لزم تغییر مسیر از مدرک‌گرایی به مهارت‌آموزی/ از بین رفتن ۸۵ میلیون شغل تا ۳ سال دیگر در جهان

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، علی‌حسین شهریور در برنامه «سلام تهران» با اشاره به برگزاری جشنواره پژوهش‌های مهارت‌محور، اظهار داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وظیفه دارد که نیروی انسانی برای ورود به بازار کار تربیت کند. اولین بستر لازم برای انجام این کار، تدوین استانداردهای آموزش شغلی است که برای این هدف، ۶۵۰۰ استاندارد شغلی را آماده کرده‌ایم که در اختیار مردم است و به راحتی می‌توانند از آنها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه سالانه به آمار این استانداردها اضافه می‌شود، افزود: در تلاش هستیم تا آمار این استانداردها به ۹۰۰۰ شغل برسد. کار دوم هم بحث آموزش است که در دو بخش صورت می‌گیرد؛ یک بخش خصوصی است که حدود ۱۱ هزار و ۴۰۰ آموزشگاه آزاد در سراسر کشور این آموزش‌ها را ارائه می‌دهند. بخشی هم که حدود ۶۴۰ مراکز و آموزشگاه‌های دولتی هستند، به صورت رایگان، در شهرستان‌ها و استان‌ها، استانداردهای شغلی را آموزش می‌دهند.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بعد از آموزش، سنجش مهارت را وظیفه این نهاد حاکمیتی دانست و تصریح کرد: مهارت‌آموزان هم باید آزمون کتبی و هم آزمون عملی را سپری و سپس گواهینامه مهارتی دریافت کنند. این مدرک در داخل کشور و جوامع بین‌المللی معتبر است و دارندگان آن به راحتی می‌توانند وارد بازار کار شوند. استانداردهای سازمان متناسب با استانداردهای بین‌المللی کار است.

وی یکی از رسالت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را تلاش برای ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در کشور قلمداد کرد و ابراز داشت: مسابقات ملی مهارت را از سال ۷۹ آغاز کردیم که هدف اصلی آن کشف نخبگان مهارتی مخصوصاً در بین جوانان است. شرط سنی برای شرکت در این مسابقات حداکثر ۲۱ سال می‌باشد. این اتفاق باعث می‌شود که جوانان برای ایجاد موقعیت شغلی و کار به سمت مهارت‌آموزی پیش بروند و ایجاد انگیزه برای آنان باشد.

شهریور با بیان اینکه براساس اعلام سازمان سنجش، ۵۴ درصد از داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ که مجاز به انتخاب رشته بودند، منصرف شدند، گفت: در کنار این آمار، افرادی را هم در نظر داشته باشید که دوران متوسطه را تمام کرده‌اند، اما حاضر به شرکت در آزمون کنکور نشدند. این نشان می‌دهد که مسیر بازار کار و دانشگاه از هم جدا شده است و خانواده‌ها و جوانان می‌دانند که مدرک منجر به اشتغال نمی‌شود، بنابراین سعی می‌کنند که مهارت بیاموزند.

وی با اشاره به برگزاری این مسابقات در ۳۳ رشته مهارتی، افزود: مسابقات ملی مهارت در سه سطح شهرستانی، استانی و کشوری در ۱۳ استان به صورت غیرمتمرکز و غیرهمزمان برگزار می‌شود. منتخبین مرحله کشوری به مسابقات جهانی مهارت که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود، راه می‌یابند.

این مقام مسئول از شرکت ۵۵۰ نفر در نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت خبر داد و اظهار داشت: برندگان این دوره به مسابقات جهانی سال آینده در شانگ‌های چین اعزام می‌شوند. برای منتخبان مسابقات جهانی هم جوایز نقدی در نظر گرفته‌ایم و هم رایزنی‌هایی را با وزارتخانه‌ها، کارخانه‌ها و کارگاه‌های بزرگ کشور داشته‌ایم تا این نخبگان را جذب کنند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تأکید بر اینکه جامعه به سمت مهارت‌آموزی رفته است، گفت: ما طرحی به تمام دانشگاه‌ها پیشنهاد دادیم که طی آن، دانشجویان ۱۸ واحد عملی هم در کنار رشته خود آموزش ببیند و بعد از فارغ‌التحصیلی، ۲ مدرک صلاحیت داشته باشند که یکی مدرک دانشگاهی و دیگری گواهینامه فنی و حرفه‌ای است. با این طرح اگر یک دانشجو نتواند در رشته خود کار پیدا کند حداقل مهارت بلد است. معاون سازمان فنی و حرفه‌ای با اشاره به تحقیقات انجام شده، گفت: با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش مشاغل نوظهور، تا سال ۲۰۲۵ میلادی، ۸۵ میلیون شغل در سطح جهان از بین می‌رود.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha