دست دلالان روی دهان مردم! / گرانی و کمبود ماسک در اوضاع بحرانی کرونا
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ با خیز و شیوع دوباره کروناویروس و افزایش آمارهای ابتلا و فوت های ناشی از بیماری کووید 19 و در شرایط اقتصادی موجود جهان و به تبع در ایران اعمال قرنطینه خانگی و تعطیلی کسب و کارها به صورت گسترده امکان پذیر نبود و از این جهت دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا را بر آن داشت استفاده از ماسک را برای همه اجباری کند. استفاده از ماسک یکی از راه های کاهش انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی معلق در هواست که ممکن است از سوی بسیاری از افراد ناقل این ویروس در محیط های عمومی منتشر شود. این روش توصیه شده جهانی می تواند از ورود بیش از 90 درصد قطرات معلق حاوی ویروس جلوگیری کرده و میزان شیوع بیماری را کاهش دهد. با توجه به آسیب های وارده از سوی محدودیت های اقتصادی ای که بواسطه شیوع کروناویروس در چندماهه گذشته به کشورها وارد شده و بسیاری از صنایع و بنگاه های اقتصادی تقریبا هم نیروها و هم توان خود را کاهش داده اند اما برخی از کارگاه ها بویژه آنهایی که در بخش تولید ماستک هستند کارشنا رونق گرفته است. تولید روزانه 12 میلیون قطعه ماسک ظرفیت تولید این محصول مهم در شرایط همه گیری شدید کرونا را نشان می دهد. اما مشکلی جدی بر سر راه تولیداتی قرار دارد که بیشتر مورد استفاده مردم است. آن حضور دلالان و واسطه هایی است که با دیدن این بازار پر مصرف آن هم در حساس ترین شرایط سلامتی و بهداشتی؛ روی این بازار دست گذاشتند و باعث شدند تا قیمت این کالای مهم دست خوش تغییرات شود.

1300 تا 1500 تومان!

در حالیکه قیمت های مصوب و دستوری از سوی مسوولان دیگر دل مردم را خوش نمی کند اما باز مسوولان اصرار دارند تا نشان دادن اینکه همه چیز تحت کنترل آنها است خود را قهرمان داستان مردم و کرونا جلوه دهند. گلپور دبیر ستاد مقابله با کرونا وزارت صمت می گوید قیمت مصوب ماسک ۱۳۰۰ تومان است که در داروخانه ها توزیع می شود که اگر غیر از این باشد خارج از شبکه است. به گفته او داروخانه ها نباید از عرضه خارج از شبکه ماسکی خریداری کنند و هر محل عرضه ی ماسک تخلف کند و گران فروشی کند ماسکی به آنها عرضه نمی شود. دبیر ستاد مقابله با کرونا وزارت صمت در ارتباط با برنامه پیگیری شبکه خبر گفت: ۱۱ میلیون در روز ظرفیت تولید ماسک داریم و این روند می‌تواند دو برابر شود. وی افزود: بعد از الزام زدن ماسک، فرایند تولید و توزیع الکترونیکی شده است و بخش خصوصی و دولتی تولید ماسک ملزم هستند روزانه به ما آمار بدهند. دبیر ستاد مقابله با کرونا وزارت صمت با بیان اینکه تولید و توزیع ماسک از ابتدا تا آخر، سیستمی شده است، افزود: توزیع ماسک در بخش داروخانه ها همانند گذشته است، اما باید در سامانه ثبت شود و داروخانه ها هم موظف هستند طبق مصوبه قیمتی به مردم ارائه دهند. همه این گفته ها در حالیست که شواهد نشان از کاهش کیفیت تولید و البته توزیع خارج شبکه و بالاتر از قیمت مصوب دارد و به راحتی با چرخی در بازار می توان به صحت این ادعا پی برد.

داروخانه ها ماسک دریافت نکردند!

در حالیکه مقامات ستاد ملی مبارزه با کرونا از توزیع ماسک در شبکه داروخانه ای کشور خبر می دهند اما برخی معتقدند که به اندازه کافی ماسک در اختیار داروخانه ها برای توزیع قرار نمی گیرد و برخی از آنها مجبورند برای تامین کسری داروخانه از بازارهای آزاد ماسک بخرند. این اتفاق به خوبی موید این موضوع است که شبکه توزیع خارج از کنترل سیستم های دولتی و نظارتی است و همین سیستم هم قیمت های مصوب را کنار زده و قیمت های خودش را جایگزین می کند. بهمن صبور، نایب رئیس انجمن داروسازان استان تهران با عنوان این مطلب که حتی یک عدد ماسک به قیمت مصوب دولتی به داروخانه ها نداده اند، به مهر گفت: «نیاز کشور روزانه ۲۰ میلیون عدد ماسک است.» او به اظهارات اخیر مسئولان وزارت صمت در مورد عرضه ماسک اشاره کرد و اظهار داشت: «اتهاماتی که به داروخانه‌ها زده‌اند، درست نیست. زیرا، از ابتدای شیوع کرونا در کشور تا امروز، حتی یک عدد ماسک به قیمت مصوب از کانال دولتی در داروخانه‌ها عرضه نشده است.» صبور با اشاره به وجود ۳۰۰۰ داروخانه خصوصی در استان تهران، افزود: «سیستم توزیع ماسک در داروخانه‌ها به مراتب شفاف‌تر است و نظارت‌ها نیز قوی‌تر است. اما، بعد از شیوع کرونا، ماسک به قیمت مصوب دولتی به داروخانه‌ها ندادند که در اختیار مردم قرار دهیم. قیمت مصوب دولتی برای ماسک ۸۰۰ تومان اعلام شد اما یک عدد هم به داروخانه‌ها ندادند. اگر داده‌اند، مدارک و مستندات بدهند.»

دروغ هایی که به خورد مردم می دهند!

وضعیت اقتصادی کشور به حدی خراب است که همه مردم نسبت به آن واقف هستند و داستان سرایی مردان دولت از اوضاع تحت کنترل هم دیگر مرهمی برای زخم عمیق و همیشه تازه مردم نیست؛ در شرایطی که دولت باید در همه حالی با مردم صادق باشد اما برعکس برای نشان دادن اینکه همه چیز خوب است حاضرند همه نوع حرفی بزنند. صبور با انتقاد از اینکه سیستم توزیع ماسک در اختیار وزارت صمت قرار گرفته است، ادامه داد: «ماسک یک کالای سلامت محور است و نباید در جایی غیر از داروخانه عرضه شود. در حالی که تعزیرات برای گران فروشی ماسک در مکان‌هایی غیر داروخانه‌ها هیچ مداخله‌ای نمی‌کند، اما سراغ داروخانه‌هایی می آیند که ماسک با قیمت مصوب دریافت نکرده‌اند. در حالی که با طرح ادعاهای واهی در رسانه ملی، بین مردم، داروخانه‌ها و تولید کنندگان، اختلاف می‌اندازند.» وی با اشاره به نیاز روزانه کشور به حداقل ۲۰ میلیون عدد ماسک، گفت: وزارت صمت مدعی است ۱۰ میلیون عدد ماسک تأمین می‌کند. اما، واقعیت این است که حتی یک عدد ماسک با قیمت مصوب به داروخانه‌ها نداده‌اند. کنترل بازار ماسک هم به دست دلالان افتاد و کار مردم سختتر شد! تجربه تلخ دلال بازی از کام مردم بیرون نمی رود بویژه زمانیکه باید جانشان را نجات دهند. دلالان و سوداگران از ویروس کرونا خطرناکترند و مدت هاست که جان مردم افتاده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha