانوس بلا شنا کند و زمانیکه برای ما مرگ و میرهای بالای هزار مورد در روز را برآورد کرده بودند، به مرگ و میر دو رقمی و حتی نزدیک به تک رقمی برسد، در این شرایط همان رسانه های بیرونی و معاند، هیچ شبی میزگرد تشکیل نداده و تحلیل نکردند که چه شد جمهوری اسلامی ایران که پیش بینی شده بود، آمار مرگ و میر هزار نفری داشته باشد حال به مرگ و میر دو رقمی رسیده و چه شد که در استان خوزستان بعد از 45 روز از گسترش ویروس جهش یافته، شرایط کنترل و مدیریت شد؟ اما دو شب قبل، میزگردی تشکیل می دهند و کارشناس دعوت می کنند و هماهنگ با آنچه در درون می شنویم، هجمه ای رسانه ای برای مدافعان سلامت خدمتگزار مردم ایران به راه می اندازند؛ در این نقطه بسیار حساس، برادران عزیز ما در مجلس، این حساسیت را درک کردند و این برادر کوچک و خدمتگزاران حوزه سلامت را مورد توجه قرار دادند، لذا از رییس مجلس و همه عزیزانی که محبت داشتند، تشکر می کنم.
وی ادامه داد: ما گاهی خنجر از پشت می‌ خوریم، از دست کسانی که نمی ‌دانم دنبال چه هستند. ما در زمان جنگ هم این بحث را داشتیم که برخی به صدام گرا می ‌دادند تا سنگر رزمندگان ما را بزنند و این ناجوانمردی را تاریخ این کشور ثبت می‌ کند. همانطور که جوانمردی ‌ها را ثبت می‌کند.
وزیر بهداشت گفت: از همه عزیزانی که به ما کمک کردند، تشکر می‌ کنم. در هر منصبی باشم و تا زنده ‌ام خواهم گفت که تا زنده ‌ام سرباز جمهوری اسلامی هستم، هر که هم هر چه می‌ خواهد بگوید، زیرا من نه قصد دارم کاندید ریاست جمهوری شوم و نه قصد دارم برای صندلی خاصی برنامه ‌ریزی کنم. اینجا هم که آمدم، با اکراه و به قصد خدمت آمدم.
وزیر بهداشت تاکید کرد: همواره گفته و تا زمانی که زنده ام در هر منصبی که باشم خواهم گفت که هدایت ها، حمایت ها و محبت های مقام معظم رهبری از مدافعان سلامت، بی بدیل بوده است.
دکتر نمکی تصریح کرد: اگر بازهم عده ای بروند بگویند که فلانی به نیت خاصی از مقام معظم رهبری تشکر می کند، برایم مهم نیست، چون در دل خودم می دانم چه می گذرد و به عهدی که با خدا بسته ام، آگاهم و این را هم به پاس مظلومیت خودم و همکارانم می گذارم.
وی اظهار کرد: به هر حال اکنون ما در یک موج بسیار سهمگین با یکی از پیچیده ‌ترین مخلوقاتی هستیم که در طبیعت جهان رهاست و هر روز دچار یک موتاسیون جدید خواهد شد. خواهشم این است که دوستان از کاهش مختصری که ایجاد شده است، خیلی دلخوش نباشند. به عنوان یک کارشناس حرف می‌زنم و دورتر از امروز را می‌بینم. تردید نکنید که این ویروس با توجه به شرایط اقلیمی شما است.
وزیر بهداشت خطاب به مدیران استان البرز، گفت: شما در یکی از سخت ترین نقاط استراتژیک کشور، مدیریت می کنید. استان البرز به دلیل حاشیه‌ نشینی گسترده، مراودات با استان تهران و استان‌ های شمالی و محل عبور و نسبتا عظیم بین‌المللی، شاه ‌راهی برای عبور و مرور همه عوامل از جمله ویروس موتاسیون یافته است. لذا از رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز می خواهم که فریب کاهش آمار بیماری در یکی دو روز اخیر را نخورند. پیک بیماری در این استان، قصد فرود آمدن ندارند و یک پیک نسبتا سنگین تری را در روزهای آینده تجربه خواهید کرد.
دکتر نمکی یادآور شد: اولین کاری که در این شرایط سخت باید کرد، تحمل و صبوری، اتکال به خداوند، دعای نازنینان در سحر و افطار، وفاق، همدلی، اتحاد و عدم آلودگی به سیاست است. کشور به سمت انتخابات می رود، اجازه ندهید که ردای پوسیده سیاست، بر خدمت در عرصه سلامت، سایه بیفکند. خودتان را به دام رانش ها و کشش های ناشی از فتنه های سیاسی، نیندازید. سیاست زدگی یک آفت بزرگی است که ما را از هم دور می کند و عده ای هم بیرون از مرزها نشسته اند که از این فاصله ها و گسست ها، سواستفاده کنند.
همه باهم بر علیه کرونا
وی گفت: امروز باید همگی اعم از اصلاح طلب، اصولگرا و معتدل، کنار یکدیگر باشیم. هرکس آینده ایران زمین را دوست دارد، باید برای محو ویروس منحوس کرونا تلاش کند. مدیریت جهانی امروز را کرونا تعیین می کند. اگر کشوری در مدیریت کرونا موفق بود، در عرصه بین المللی هم موفق است در غیر اینصورت، به عنوان نشان بی لیاقتی در کارنامه کشورها ثبت می شود، پس چون کرونا و مدیریت این بیماری، مساله نظام جمهوری اسلامی است، همه باید در کنار یکدیگر قرار بگیریم و هر اختلاف سلیقه ای هم داریم، به بعد از این بیماری موکول کنیم.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: نکته دیگر نظارت و رعایت مستمر پروتکل‌هاست. از مسئولان استان البرز تقاضا دارم که حتما نظارت و رعایت مستمر پروتکل ها را حتما در دستور کارشان قرار دهند. هر چقدر رعایت پروتکل ها، کاهش یابد بیماری بر ما غلبه خواهد کرد و این اثبات شده ترین فرمول بین المللی است. واکسن موثر است، اما ببینید که آقای بوریس جانسون-نخست‌ وزیر انگلیس که ۴۰ میلیون واکسن در انگلیس تزریق کرده است، گفت ما اگر به نیت واکسیناسیون فاصله‌ گذاری و پروتکل‌ ها را بشکنیم، بازی را باختیم. هیچ چیز عالمانه ‌تر از این نیست که رعایت پروتکل‌ها الزامی است.
دکتر نمکی بیان داشت: تقاضا دارم که در نظارت و رعایت پروتکل ها، ایستادگی کنید. از آنچه در این روزها گذشت، راضی نیستیم. درست است که در این 10 یا 12 روز خیلی از موارد رعایت شد و مردم صبوری کردند، اما در بسیاری از مناطق بر اساس گزارشاتی که داریم، خیلی از پروتکل ها شکسته شد. هنوز 500 تا 600 هزار نفر هر روز سوار مترو می شوند که البته کار دارند و مجبور به استفاده از مترو هستند و اتفاقاتی در زیر پوست شهر در جریان است و نمی‌توان اثرات نامطلوب عدم فاصله ‌گذاری در تهران را در کرج ندید. هر اتفاقی که آنجا بیفتد، شما باید اینجا جورش را بکشید. این عدم پیوستگی در سطح ملی در رعایت پروتکل‌ ها، دارد به ما زیان می ‌زند.
ضرورت افزایش مراکز 16 و 24 ساعته سرپایی
وی گفت: حتما باید در استان البرز، مراکز 16 و 24 ساعته سرپایی افزایش پیدا کند. در خوزستان به شدت از این مراکز بهره بردیم. این مراکز که باید به نحو مطلوب به مردم اطلاع رسانی شود، فیلتری است که از سرریز بیماران به بخش بستری جلوگیری می کند. اگر این مراکز نبود، امروز در کشور دیگر تخت بیمارستانی خالی نداشتیم. این مراکز باید داروهای ضد ویروس ساخت داخل که تحت پوشش بیمه بردیم و در همه مراکز تامین شده است را به بیماران ارائه دهند.
داروهای موثر در درمان کرونا در داخل تولید می شود
وزیر بهداشت اظهار کرد: روزهای اول، یکی از داروهای موثر در درمان بیماران کووید19 را هر کدام 57 دلار می خریدیم، اما خوشبختانه امروز همه آنها را در داخل کشور تولید می کنیم که جا دارد بر همت و غیرت فرزندان ایران درود بفرستیم که به سرعت، این داروها را در سایه های تحریم های ظالمانه در کشور تولید کردند و این خیر بزرگی از تحریم ها بود که به ما رسید.
دکتر نمکی افزود: نقش مراکز سرپایی در کاهش مراجعه بیماران به بخش درمانی، بسیار مهم و حیاتی است، چون هر چقدر مراجعه مردم به بیمارستانها بیشتر شود، مراقبت ها کاهش می یابد و هر چقدر مراقبت، کاهش یافت، مرگ و میر بیماران افزایش پیدا می کند پس باید سعی کنیم که بار بیمارستانها را با این مراکز سرپایی، کم کنیم.
وی بیان داشت: ممکن است هفته آینده، شاهد افزایش قابل توجه بیماران بستری در استان البرز باشیم. آمارهایی که امروز از وضعیت بیماری در استان البرز ارائه شد، بنده را دلخوش نکرد، چون کارشناس هستم و در اتاق هواشناسی کشور، نشسته ام. می دانم که این جبهه هوا، کی و کجا خواهد بارید. بعضی ها چون آفتاب امروز را می بینند می گویند هوا آفتابی است، این وزیر چه دارد می گوید و چرا دل مردم را خالی می کند؟ اما این وزیر در اتاق هواشناسی کشور نشسته و توده ابر را رصد می کند. به شما می گویم هفته آینده، انشالله که شاهد نباشیم، اما وضعیت بستری در البرز، به مراتب سنگین تر از امروز خواهد بود.
ما مسئول محاکمه افکار عمومی و مردم نیستیم
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: نباید این افتخار جمهوری اسلامی ایران که بیماری پشت درب های بیمارستانها در طول کرونا سرگردان نشد، خدشه دار شود، حتی اگر به قیمت جانفشانی تک تک ما تمام شود. مردم این کشور چه آنها که به حرف های ما گوش داده یا نداده اند، نباید احساس ناامنی کنند. ما مسئول محاکمه افکار عمومی و مردم نیستیم. از هیچ کسی نمی پرسیم که دعوا را تو شروع کردی یا دیگری و از هیچ راننده ای که تصادف کرده نمی پرسیم که سرعت مجاز را رعایت کردی یا خیر. به ما ربطی ندارد. ما مسئول خدمتگزاری به مردم هستیم. تقاضای بنده این است که به گونه ای عمل کنید که بیماری پشت درب بیمارستانی به هیچ عنوان سرگردان نباشد.
اتمام پروژه های نیمه تمام درمانی
دکتر نمکی گفت: برخی پروژه های نیمه تمام درمانی در سراسر کشور داریم و خوشبختانه یکشنبه جلسه ای با رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه داشتیم و قرار شد که برای پروژه های نیمه تمام از این هفته، منابعی را تامین و تزریق کنیم و حتما پروژه ها را تمام کنیم. زمانی که به وزارت بهداشت آمدم، برای حاشیه شهر کرج مثل ملارد، شهریار و شهر قدس، حتی یک تخت بیمارستانی هم نداشتیم، اما اکنون حدود دو هزار تخت در همین مناطق تا یکی دو ماه آینده افتتاح می شود.
وی ادامه داد: قطعا به تکمیل پروژه های درمانی در استان البرز، کمک خواهیم کرد. سال گذشته به دلیل تحریم های ظالمانه، بدترین سال اقتصادی دولت بود، اما با این وجود، 13 هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور اضافه کرده و می کنیم که در تاریخ کشور بی سابقه است. بیشترین تختی که اضافه شده، 4 هزار و 500 تخت در سال بوده است، اما هزار و 400 پروژه بهداشتی و درمانی و حدود 13 هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور اضافه می کنیم. پروژه های نیمه تمام بالای 75 درصد را تا پایان دولت و پروژه های بیشتر از 85 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی تا یک ماه آینده تکمیل می شود.
وزیر بهداشت درخصوص واکسیناسیون کووید 19، گفت: واکسیناسیون گروه هدف را در فاز اول به طور گسترده از چند روز پیش و البته به دلیل بدعهدی سازندگان واکسن نه در قبال ما بلکه برای همه جهان، آغاز کردیم. دو روز قبل در یک نشست دیپلماتیک به صورت مجازی شرکت کردم که برخی از کشورهای اروپایی هم حاضر بودند و ما هم به اتفاق یکی دو کشور دیگر از منطقه مدیترانه شرقی بودیم، حرف ما این بود که چرا باید 85 درصد از واکسن جهان را 7 کشور در دنیا تزریق کنند؟ این چه بی عدالتی و چهره زشتی از قلدری بین المللی است؟ چرا بعضی از کشورها حتی یک واکسن هم نگرفته اند؟ این چه عدالت و انسان دوستی است؟
دکتر نمکی خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه در کوواکس به عنوان یک ساختار بین المللی، 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن را سال قبل خریده و پول آن را پرداخت کرده بودیم، به دلیل ساختار نابهنجاری که در نظارت این مجموعه وجود دارد، محموله های واکسن ما همانند سایر کشورها، با تاخیر رسید و مقداری از سهمیه خودمان را بجای اسفند در فروردین دریافت کردیم. مقداری واکسن از هند خریداری کرده بودیم که مقداری به دست ما رسید، اما برای محموله بعدی، دادستان هند برای همه کشورها، دستور عدم ارسال را داد.
وی افزود: از روسیه دو میلیون دوز واکسن پیش خرید کرده بودیم که به دلیل مضایقی که داشت، چند صد هزار دوز به ما تحویل داد و مقداری هم اکنون در حال ارسال است. مرحله اول واکسیناسیون را تا چند روز دیگر با تاخیر 20 تا 25 روزه، تمام می کنیم این تاخیر هم دیگران برای ما فراهم کردند و نه ما نه بانک مرکزی نه سازمان برنامه و بودجه، مانع هیچ پرداختی نشد و ما هم شبانه روز از فروردین 99 دنبال این کار هستیم.
وزیر بهداشت تاکید کرد: کار بسیار زیبایی که در کشور رخ داد، تولید داخلی واکسن بود. در آینده فقط کشورهایی واکسن خواهند زد که خودشان می سازند. این فکر را کردیم و از اوایل سال قبل تمام عزیزان از ستاد اجرایی، رازی، پاستور و فخرا را دعوت کردیم چون می دانیم که عزت ملی در تولید ملی است. این توصیه بزرگان است که به دنبال تکیه بر تولید داخل باشیم و حکمتی است که همه دنیا آن را پذیرفته است.
دکتر نمکی تصریح کرد: امروز خوشبختانه فراخوان واکسن پاستور برای ثبت نام فاز سوم مطالعه بالینی اعلام شد. در هفته دوم اردیبهشت، فاز سوم این واکسن به حدی می رسد که امیدواریم در حد انبوه تر، تزریق کنیم. واکسن برکت به خوبی فاز دوم را سپری کرده و به حدی می رسد که فاز سه را فراخوان بدهیم، مثل کاری که چینی ها در ترکیه و امارات کردند و در چین و روسیه فاز دوم بالینی که تمام شد، فاز سه را در حد واکسیناسیون عمومی انجام دادند. ما اجازه ندادیم بقیه ما را آزمایشگاه خودشان کنند، اما برای واکسن ملی خودمان که ایمان داریم هیچ مشکلی ندارد، چرا این کار را نکنیم؟
وی یادآور شد: برای واکسن اسپوتنیک وی، عده ای بلوا و شلوغ کردند که ما این واکسن را نمی زنیم و افکار عمومی را بهم ریختند، برای اعتماد سازی مردم تنها کاری که کردم این بود که فرزند خودم را روی صندلی بنشانم و بگویم به پسرم تزریق کنید که اگر هر اتفاقی رخ داد، اول برای فرزند بنده رخ دهد تا دنیا بفهمد که خون فرزندان خودمان را سرخ تر از فرزندان مردم نمی دانیم.
تولید مشترک اسپوتنیک وی با روسیه در استان البرز
وزیر بهداشت گفت: الان با افتخار می گویم که هفته آینده یا هفته بعد از آن، تولید مشترک اسپوتنیک وی با روسیه در استان البرز، راه اندازی خواهد شد و همه اقدامات آن انجام شده و دوباره به این استان برای اعلام این افتخار به جهان، سفر می کنم. بقیه واکسن ها در خط تولید جلو می روند و کارهایشان انجام می شود.
دکتر نمکی تصریح کرد: به جرات می گویم که در پایان بهار و از خرداد به بعد، یکی از تولید کنندگان بسیار خوب واکسن در جهان می شویم. به لطف خدا استان البرز در آینده ای نزدیک، یکی از صادرکنندگان واکسن به جهان خواهد شد. چه بنده باشم چه نباشم، این روز طلایی را برای جمهوری اسلامی ایران خواهید دید که دیگر تولید واکسن روی ریل افتاده و از هر طوفان و گزندی، در امان است.
وزیر بهداشت گفت: در اولین روزهایی که گزارشی از ویروس جهش یافته در محدوده استانهای البرز و قزوین را دریافت کردیم، به دلیل وسواسی که در پیگیری بیماری داشتم و می دانستم که ورود ویروس جهش یافته چه آتشی بر نیستان وجود مردم این سرزمین خواهد زد، بلافاصله تماس گرفتم که اولین جلسه را در استان البرز و بعد هم در استان قزوین داشته باشیم که استاندار گفت یک سفر جداگانه به البرز داشته باشید، اما آن شرایط، عالمانه و هنرمندانه مدیریت شد وگرنه در استانهای تهران، قزوین، البرز و زنجان در همان اسفندماه سال گذشته دچار یک فاجعه بزرگ با ویروس سرکش جهش یافته می شدیم.
دکتر نمکی خاطرنشان کرد: روزهای سختی برای ما و همکاران مان می گذرد. امروز اولین روز هفته سلامت است که باید به همه همکارانم در نظام سلامت، تبریک بگویم اما با اندوه، امروز را به عنوان همراهی با مدافعان سلامت نامگذاری کرده ایم. یکی از استخوان سوز ترین رنج ها برای بنده این است که وقتی به استانها سفر می کنم، با تصویر ناب ترین بندگان عاشق خدا یعنی شهدای مدافع سلامت روبرو می شوم. حالا شرایط کشور از نظر ماسک و لوازم حفاظتی بسیار مناسب است، اما یک دوره ای، مدافعان سلامت در زمانی که حتی حفاظ و پوششی برای دفاع در مقابل این ویروس منحوس نداشتند، تن به آتش می زدند و اینها جزو پاک ترین و مخلص ترین بندگان خدا هستند که آسمانی شدند.
وی افزود: برخی از سوز و گدازهایی که در من می ‌بینید، برای از دست دادن این عزیزان است. در عین اینکه سعی کردم که در طول ۱۴ ماه گذشته صبوری کنم و لب فرو بندم، فریادی نزنم و آرامش جامعه را به تشویش بدل نکنم و آرامش همکارانم را در این نبرد نابرابر با جیب خالی، با تحریم های ظالمانه و کمبودها به دلسردی بدل نکنم، اما وقتی طوفانی را از قبل می‌بینم و می‌دانم که در هر طوفان چقدر از مردم این سرزمین را از دست خواهیم داد، چه خانواده‌هایی داغدار خواهند شد و در کنار آن عزیزانی را که ۱۴ ماه نفس‌ گیر را طی کردند، خسته و رنجور با جسمی گرفتار از مجموعه حمله‌هایی که از سوی ویروس و عوامل غیرویروسی تحمل کردند، باید از دست داده و  داغدار شوم برای از دست دادن تعدادی از این نادرترین مجموعه‌های نظام سلامت جهان؛ کسی که سال‌ها درس خوانده و در جایگاهی نشسته است. اکنون تعداد زیادی از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مبتلا و گرفتارند. یکی از معاونین هم دیروز در راه ماموریت حالش بد شد و متوجه شدیم که گرفتار شده است. فشار روحی که این عزیزان طی این ماه‌ ها تحمل کردند، توان فرساست.
وزیر بهداشت در پایان عنوان کرد: همکاران ما استرس و فشارهای روحی زیادی را تحمل می کنند و خیلی سعی می کنیم که خودمان را صبور جلوه دهیم و هر روز این دعای موسی را با خودم تکرار می کنم که خدایا به من شرح صدر و صبوری بده و به دیگران بقبولان آنچه را که می گویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha