فیلم‌های بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره فجر 39 درخشیدند/ چشم‌انداز موفق در حمایت فیلم‌اولی‌ها

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط‌عمومی بنیاد سینمایی فارابی، این نهاد سینمایی با پنج فیلم سینمایی در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد. «تی تی»، «زالاوا»، «رمانتیسم عماد و طوبا»،«یدو» و «گیج‌گاه» از جمله این فیلم‌ها هستند.

این پنج فیلم در سی بخش نامزد شدند که فیلم «یدو» با پنج سیمرغ و یک دیپلم افتخار در صدر سیمرغ داران قرار گرفت. فیلم «زالاوا» هم با سه سیمرغ و یک دیپلم افتخار یکی دیگر از فیلم‌های موفق بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره فیلم فجر بود.

فیلم «یدو» سیمرغ بلورین بهترین صدابردار، بهترین صداگذار، بهترین فیلمبرداری، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد.

«زالاوا» هم دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین کارگردان فیلم اولی و بهترین فیلمنامه را به دست آورد.

این پنج فیلم بخشی از آینه تولیدات امسال بنیاد سینمایی فارابی محسوب می‌شوند و در راستای یک چشم‌انداز ترسیم شده مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی با توجه به اولویت‌های محتوایی هم‌سو با سیاست‌های محتوایی سازمان سینمایی (افزایش امید و اعتماد عمومی، تقویت عزت‌مندی و قدرت ملی و توجه به نهاد خانواده) فعالیت‌های خود در سال 99 را به انجام رسانده است.

 این پنج‌فیلم ضمن تلاش برای رسیدن به این اولویت‌ها، از چند ویژگی دیگر هم برخوردار بوده‌اند. «حمایت از فیلمسازان نوجو و مستعد سینمای ایران» یکی از این ویژگی‌هاست و فیلم‌های اول «ارسلان امیری» و «عادل تبریزی» و فیلم دوم «کاوه صباغ‌زاده» را شامل می‌شود. از سویی امسال چند فیلمساز زن سینمای ایران مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی قرار گرفته‌اند که یکی از آنها «آیدا پناهنده» است که فیلمش در سودای سیمرغ حضور داشت. توجه به تنوع جغرافیایی یکی دیگر از ویژگی‌های آثار امسال بنیاد سینمایی فارابی است که در پنج فیلم حاضر در سودای سیمرغ فجر سی و نهم هم دیده می‌شود و از بین این پنج فیلم، «یدو» در استان خوزستان، «زالاوا» در استان کردستان و «تی‌تی» در استان گیلان فیلمبرداری شده‌اند. در بعد محتوایی نیز این پنج فیلم، هر کدام جستجوگر مفاهیمی بوده‌اند که این آثار از حیث تنوع ژانر و مضمون برای مخاطبان سینمای ایران، جذاب و کنجکاوی‌برانگیز خواهد بود.

«رمانتیسیم عماد و طوبا» به دنبال بازشناسی عشق بر بستر روزمرگی یک خانواده است و «زالاوا» عقب ماندگی جامعه و خرافه‌گرایی را آسیب‌شناسی می‌کند. «گیج‌گاه» با روایتی متفاوت و نوستالژیک به سراغ مخاطبان سینمای ایران می‌آید، «تی تی» به بازخوانی انسان با دو بال عقل و احساس می‌پردازد و «یدو» روایتی از غیرت و مردانگی در نزد کوچک مردانِ بزرگ در هنگامه دفاع از وطن را به تصویر می‌کشد.

پنج فیلمی که امسال با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده‌اند و در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمدند گلچینی از محصولات امسال این بنیاد است که بر اساس نقشه‌ راه مشخص و حساب‌شده، و با هدف ارتقای فرهنگی مخاطب ساخته‌ شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha