کد خبر: قمار-واکسن-کروناویروس-در-سراسر-جهان
۳۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۱۰
قمار واکسن کروناویروس در سراسر جهان!
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از BCC، کروناویروس در سراسر جهان رواج دارد، اما هنوز واکسنی برای محافظت از بدن در برابر بیماری ناشی از آن وجود ندارد. محققان پزشکی برای تغییر این وضعیت با تولید واکسن‌های کروناویروس تلاش زیادی می‌کنند.

چرا واکسن‌های کروناویروس مهم هستند؟

ویروس به راحتی شیوع می‌یابد و اکثریت جمعیت جهان هنوز در برابر آن آسیب پذیر هستند. واکسن با آموزش سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس، از مردم جهان محافظت می‌کند تا بیمار نشوند.

چه نوع پیشرفتی حاصل شده است؟

تحقیقات با سرعت عالی انجام می‌شوند. حدود 200 گروه در سراسر جهان بر روی واکسن کار می‌کنند و اکنون 18 واکسن مختلف در آزمایشات بالینی روی افراد آزمایش می‌شوند. اولین داده‌های آزمایشی انسان مثبت به نظر می‌رسد که هشت بیمار اول همه آنتی بادی‌هایی تولید می‌کنند که می‌توانند ویروس را خنثی کنند. گروهی در چین نشان دادند كه واكسن ایمن بوده و منجر به ساخت آنتی بادی‌های محافظ شده است. این واکسن کروناویروس در دسترس ارتش چین است. واکسن ساخته شده توسط دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد که می‌تواند پاسخ ایمنی را ایجاد کند و توافقی با AstraZeneca برای تأمین 100 میلیون دوز تنها در انگلستان امضا شده است. و رویکردهای کاملاً جدید برای ساخت واکسن در آزمایشات انسانی انجام شده است. با این حال، هیچ کس نمی داند که هر یک از این واکسن‌ها تا چه اندازه مؤثر خواهند بود.

چه موقع واکسن کروناویروس خواهیم داشت؟

ساختن واکسن معمولاً سال‌ها طول می کشد، اگر نه چند دهه، طول می‌کشد تا توسعه یابد.  زمان تولید واکسن‌های کروناویروس محققان امیدوارند که در همین چند ماه بتوانند به همان میزان کار دست یابند. اکثر کارشناسان فکر می‌کنند که احتمالاً تا اواسط سال 2021، حدود 12-18 ماه پس از ظهور ویروس جدید، که به طور رسمی با نام Sars-CoV-2 شناخته شده است، واکسن به طور گسترده‌ای در دسترس خواهد بود. این یک شاهکار علمی بزرگ است و هیچ تضمینی در مورد کارکرد آن وجود ندارد. چهار کروناویروس وجود دارند که می‌توانند انسان را آلوده کنند. آن‌ها باعث علائم سرماخوردگی می‌شوند و ما برای هیچکدام از آن‌ها واکسن نداریم.‌

چه کارهایی باید انجام شود؟

چندین گروه تحقیقاتی واکسن‌های بالقوه را طراحی کرده‌اند، با این حال کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد. محاکمه باید نشان دهد که واکسن بی‌خطر است. در صورت ایجاد مشکلات بیشتر از بیماری واکسن مفید نخواهد بود. آزمایشات بالینی همچنین نشان می‌دهد که واکسن می‌تواند یک پاسخ ایمنی را تحریک کند و باعث می‌شود افراد را از بیمار شدن محافظت کند.
  • باید راهی برای تولید واکسن در مقیاس بزرگ باید برای میلیاردها دوز بالقوه ایجاد شود.
  • تنظیم کننده داروها باید قبل از تولید آن تجویز آن را تأیید کنند.
  • سرانجام، چالش بزرگ برای ایمن سازی بیشتر مردم جهان وجود خواهد داشت.
موفقیت قرطینه باعث کندی روند شده است. برای دانستن اینکه آیا واکسن کار می‌کند، شما نیاز دارید که مردم در واقع آلوده شوند. ایده واکسن دادن به افراد و سپس آلوده کردن عمدی آنها (که به عنوان یک مطالعه چالشی شناخته می‌شود) پاسخ سریع‌تری می‌دهد، اما در حال حاضر بسیار خطرناک و غیراخلاقی به نظر می‌رسد.

چند نفر باید واکسینه شوند؟

بدون دانستن اینکه واکسن تا چه اندازه مؤثر خواهد بود، جواب این سوال دشوار است. تصور می‌شود 60-70٪ از مردم برای جلوگیری از انتشار آن به راحتی باید از ویروس مصون باشند. اما این مورد حتی اگر واکسن کاملاً کار کند، میلیاردها نفر در سراسر جهان را شامل خواهد شد.

چگونه یک واکسن ایجاد می‌شود؟

واکسن‌ها به طور بی‌ضرر ویروس‌ها یا باکتری‌ها (یا حتی قسمت‌های کوچکی از آن‌ها) را به سیستم ایمنی بدن نشان می‌دهند. سیستم دفاعی بدن آن‌ها را به عنوان مهاجمی می‌شناسد و می‌آموزد که چگونه با آن‌ها مبارزه کند. بنابراین اگر بدن در معرض بیماری واقعی قرار گیرد، از قبل می‌داند چه کاری باید انجام دهد. روش اصلی واکسیناسیون برای چند دهه استفاده از ویروس اصلی بوده است. واکسن سرخک، اوریون و سرخچه (MMR) با استفاده از ویروس‌های ضعیف شده ساخته می‌شود که نمی‌توانند باعث عفونت تمام عیار شوند. برخی دانشمندان، به ویژه دانشمندان در چین، از این رویکرد استفاده می‌کنند.

انواع واکسن‌های کروناویروس از Plug and Play تا RNA...

همچنین در مورد واکسن‌های کروناویروس با استفاده از رویکردهای جدیدتر و کمتر آزمایش شده به نام واکسن های Plug and Play کار شده است. واکسن‌های کروناویروس از آنجا که ما کد ژنتیکی کروناویروس جدید، Sars-CoV-2 را می‌شناسیم، طرح کاملی برای ساخت آن داریم. محققان آکسفورد بخش‌های کوچکی از کد ژنتیکی آن را در ویروس بی‌ضرری قرار داده‌اند که شامپانزه‌ها را آلوده می‌کند. آن‌ها امیدوارند که ویروس ایمنی ایجاد کرده باشند که به اندازه کافی مانند کروناویروس به نظر می‌رسد تا یک پاسخ ایمنی ایجاد کند. گروه‌های دیگر از قطعه کد ژنتیکی خام استفاده می‌کنند (DNA یا RNA بسته به روش) که پس از تزریق به بدن، باید تولید پروتئین‌های ویروسی را آغاز کنند که سیستم ایمنی بدن می‌تواند با آن مبارزه کند. با این حال، این رویکرد کاملاً جدید است.

آیا واکسن از افراد در هر سنی محافظت می‌کند؟

موضوع تقریباً اجتناب ناپذیر این است که واکسن در افراد مسن موفقیت کمتری خواهد داشت، زیرا سیستم ایمنی مسن‌تر به واکسینه شدن پاسخ نمی‌دهد. ما این موضوع را با آنفولانزای سالانه مشاهده می‌کنیم. می‌توان با دادن دوزهای متعدد یا کنار گذاشتن آن در کنار یک ماده شیمیایی (به نام ماده کمکی) که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، بر این امر غلبه کرد.

چه کسی واکسن‌های کروناویروس را دریافت می‌کند؟

اگر واکسن ایجاد شود، حداقل در ابتدا یک عرضه محدود وجود خواهد داشت، بنابراین اولویت‎بندی مهم خواهد بود. کارمندان بهداشت و درمان که با بیماران کروناویروس در تماس هستند، در صدر این فهرست قرار دارند. این بیماری در افراد مسن کشنده است، بنابراین اگر واکسن در این گروه سنی مؤثر باشد، در اولویت قرار خواهند گرفت.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha