کد خبر: ماسک-فیلتردار-به-جلوگیری-از-انتشار-ویر
۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۵۹
ماسک فیلتردار به جلوگیری از انتشار ویروس کمک نمی کند!
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، اجباری بودن ماسک در شهرهای سراسر جهان وجود دارد و این دستورات به طور فزاینده‌ای ممنوعیت استفاده از ماسک‌هایی که دارای دریچه (بیش‌تر به عنوان ماسک فیلتردار شناخته می‌شوند) هستند را افزایش می‌دهند. اگرچه این دریچه‌های یک طرفه برای کمک به راحتی بیشتر با رها سازی هوا  از ماسک در هنگام بازدم کاربران، طراحی شده‌اند، اما این عملکرد باعث می‌شود ویروس نیز گسترش یابد.

ماسک فیلتردار از کروناویروس جلوگیری نمی‌کند!

کای سینگارتل برای پیشگیری از عفونت و کنترل در کلینیک مایو در آریزونا گفت: این ماسک فیلتردار هدف پوشیدن ماسک را از بین می‌برد. آن‌ها فیلتر نیستند، این دریچه‌ها کمترین مقاومت را دارند و باعث می‌شوند تا گرما و رطوبت از ماسک خارج شوند. اما فیلتر علاوه بر بازدم گرما و رطوبت، قطرات و ذرات ویروسی را نیز بیرون می‌فرستد. بنابرین ماسک فیلتردار برای جلوگیری از انتشار ویروس مناسب نیست. سخنگوی ایالت ماریوپا در ایالت آریزونا، که در دستورالعمل ماسک خود تصریح کرده است که ماسک فیلتردار برای جلوگیری از ویروس مناسب نیستند. کریستین رومین، پزشک متخصص پوست و جراحی کاملوب، گفت: در یک محیط استریل استفاده از ماسک فیلتردار کاملاً ممنوع است زیرا اجازه می‌دهد تا هوای بدون فیلتر و بازدم در محیط پخش شود.

هر چه ماسک لایه‌ی بیش‌تری داشته باشد، بهتر است!

برخی از افراد با ماسک فیلتردار احساس امنیت می‌کنند، چرا که واقعا ظاهر فریبنده‌ای دارد، اما آن‌ها نمی‌دانند که می‌توانند ویروس را با این ماسک‌ها بیش‌تر گسترش دهند. ماسک فیلتردار سیاست‌های پوشیدن ماسک با تکامل تحیقات بیشتر در مورد ویروس ادامه پیدا کرده و تغییر می‌کند. در حال حاضر، سینگارتل توصیه می‌کند از ماسک‌هایی استفاده کنیم که هم بینی و هم دهان را با نوعی از مواد مانند پارچه نخی بپوشانند و کاملا روی صورت قرار بگیرند. وی گفت: به طور کلی، هرچه ماسک لایه‌های بیشتری داشته باشد، بهتر است. طبق گفته Singbartl، لایه‌های بیش‌تر به عنوان فیلترهای کارآمدتری عمل می‌کنند. از آنجا مواد مختلف واکنش متفاوتی به ویروس نشان می‌دهند، وی همچنین توصیه کرد مواد مختلفی را در یک ماسک مانند ابریشم و پنبه ترکیب کنید تا ماسک‌ها بتوانند طیف وسیعی از ذرات را فیلتر کنند.

بنابرین ماسک فیلتردار نه تنها برای جلوگیری از ویروس مناسب نیست بلکه به انتشار آن نیز کمک می‌کند.

 

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha