کد خبر: لزوم-افزایش-آگاهی-زنان-با-فاکتورهای-خط
۲۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۶

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر محمد احمدیان ، با اشاره به اینکه سلامت زنان مطمئن ترين راه براي رسيدن به زندگي بهتر براي همگان است و ظرفيت سازي و توانمند سازي آنان جهت مشارکت در برنامه هاي بهداشتي پيش نياز اصلي براي ارتقاء بهداشت و نيل به اهداف سلامت جامعه مي باشد، گفت: آگاهي روز افزون در مباحث سلامت زنان موجب فزوني تلاش هاي بهداشت همگاني در سازماندهي فعاليت ها و ارتقاء سلامت و پيشگيري از بيماري در اقشار مختلف زنان شده است .

وی ادامه داد: نکته قابل توجه اينکه ويژگي هاي جمعيتي ، اجتماعي ، اقتصادي ، فرهنگي جوامع در حال توسعه و وضعيت زنان در اين جوامع متفاوت مي باشد و موجب پيامدهاي متفاوتي بر ابعاد مختلف بهداشت و سلامت آنان مي گردد که بايد در برنامه ريزي بهداشت و توسعه به آنها توجه لازم را مبذول داشت.

دکتر احمدیان با اشاره به اینکه مسئوليت و نقشهاي چند گانه و متعدد زنان سلامت آنان را مورد تهديد قرار مي دهد ، عنوان کرد: در بسياري از جوامع زنان بار مضاعفي را تحمل مي کنند و از آنها انتظار مي رود که هم مسئول کارهاي خانه باشند و به نيازهاي همسر و فرزندانشان و گاهي خويشاوندان ديگر رسيدگي کنند و هم در بيرون خانه براي کسب درآمد کار کنند . در سراسر جهان در اغلب خانواده ها ، زنان نخستين کساني هستند که صبح از خواب برمي خيزند و آخرين کساني هستند که شب به بستر مي روند . چنين زناني چگونه مي توانند به نيازهاي بهداشتي خود بيانديشند .

رئیس اداره سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه با توجه به مسئوليت هاي سنگين زنان در جامعه و با توجه به محوري بودن نقش آنها در تحکيم خانواده و نقش پررنگ آنها در اجتماع ضروري است جهت تأمين بهداشت و سلامت اين گروه کوشش نموده تا بتوانند از اين طريق در کل جامعه سلامتي را به ارمغان بياورند ، گفت: در جامعه امروز سرطان یکی از علل عمده مرگ و میر در جوامع بشری بوده و در بعضی از کشورها پس از بیماری های قلبی عروقی مهمترین علت مرگ را تشکیل می دهد .

وی ادامه داد: شیوه زندگی کنونی ،افزایش مصرف دخانیات و برخورد با عوامل سرطانزا ی محیطی در افزایش ابتلا به سرطان سهم عمده ای دارند.

دکتر احمدیان با بیان اینکه سرطان پستان و دهانه رحم در بسیاری از کشورها جزء شایع ترین بدخیمی ها در زنان می باشد، عنوان کرد: سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطانها در بین زنان می باشد و تعداد مبتلایان به این سرطان در دنیا و ایران رو به افزایش است بطور کلی از ایجاد سرطان پستان نمی توان جلوگیری نمود اما در صورت تشخیص زودرس آن یعنی در مرحله اولیه و انجام درمان مناسب طول عمر بیش از 90 درصد افراد مبتلا افزایش خواهد یافت و در صورت عدم تشخیص و درمان ، بدون استثناء فرد را به کام مرگ می کشاند از این رو تشخیص زودرس آن از مهمترین اولویت های بهداشتی است.

وی گفت: ارتقاء سطح آگاهی زنان و توجه آنها نسبت به خطر جدی سرطان پستان مهمترین عامل کنترل این بیماری است . هر توده ای که توسط بیمار یا پزشک در معاینه مورد توجه قرار گیرد به عنوان توده پستانی مورد ارزیابی قرار می گیرد . این توده می تواند  بدون تغییر در ظاهر پستان باشد.

دکتر احمدیان با بیان اینکه روشهای تشخیص سرطان پستان  شامل معاینه بالینی توسط پزشک متخصص زنان یا جراح،  ماموگرافی، سونوگرافی، نمونه برداری است، گفت:  معاینه بالینی توسط پزشک اولین اقدام جهت تشخیص است ،درافراد کمتر از 30 سال بدون علامت نیاز به معاینه سالیانه و جود ندارد؛ فقط در صورت وجود ریسک بالا اندیکاسیون معاینه مطرح است و در افراد بالای 30 سال نیاز به معاینه سالیانه دارند.

وی به افراد دارای فاکتورهای خطر اشاره کرد و افزود:  شروع سرطان پستان در سنین پایین (قبل ازیا ئسگی ) در خانواده، وجود خویشاوندان مبتلا به سرطان پستان و تخمدان، تعداد 3 نفر یا بیشتر از خویشاوندان مبتلا به سرطان پستان، برخی از بیماریهای خوش خیم پستان، سابقه تابش اشعه زیاد به قفسه سینه، سن اولین زایمان بیش از 30 سال، اولین قاعدگی قبل از سن 12 سالگی و یائسگی بعد از سن 55 سالگی، عدم شیردهی به فرزندان، چاقی بعد از یائسگی و نازائی جزو افراد پرخطر در زمینه سرطان پستان هستند.

رئیس اداره سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: وجود هریک از عوامل خطر ذکر شده دلیل این نیست که این افراد حتما به سرطان پستان مبتلا می شوند بلکه به این معنا است که آنها بیشتر از جمعیت عادی در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha