کد خبر: لزوم-برپایی-و-تدارک-اردوگاه‌-هایی-برا
۲۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۳۱
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر سعید نمکی، در اجلاس روسای دانشگاه‌ های علوم پزشکی کشور که به صورت ویدئوکنفرانس و با حضور مجازی فرماندهان سپاه استان‌ های سراسر کشور و رییس سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، با درود به روح شهدا، ضمن قدردانی از تلاش های بی دریغ کادر سلامت و نیروهای بسیج در مقابله با کووید 19 در کشور، اظهار کرد: امروز نشست دیگری با بزرگان بسیج و آغاز یک همدلی، وفاق و مشارکت دیگر در عرصه مبارزه با کرونا را خواهیم داشت؛ می دانید که علیرغم تلاش های پیگیر و مستمر ما و همکارانمان در کنار دیگر عزیزان در نیروهای مسلح به ویژه سازمان بسیج، آنچنان که پیش بینی می کردیم، متاسفانه بازهم پیک پنجم درحال شکل گیری است.
وی افزود: در حال حاضر در کشور ویترین بسیار زیبایی از همدلی و مشارکت بین نیروهای مسلح، اعلم از ارتش، سپاه، ناجا و بسیج و دیگر ارگانها را شاهد هستیم و امروز گرد هم آمدیم تا بار دیگر این میثاق کهن و وفاق و همدلی را نه احیا، بلکه بیان و برنامه هایمان را بار دیگر مرور کرده و آنها را در استمرار طرح عظیم شهید سردار قاسم سلیمانی، دنبال کنیم.
دکتر نمکی ادامه داد: چندی پیش تاکید کردم که گرچه موج ویروس انگلیسی از مرزهای غربی و شمال غربی ما را گرفتار کرده، اما ویروس هندی و افریقای جنوبی نیز ما را از مرزهای جنوبی و شرقی و شمال شرقی گرفتار خواهد کرد و از دو ماه قبل مواردی از این جهش در استان های جنوبی گزارش شد.
وی با بیان اینکه همکاران ما شبانه روز تلاش کردند تا تمامی موارد مشکوک سوش هندی ویروس را شناسایی کنند، گفت: نهایتا با اقدامات مستمر هوشمندانه توانستیم سرایت بیماری را از نقاط آلوده به دیگر مناطق مهار کنیم، اما بعداز آن، در مزرهای شرقی و جنوب شرقی به دلیل تغییرات سیاسی و نظامی که در کشور افغانستان رخ می داد، گرفتاری جدیدی گریبانگیرمان شد و گرچه عزیزان نیروهای مسلح در مرز مراقبت ها را افزایش دادند و افراد غیرمجاز را ساماندهی کردند، اما بنده به دلیل اینکه سالها قبل سرتاسر مرزهای شرق و جنوب شرقی را به دلیل مبارزه با مالاریا طی کرده بودم، می دانستم که عریض و طویل بودن این مرزها به راحتی قابل کنترل نیست، لذا این مورد هم مزید بر علت شد و ما روزانه فوجی از ورودی های آلوده به ویروس را از آن بخش ها به سایر نقاط کشور داشتیم و سوش جدید ناگهان ما را در استان های بیشتری گرفتار کرد.
لزوم استمرار همکاری بسیج و وزارت بهداشت
وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز آلودگی با ویروس دلتا در تعداد قابل توجهی از استان ها، یکی از مشکلات و گرفتاری های ما است، خاطرنشان کرد: اصلی ترین هدف از برگزاری نشست امروز، پرداختن مشترک به چند محوری است که از قبل با سازمان بسیج دنبال می کردیم. اولین محور، ادامه حرکت های قبلی مانند بیماریابی گسترده، محله محور و خانه به خانه در رابطه با بیمارانی که مبتلا به ویروس جهش یافته هستند، است، محور دوم، درمان سرپایی این بیماران در مراکز 16 ساعته و محور سوم نیز توسعه و ساماندهی مراکز درمان بستر موقت است که بیماران مراجعه کرده و داروهای ضد ویروس خود را دریافت کنند تا فشار بر تخت های بیمارستانی کمتر شود. این تجربه در پیک چهارم، نشان داد که یکی از موفق ترین تجربه های مدیریت کووید در این دوران را داشته ایم.
وی تصریح کرد: پیک چهارم با لطف خدا و با همت همه عزیزان در کنار هم، علیرغم موارد بیشتر نسبت به پیک سوم، مرگ و میرهایی حدود نصف پیک سوم را بر ما تحمیل کرد. گرچه حتی یک مرگ هم برای ما غم انگیز و سوزناک خواهد بود. کمک ‌های مومنانه هم که عزیزان بسیج در کنار ما انجام می ‌دادند و بعد، پیگیری افرادی که در منزل بستری و نگهداری می‌ شوند و قرنطینه ‌ها و مراقبت از سیستم قرنطینه ‌ای که ما نیازمندیم را امیدوارم بتوانیم در کنار هم دنبال کنیم.
لزوم برپایی اردوگاه‌ هایی برای آوارگان افغانستان در مرز
دکتر نمکی ادامه داد: نکته ‌ای که در این مرحله ما و عزیزان بسیج باید به شدت مورد توجه قرار دهیم، این است که تعدادی از آوارگان و سرگردانانی که از کشور افغانستان وارد کشورمان می‌ شوند، برگرداندن آنها کار راحتی نیست. ما مجبوریم که اردوگاه‌ هایی را داشته باشیم و بیمار و بیماری را در این اردوگاه‌ ها زمین ‌گیر کنیم. این موضوع هم به فعالیت‌ هایی که قبلا در کنار هم داشتیم خواهد پیوست.
وی در ادامه تاکید کرد: باید سعی کنیم که افراد آواره و سرگردانی که در این ناملایمات و ناهنجاری ‌های سیاسی و نظامی افغانستان به مرزهای ما پناه می ‌آورند، آن طرف مرز یا این طرف مرز برای آنها اردوگاه‌ هایی را تدارک ببینیم. از سازمان‌های جهانی هم خیلی انتظار کمک نداریم. کمااینکه تا امروز هم کمک درخشانی از آنها ندیده‌ ایم. به هر حال این موردی است که باید بتوانیم مهربانانه اداره کنیم.
وزیر بهداشت گفت: ما بیش از 250 هزار اتباع کشور افغانستان را در طول کووید با سخت ‌ترین شکل بیماری، به صورت رایگان مداوا کردیم و هیچ سازمان بین ‌المللی دیناری در این رابطه به ما کمک نکرد. در حال حاضر هم انتظار نداریم که خیلی کمک بگیریم، بلکه امروز باید در کنار هم به عنوان اقدامی بشردوستانه این کار را هم در کنار نیروهای بسیج و نیروهای مسلح مدیریت کنیم.
دکتر نمکی اظهار کرد: از طرف دیگر عزیزان و کل نیروهای مسلح  باید کمک کنند تا بتوانیم در زمینه مدیریت مرزها و عدم ورود افراد غیرمجاز به شدت مراقبت کنیم. مرزهای غرب و شمال غرب به شدت قابل کنترل هستند، اما در مرزهای جنوب شرق و شرق به دلیل گستردگی و به این دلیل که آن طرف مرز، مرزبان وجود ندارد و کشور همسایه هم بسیار آشفته است و مرزهایش به صورت ضربدری و شطرنجی در اختیار خودش نیست و به همین دلیل تمام بار بر دوش ماست که این هم مساعدتی است که عزیزان نیروهای مسلح و نیروی زمینی سپاه و بسیج و عزیزان ارتش، ناجا و مرزبانی باید به ما کمک کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر این دروازه ‌بانی را خوب انجام ندهیم، از ورود بیمارانی که نه تنها آلوده به کرونا هستند، بلکه آلوده به التور، بیماری‌ های روده‌ ای که در ایام گرمسیر تابستان می‌ تواند شعله ور شود و سایر بیماری‌ هایی که با خود می آورند، نمی توانیم جلوگیری کنیم.
تاکید بر مراقبت از مرزهای قانونی کشور
وزیر بهداشت با تاکید بر مراقبت از مرزهای قانونی کشور، بیان کرد: برای مثال، امروز از مرز میرجاوه، 2 تا 2 هزار و 500 کامیون عبور می کند که به دلیل مسائل معیشتی نمی توان راه آنها را بست و اگر تصور کنیم که هر کدام دو سرنشین داشته باشند، روزانه حدود 5 تا 6 هزار نفر را از این مرز عبور می دهیم. این فقط مرز میرجاوه است و اینکه چگونه از این قبیل افراد مراقبت و در صورت نیاز، چگونه آنها را قرنطینه کنیم، مساله است و متاسفانه علیرغم درخواست های مکرر بنده برای ایجاد فضای قرنطینه ای برای این افراد، هنوز فضاهای مناسب قرنطینه ای در مرزهای ورودی فراهم نشده و بار آن بر نظام سلامت سنگینی می کند.
ضرورت عملکرد ضربتی بسیج و دانشگاه ها در موضوع پوشش واکسیناسیون کووید 19
وی تاکید کرد: نکته ای که عزیزان بسیج و روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور از امروز باید آن را به عنوان یک دستورالعمل جدی تلقی کرده و به صورت ضربتی عملی کنند، افزایش قابل توجه پوشش واکسیناسیون در کشور است. برای انجام واکسیناسیون همه شما آماده شدید و پایگاه های تجمعی نیز مهیا شد، اما ناگهان به دلیل بدعهدی در تهیه واکسن از طرف های مورد قرارداد دچار نقصان و وقفه در کار تزریق واکسن شدیم. اما امروز خوشبختانه طرف های مورد قرارداد ما با تاخیر به تعهدات خود عمل می کنند و هم اینکه یکی دو واکسن داخلی ما نیز به عنوان پشتوانه، ضمیمه می شود.
دکتر نمکی گفت: از بسیج و دانشگاه ها تقاضا می کنیم که خود را برای واکسیناسیون بین 500 تا 700 هزار واکسن در روز آماده کنند، هرچه واکسن بیشتری تزریق شود، آسیب پذیری گروه های پرخطر از موج جدید بیماری کمتر خواهد شد، حتی اگر یک دوز واکسن به افراد بزنیم، شانس گرفتاری های اخیر را 50 درصد کاهش داده ایم و این تقاضایی است که از دانشگاه های علوم پزشکی، بسیج و دیگر نیروهایی که می توانیم به کار گیریم، دارم. باید واکسیناسیون را به شدت توسعه دهیم و از امروز به بعد همگی مصمم شویم تا حداقل روزی 500 هزار واکسن را تزریق کنیم. قرار ما بر این است که جمعیت بالای 60 سال را در اسرع وقت واکسینه کنیم، شهرهای مرزی نیز باید واکسیناسیون را از افراد 50 سال به بالا آغاز کنند، تا اینکه تا نیمه مردادماه، واکسیناسیون تمامی گروه های هدف را با تامین واکسنی که سرعت گرفته، تکمیل کرده باشیم. این هم کار مشترک و ارزشمندی است که انتظار داریم با همکاری دوستانمان در بسیج شکل گیرد.
وزیر بهداشت در پایان گفت: بر سر این پیمان هستیم و خواهیم بود که در کنار یکدیگر، اجازه نخواهیم داد در این موج نیز بیماری پشت درب هیچ بیمارستانی معطل شده و این موج نیز مانند موج قبلی، با کمترین عاضه و مرگ و میر سپری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha