کد خبر: لباس-نماد-هویت-یک-ملت-و-بخش-مهمی-از-اقتص
۱۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۸:۵۰
لباس نماد هویت یک ملت و بخش مهمی از اقتصاد ملی یک کشور است

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  مرکز وابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در آئین اختتامیه دهمین جشنواره مد و لباس فجر با بیان اینکه لباس موضوعی قدیمی برای انسان است که از چند زوا‌یه می‌توان به آن نگاه کرد، اظهار داشت: یک نگاه تامین نیازهای اولیه یا تفننی است، این نگاه درست است اما حتما کامل نیست، نگاه دیگر به موضوع لباس از زا‌ویه مد است که نماد هویت یک جامعه است، همچنین بخش مهمی از اقتصاد ملی هر کشور در این حوزه رفت و آمد می‌کند.

وی ادامه داد: با جمع تمامی این نگاه‌ها لباس جایگاهی را در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد می‌کند. بدین ترتیب عنصر خلاقیت، طراحی و هنر جایگاه مهمی در این مقوله پیدا می‌کند، همچنین توجه به سازگاری آن با زیست بوم طبیعی و انسانی هر جامعه اهمیت پیدا می‌کند، اینکه از یک سو با محیط زیست و اقلیم و از سوی دیگر با ارزش‌ها و هنجارها و عرف اجتماعی یک منطقه تماس داشته باشد، همچنین باید توجهی به ظرفیت تاریخی و معاصر در یک سرزمین داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ظرفیت اقوام و گروه‌های انسانی که در این اقلیم زندگی می‌کنند مهم است، اقوام تنها رنگین کمان انسانی نیستند بلکه رنگین کمانی از انسان‌ها با نمادهای انسانی هستند، از ویژگی‌های این رنگین کمان لباس و مد است.

صالحی یادآور شد: اینکه چگونه می‌توان مقوله لباس و مد را در چارچوب اقتصاد مقاومتی در نظر گرفت امری ضروری است زیرا این امر می‌تواند از یک سو درون‌زا و برگرفته از استعدادهای داخلی و از سوی دیگر برون‌نگر باشد که محصول را به فراسرزمین می‌برد، بنابراین با این نگاه باید به مد و لباس توجه کرد.

وی افزود: جشنواره مد و لباس این تصاویر را نزدیک‌تر می کند، البته شرایط کرو‌نایی کار سختی را برای ایران و جهان ایجاد کرد اما با همین شرایط سخت صنعت مد و لباس با تولید ماسک، گان و.. به کمک کادر درمان و مردم آمد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: جشنواره امسال هم در شرایط کرونایی برگزار شد و اختتامیه آن نیز متاثر از این احوال بود اما همکاران بنده در معاونت امور هنری نگذاشتند خللی در جریان برگزاری این جشنواره به وجود بیاید.

صالحی در پایان گفت: از همین رو جشنواره مد و لباس در دهمین سالش با عنوان بهشت کاشان منبع داخلی مورد توجه بود و در بخش بین‌الملل هم مسیر توسعه‌ای داشت که امیدوارم این مسیر راه خوبی را در پیش داشته باشد همچنین از تمامی تلاشگران در این عرصه که سعی کردند تا حوزه مد و لباس ارتقا یابد، سپاسگزارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha