کد خبر: قاچاق-خاک-در-میدان-ونک-صحت-دارد
۱۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۴
قاچاق خاک در میدان ونک صحت دارد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از وابط عمومی شبکه پنج سیما؛ مهندس سیدنقی عزیزی که در آستانه روز جهانی خاک میهمان برنامه "یه روز تازه" بود در تعریف خاک زنده گفت: عامه مردم کلمه خاک را اینطور به کار می‌برند که فلانی بسیار آدم خاکی است، معمولا آدم‌های بی‌ریا و بی‌تکلف را خاکی می‌نامند. این واژه خاک برای کسی که خاک‌شناسی خوانده است بسیار معنا دارد. خاک یک اکوسیستم زنده است. زیرا چه در داخل و چه خارج از آن، موجودات ریز و درشت باعث زنده بودن آن شده‌اند و در داخل خاک هم مواد عالی وجود دارد. البته ما این زنده بودن را با رشد گیاهان بیشتر لمس می‌کنیم.

وی افزود: آلودگی خاک از طریق فاضلاب عمومی مسئله ناراحت‌کننده‌ای است. آسیب‌هایی که به خاک‌های کشاورزی وارد می‌شود و موجودات زنده آن را از بین می‌برد هم مهم است. تغییرات کاربری روی خاک مانند خاکبرداری‌هایی که می‌شود، تغییرات کاربری در زمین‌های کشاورزی، جنگل‌ها، مراتع و حتی در بیابان‌ها در این چند ساله بسیار به چشم می‌خورد، البته آلودگی‌های عمق خاک ناشی از سموم هم جای بحث دارد.

این کارشناس اظهار کرد: دغدغه اصلی الان تغییر کاربری است. یکسری خاک خوب، زراعی و باغات در سطح استان وجود دارد اما در خیلی از مواقع دیده‌ایم که یک باغ یا زمین قدیمی تغییر کاربری گرفته است. در قسمت‌های جنوب استان زمین‌های کشاورزی وسیع داشتیم، البته شاید بخشی را ناگزیر باشیم که به دلیل افزایش جمعیت تغییر کاربردی بدهیم اما باید می‌توان آن را ساماندهی کرد تا با رشد عمودی شهرها، دیگر شاهد این فجایع در بخش آب و خاک نباشیم.

وی ادامه داد: چنانچه کسی به عرائض ملی آسیب بزند، حتما سازمان جنگل‌ها و منع ادارات طبیعی برخورد قضایی با او خواهند داشت. اگر هم در زمین کشاورزی، زراعات و باغ‌ها باشد، براساس تفکیک وظایف، امور عراضی و جهاد کشاورزی برای مقابله اقدام می‌کند. ما هزاران پرونده برای ساخت و سازهای غیرمجاز در کشور داریم و یکی از کارهای روزانه ما برخورد با اینهاست و به طبع یکی از کارها هم تخریب ساختمان‌ها و بناهای غیرمجاز است. یگان حفاظت ما با لباس پلنگی و آژیرها بر این زمین‌ها نظارت می‌کنند. با کمک قوه قضاییه و دادستانی‌ها هم پرونده‌ها بررسی و اقدام ها صورت می‌گیرد البته ممکن است کمی زمان‌بر باشد. چون یک تخریب تبعاتی دارد و به راحتی نمی‌توان ساختمانی که ساخته شده است را تخریب کرد. از طرفی ما باید از همه چیز مطمئن شویم و بعد اقدام کنیم.

عزیزی در پاسخ به اینکه چرا این پروسه را کوتاه‌تر نمی‌کنید گفت: باید مامور ما صورتجلسه بنویسد، مسئول حقوقی لایحه را به دادگاه بدهد و بعد دادستانی حکم صادر کند که بعضا چند سال طول می‌کشد چون افراد با بندهای قانونی آشنا هستند، اعتراض می‌زنند و... البته بحث نفوذ را هم قبول دارم که در این موضوع دخیل است. در یک مورد مامور می‌تواند همان لحظه اقدام کند و آن هم زمانی است که شاهد ساخت و ساز غیرقانونی در عرائض ملی باشد. در این صورت کار سریعا پیگیری می‌شود و آن پروسه طولانی را دیگر ندارد.

وی درخصوص راه ارتباطی مردم برای ارائه گزارش‌های تخلف منابع طبیعی توضیح داد: ما در آخرین نقاط تمام عرائض ملی افرادی به عنوان سرجنگل‌بان و جنگل‌بان داریم که می‌توانند به آنها مراجعه کنند. تلفن گویای ۱۵۰۴ هم آماده دریافت گزارش‌های مردمی است.

این مقام مسئول در ادامه درباره قاچاق خاک در میدان ونک بیان کرد: خاک برگ یا خاک گلدان، خاک‌هایی هستند که در جنگل و پس از ریزش برگ‌ها، به مرور زمان پوسیده می‌شوند به طوریکه وقتی روی آن راه می‌روید احساس می‌کنید یک اسفنج زیرپای شماست. این خاک خاک برگ است و مواد عالی زیادی هم دارد. استفاده از این خاک عجیب نیست اما در تعریف اکولوژیک مانند تراکم جمعیت است یعنی در یک کوچه سه متری نمی‌توانیم ساختمان سه طبقه بسازیم. در این حوزه هم همینطور است. می‌توان خاک جنگل را برداشت کرد اما نه در حد وسیع؛ نهایت ده کیلو که برای مصرف باشد.

وی ادامه داد: در سازمان منابع طبیعی برای قاچاق خاک هم قانون داریم. پرونده‌های زیادی در این حوزه وجود دارد که ما به عنوان متولی حفظ آب و خاک با آن برخورد می‌کنیم.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی و فریبا باقری روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha