کد خبر: قارچ-ناخن-عامل-۵۰درصد-از-ناهنجاری‌های
۱۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۲۱
قارچ ناخن عامل ۵۰درصد از ناهنجاری‌های ناخن

این بیماری که ناشی از رشد بیش از حد قارچ‌های میکروسکوپی در اطراف ناخن است حدود ۱۰ درصد از جمعیت بزرگسال را درگیر می‌کند.

ناخن‌های دست و پا هر دو مستعد عفونت قارچی هستند که معمولا به صورت تغییر رنگ و ضخیم شدن ناخن و خرد شدن لبه‌ها ظاهر می‌شود.

در این مقاله به این سوال که «قارچ ناخن چیست؟» جواب می‌دهیم و با علائم، عوامل و درمان‌ قارچ ناخن  آشنا می‌شویم.

قارچ ناخن چیست؟

قارچ ناخن از بیماری‌های رایج مرتبط با ناخن است که از رشد بی‌رویه قارچ‌های میکروسکوپی در اطراف ناخن ایجاد می‌شود. عفونت قارچی ناخن با نام‌های اونیکومایکوزیس (onychomycosis) و تینیا اونگیوم (tinea unguium) نیز شناخته می‌شوند.

عفونت قارچی ناخن می‌تواند در دست‌ها یا پاها بروز پیدا کند، اما احتمال ایجاد این بیماری در ناخن‌های پا بیشتر است.

بنابراین به طور کلی قارچ ناخن یک بیماری مرتبط با ناخن‌ها است که:

  • قارچ‌های میکروسکوپی در ناخن باعث ایجاد آن می‌شوند
  • می‌تواند بر ناخن انگشتان دست و پا تاثیر بگذارد، اما بیشتر در پاها دیده می‌شود

درمان قارچ ناخن چگونه انجام می‌شود؟

درمان عفونت‌های قارچی ناخن می‌تواند یک پروسه طولانی و پرهزینه باشد. داروهای خوراکی ضد قارچ، پمادهای موضعی و درمان‌های جایگزین برای درمان قارچ ناخن وجود دارد. همچنین کرم‌ها و پمادهای بدون نسخه‌ای برای این منظور در دسترس هستند، اما اثرگذاری آن‌ها کم است.

داروهای خوراکی برای درمان قارچ ناخن عبارت‌اند از:

    تربینافین (لامیسیل)

    ایتراکونازول (اسپورانوکس)

    فلوکونازول (دیفلوکان)

توجه: معمولا چهار ماه زمان لازم است تا ناخن آلوده به طور کامل با ناخن سالم جایگزین شود. در برخی موارد شدید، پزشک تصمیم می‌گیرد که کل ناخن را جدا کند.

درمان‌های خانگی قارچ ناخن چیست؟

درمان‌های موضعی می‌توانند عفونت‌های قارچی ناخن را تا حدودی از بین ببرند، اما اغلب منجر به رفع کامل قارچ ناخن نمی‌شود.

با این حال درمان‌های خانگی زیر دارای اثرات بالینی امیدوارکننده‌ای روی قارچ ناخن هستند:

    Vicks VapoRub: این مورد معمولا برای درمان سرفه استفاده می‌شود. با این حال، مطالعه منتشر شده‌ای در سال 2011 نشان می‌دهد که از آن می‌توان برای درمان قارچ ناخن نیز استفاده کرد

    عصاره Snakroot: یک مطالعه معتبر در سال 2008 نشان داد عصاره این گیاه که به طور طبیعی ضد قارچ است می‌تواند به اندازه سیکلوپیروکس (داروی ضد قارچ نسخه‌ای) در درمان عفونت قارچی ناخن موثر باشد

    روغن پونه کوهی: این گیاه حاوی تیمول است که گفته می‌شود دارای خواص ضد قارچی است. گاهی برای درمان عفونت‌های قارچی از ترکیب روغن پونه کوهی با روغن درخت چای استفاده می‌شود، اما عوارض جانبی این ترکیب می‌تواند احتمال واکنش آلرژیک یا تحریک را افزایش دهد

    روغن‌های ازن شده: روغن زیتون و روغن آفتابگردان نمونه‌هایی از روغن‌هایی هستند که با گازهای مشابه موجود در لایه ازن فرآوری می‌شوند. مطالعات متعددی فواید این نوع روغن را در درمان قارچ ناخن تایید می‌کنند. در یک مطالعه، روغن آفتابگردان ازن‌شده اثرات بالینی بیشتری نسبت به داروی ضد قارچ کتوکونازول تجویزشده نشان داد

سایر داروهای جایگزین که برای درمان عفونت‌های قارچی ناخن استفاده می‌شود، شامل روغن درخت چای استرالیا، سرکه، لیسترین و عصاره دانه گریپ فروت است. با این حال، هیچ شواهد علمی مبنی بر اثرات این محصولات در درمان قارچ ناخن وجود ندارد. با توجه به اهمیت سرعت درمان در جلوگیری از گسترش بیماری برای انتخاب روش درمانی مناسب با پزشک مشورت کنید.

منبع:سیو طب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha