کد خبر: ماساژ؛-مسکن-موقتی-که-آسیب-جدی-می‌زند-ب
۱۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۴۶
ماساژ؛ مسکن موقتی که آسیب جدی می‌زند/ به آگهی‌های ماساژدرمانی اعتماد نکنید!

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، کافی است در یک جمعی از کمردرد و درد گردن شکایت کنید، به احتمال زیاد کسی پیدا می‌شود که در قولنج شکستن و ماساژدادن تخصص داشته باشد و بخواهد هنر خود را روی شما امتحان کند. غافل از اینکه هنرنمایی او می‌تواند آسیب‌هایی گاه جبران‌ناپذیر برای شما به ارمغان بیاورد. ماساژ و ماساژدرمانی این‌روزها از فضای جمع‌های خانوادگی و قولنج‌شکستن‌ها به بستر فضای مجازی، کلینیک‌های زیبایی، آرایشگاه‌ها، استخر  و باشگاه‌های ورزشی بسط پیدا کرده و ماساژوری به شغلی پردرآمد بدل شده است.

ماساژ به سبک تایلندی‌ها و سوئدی‌ها

اگر چرخی هم در فضای مجازی زده باشید، با مجموعه‌ای از آگاهی‌های عجیب ماساژ مواجه می‌شوید. اسامی مختلفی هم برای این ماساژها انتخاب شده تا وجه علمی و تخصصی به آن بدهند و مخاطب راحت‌تر فریب سودجویان این عرصه را بخورد. ماساژهایی به نام کشورهای مختلف که مشخص نیست، فرد ماساژور تحت نظارت چه سازمانی در کشور مورد نظر آموزش دیده و اصلا ماساژ منصوب به آن کشور مبتنی بر اصول علمی است یا نه، اما به وفور می‌توان آگهی‌هایی از ماساژ تایلندی و سوئدی و غیره را دید.

ماساژور خانم برای آقایان و برعکس

گاهی این آگهی‌ها که به راحتی در فضای مجازی یافت می‌شوند، آیینه تمام نمای ابتذال هستند و انواع و اقسام ماساژهای جنسی را تبلیغ می‌کنند. آگهی‌هایی با پیشنهاد حقوق‌های غیرمعمول برای استخدام ماساژور خانم برای آقایان و برعکس هم در این زمینه کم پیدا نمی‌شوند. از دیگر آگهی‌های عجیب فضای مجازی می‌توان به ماساژ برای لاغری و زیبایی اشاره کرد که کم و بیش مورد استقبال هم قرار گرفته بودند.

نکته اصلی اینجاست که ماساژدرمانی کاری تخصصی است که باید توسط فیزیوتراپ‌ها، با تجویز پزشک و مبتنی بر اصول علمی انجام شود. کسی که دست به این کار می‌زند باید با آناتومی بدن انسان‌ها آشنایی داشته باشد. از طرفی مقدار و نحوه انجام هم باید براساس ویژگی‌ها و بیماری و مشکلات افراد انجام شود و نمی‌توان تکنیکی آموخت و آن را در مورد همه مراجعین اعمال کرد.

ماساژ در خانه توسط متخصص‌های تقلبی

این روزها در هر باشگاه ورزشی و استخری شاهد حضور ماساژورهای غیرمتخصص هستیم که بدون داشتن سواد کافی و تخصص لازم توصیه‌های متعددی به افراد می‌کنند. شرایط کرونا هم نتوانست، پایان‌بخش سودجویی برخی از این راه باشد و شاهد گسترش آگهی‌های ماساژ در خانه و یا حتی آموزش انواع ماساژ در فضای مجازی هستیم. با توجه به اینکه این مساله به طور مستقیم با سلامت انسان در ارتباط است، نهادهای نظارتی و سازمان‌های مسئول باید بیش از پیش در کنترل این موضوع و کوتاه کردن دست سودجویان بکوشند. نباید شراط به گونه‌ای باشد که هر فرد بدون تخصص به راحتی با افزودن عنوان پزشک یا متخصص به توضیحات صفحه مجازی خود، مردم را فریب دهد و از درد و بیماری آن‌ها برای خود کسب درآمد کند. ماساژدرمانی باید توسط متخصص انجام شود تا منجر به آسیب‌های جدی در افراد نشود. برای روشن‌تر شدن موضوع و بررسی اینکه ماساژهای غیراصولی چه نوع آسیبی به بدن می‌زنند، گفت و گویی داشتیم با یک متخصص جراحی ستون فقرات که در ادامه می‌خوانید.

تسکین موقت درد اما آسیب دراز مدت با ماساژ غیراصولی

مرتضی رجایی؛ جراح و متخصص بیماری‌های استخوان، مفاصل و ستون فقرات، درخصوص آسیبی که ماساژهای غیراصولی به بدن و ستون فقرات افراد وارد می‌کنند، گفت: گاهی برخی از افراد ماساژهای انجام می‌دهند و روش‌هایی مثل قولنج شکستن را امتحان می‌کنند، درحالی که این کار می‌تواند بسیار آسیب‌زننده باشد. ماساژ دادن باعث آزاد شدن برخی مواد تحت عنوان «آندورفین» در بدن افراد می‌شود. «آندورفین» موادی ضد درد شبیه به مورفین است که در داخل بدن با خاصیت ضد درد تولید می‌شود و به همین دلیل فردی که ماساژ را تجربه می‌کند به دلیل آزاد شدن این ماده احساس رفع درد و آرامش دارد زیرا موقتا علامت‌ها در بدن از بین رفته است.

او افزود: «آندورفین» در واقع شبیه یک مسکن عمل می‌کند اما بیماری درمان نشده است. حتی گاهی ماساژ دادن می‌تواند باعث آسیب بیشتر هم شود زیرا تحریک مفصل‌های ستون فقرات که بیمار هستند، تشدید بیماری، تنگی بیشتر کانال و آرتروز ستون فقرات را به همراه دارد. حتی ماساژ غیراصولی که توسط فرد غیرمتخصص انجام می‌شود، می‌تواند بیرون‌زدگی دیسک را در بیماران بیشتر کند. در واقع بیماری درمان نمی‌شود اما به طور موقت دردها تسکین پیدا می‌کند.

تجویز بی‌رویه مسکن‌ها و شل‌کننده‌های عضلات

رجایی اظهار داشت: این کار شبیه به عمل برخی از همکاران ما در تجویز بی‌رویه مسکن‌ها و شل‌کننده‌های عضلانی است. با استفاده از این داروها بیمار برای مدت کوتاهی حال خوبی دارد اما بیماری به قوت خود باقی است. یا یکی از رفتارهای اشتباه دیگر توصیه به استراحت مطلق است. استراحت مطلق علامت را برطرف می‌کند اما به دلیل اینکه عضلات اطراف ستون فقرات ضعیف شده‌اند، بیماری شدیدتر می‌شود. در نتیجه بعد از مدتی علائم باز می‌گردند و به این دلیل که عضلات اطراف ستون فقرات ضعیف شده‌اند، بیماری هم به شکل شدیدتری بروز می‌کند. هدف باید درمان بیماری و تقویت عضلات اطراف ستون فقرات باشد نه اینکه فقط بخواهند به طور موقت علامت را از بین ببرند.

ممکن است معتاد به ماساژ شوید!

این جراح ستون فقرات  به ایجاد اعتیاد به ماساژ در افرادی که این کار را تجربه کرده‌اند، اشاره و از نحوه انجام ماساژهای اصولی توضیح داد: در ماساژدادن‌ها حالتی شبیه به اعتیاد به مورفین اتفاق می‌افتد. کسانی که تحت ماساژ قرار می‌گیرند، به مرور به دلیل حس خوبی که با آزاد شدن «آندورفین» در بدن خود دارند، به انجام این ماساژ اعتیاد پیدا می‌کنند. در واقع برای انجام بیشتر ماساژها احساس نیاز در خود می‌بینند. درست است که یکی از کارهای درمانی ماساژ است اما شکل انجام آن، مدت زمان و اینکه توسط متخصص انجام گیرد، بسیار اهمیت دارد.

او ادامه داد: ما نوع ماساژ را متناسب با شرایط بیمار تجویز می‌کنیم. همچنین این ماساژ توسط فیزیوتراپ انجام می‌گیرند و انوع متفاوتی دارند و گاهی لازم است که کم و زیاد شوند. در واقع ماساژهایی از این دست براساس اصول علمی صورت می‌گیرند اما شاهد این هستیم که برخی افراد دوره کوتاهی از آموزش ماساژ را می‌گذرانند و با استناد به آن دست به این کار می‌زنند. این افراد همه مراجعین را به یک روش ماساژ می‌دهند و مراجعین را به انجام ماساژ بیشتر توصیه می‌کنند. انجام این اعمال به دلیل اینکه پایه علمی درستی ندارد و توسط متخصص انجام نمی‌گیرد، می‌تواند باعث ایجاد آسیب در بیماران شود.

رجایی در پایان تاکید کرد: شاید این بیماران اگر در همان مراحل ابتدایی به پزشک مراجعه کرده بودند راحت‌تر درمان می‌شدند تا اینکه بعد از انجام درمان‌های غیراصولی و تشدیدشدن بیماری مراجعه کنند که در این شرایط درمان بسیار سخت می‌شود.

گزارش: پرستو خلعتبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha