کد خبر: فوت-30-بیمار-از-70-بیمار-اینتوبه-در-بیمارست
۱۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۳۴
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر سعید نمکی در ارتباط زنده تصویری با رسانه ها، اظهار داشت: در مورد ویروس جهش یافته ابتدا فکر می کردیم که بیماران دیر به مراکز درمانی مراجعه می کنند اما بعد دیدیم که بیمارانی هم که به موقع می آیند، در عرض 48 ساعت، تعدادی از آنها در فاز گرفتاری سخت ریوی و متاسفانه مرگ و میر می روند. از 70 بیمار اینتوبه در بیمارستان های خوزستان، در یک شبانه روز، 30 نفر از آنها از بین رفتند که نشان از شدت و هجوم سنگین ویروس به ریه ها است.
وی افزود: از مقابل همین دوربین ها چند هفته قبل تمام این تذکرات را به مردم داده بودم و گفتم که اگر خدای ناکرده گرفتار چنین مصیبتی شویم، کار را بسیار سخت و سنگین خواهد کرد. استاندار خوزستان به خوبی با ما همراهی می کند البته هنوز گله مندی های خاص خودمان را داریم. در هندوستان با پیدا شدن مواردی از ویروس جهش یافته، کل پروازها تعطیل شد و فقط هواپیماهای باربری کار می کنند. در نیوزیلند با یک مورد از گزارش ویروس جهش یافته، تعطیلی عمومی در خیلی از فعالیت ها ایجاد کردند و در کشورهای اروپایی به شدت محدودیت ایجاد کردند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: متاسفانه امروز که با رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز صحبت می کردم می گفت هنوز تست برای سوار شدن به قطار، هواپیما و وسایل نقلیه عمومی در این استان الزامی نیست که نامه محکمی دوباره نوشتم که حداقل وقتی یک کانون سنگین آلودگی داریم، نباید اجازه دهیم که ویروس به مناطق دیگر کشور سرایت کند و خدای ناکرده اگر سه یا چهار استان خوزستانِ دیگر در کشور با ویروس جهش یافته که قدرت سرایت، بیماری زایی و مرگ و میر بالایی دارد، داشته باشیم، کنترل شاید از دست ما و همکاران مان خارج شود و مصیبت بزرگی را رقم بزند.
دکتر نمکی ادامه داد: در استان خوزستان به سرعت کمبود اکسیژن را با ارسال سه دستگاه اکسیژن ساز برطرف کردیم و همکاران ما به شدت تلاش کردند تا تخت های بیمارستانی ایجاد کنند که بیماران با مشکل کمبود تخت بیمارستانی روبرو نباشند. خوشبختانه تا این لحظه با تسلط کامل بر اوضاع پریشان بیماری در خوزستان، همکاران ما کار را مدیریت می کنند و امیدواریم که با همین تسلط کار را به سرانجام برسانیم.
وی تاکید کرد: در استان خوزستان متاسفانه علیرغم تذکرات مکرر هنوز هم رعایت پروتکل ها بسیار پایین است. در برخی از نقاط این استان وضعیت بهتر شده اما هنوز هم نسبت به متوسط کشوری، رعایت پروتکل ها در خوزستان، بسیار پایین است و این یک نشانه ای است که جلوگیری از اشاعه بیشتر بیماری با این سطح رعایت، کار بسیار سخت و حتی غیرممکنی است.
وزیر بهداشت یادآور شد: به همکارانم، استانداران و مسئولان اجرایی در استان هایی مثل لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهامحال و بختیاری، اصفهان، هرمزگان، بوشهر و استان های همجوار با خوزستان تذکر خاصی دارم که نباید اجازه دهیم ترددهای بین استانی انجام شود اما اگر ناچاریم و این اتفاق رخ می دهد و دست ما کوتاه و خرما بر نخیل است که از روز نخست هم همینگونه بوده، حداقل می توانیم خواهش، تمنا و تقاضا کنیم که مراقب باشید تا آتش بیماری به استانهای همجوار نیفتد که کار بسیار سخت خواهد شد و گستره نقشه قرمز بیماری در خوزستان به گستره چند استان مجاور و دورتر خواهد رسید.
دکتر نمکی با اشاره به در پیش بودن روزهای نیکوکاری و درختکاری، گفت: فردا روز احسان و نیکوکاری است و از مردم می خواهیم که کمک های مومنانه را در راستای مدیریت کووید19 در کشور ادامه دهند و روز جمعه هم روز درختکاری است که از همه عزیزان در استانها می خواهم به یاد سروقامتانی که در راستای خدمت به مردم در مقابله با کووید19 به عنوان مدافعان و شهدای سلامت از دست دادیم، درخت بکارند.
وی یادآور شد: سعی کردیم با مجموعه واکسنی که به کشور وارد کردیم، گروه هایی را به عنوان اولویت در کنار عزیزان مان در نظام سلامت اضافه کنیم؛ این خواسته همکاران باگذشت و با ایثار بنده در نظام سلامت بود که با اینکه در خط مقدم هستیم اما دلمان نمی آید که فقط ما واکسن بزنیم و گروه های آسیب پذیر دیگر، واکسن نزنند به همین دلیل واکسن را در بین همکاران مان در بخش های ICU و خط مقدم مقابله با کووید19 و عزیزان در سراهای سالمندان، معلولان و جانبازان عزیز شیمیایی و قطع نخاع توزیع و این عزیزان را واکسینه کردیم و داریم به اتمام می رسانیم.
وزیر بهداشت عنوان کرد: واکسن های دیگری در راه کشور است. 250 هزار دوز واکسن اوایل هفته وارد کشور شد و 200 هزار دوز واکسن دیگر این هفته وارد می کنیم و از سهمیه کوواکس نیز قرار شد حدود یک میلیون دوز واکسن را تا پایان اسفندماه، بگیریم و امیدواریم که تا آخر سال، واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر را انجام دهیم.
دکتر نمکی تاکید کرد: در واکسن های داخلی خوشبختانه واکسن برکت فاز اول را بسیار خوب گذراند و اگر مطالعات فاز یک توانست بنده و همکارانم و کمیته واکسن را اقناع کند، فاز دو و سه این واکسن ادغام می شوند تا زودتر بتوانیم به تولید برسیم. واکسن پاستور که با انتقال دانش فنی از کوبا بود به خوبی راهش را طی می کند و فاز سه آزمایش بالینی انسانی آن به زودی شروع می شود. واکسن رازی نیز فاز یک مطالعات انسانی را آغاز کرد و لحظه به لحظه کار را رصد می کنیم. دیروز 4 نفر دیگر علاوه بر دو نفری که در روز قبل واکسینه شده بودند، واکسن زدند و حال همه آنها بسیار خوب است. واکسن دیگری را امیدواریم که تا هفته آینده، فاز مطالعات بالینی آن آغاز شود.
وی گفت: باز هم از مردم عزیز تقاضا می کنیم که ویروس جهش یافته جدید را بسیار جدی بگیرید. این ویروس بسیار خطرناک است. نمی خواهم مردم را دچار وحشت، اضطراب و هراس بیش از حد کنم. ما و همکاران مان همیشه در کنار مردم هستیم. همانگونه که از هیچ چاقو خورده و زخمی در اورژانس ها نمی پرسیم که تقصیر با تو بود یا دیگری اگر کسی هم قصور کرد، در پذیرش و مدیریت بیماری او حتی اگر پروتکل ها را رعایت نکرد و حرف های ما را گوش نداد، هرگز آن عزیز را مورد بی توجهی قرار نخواهیم داد.
وزیر بهداشت یادآور شد: خودمان را برای موج های سنگین بیماری آماده کرده ایم اما تقاضا می کنیم که مردم خودشان را گرفتار تخت های بیمارستانی و ICU های ما نکنند چون اگر به آن فاز رفتند نمی دانیم چقدر در شفا و بهبودی این عزیزان، توفیق پیدا می کنیم. تقاضای من این است که مردم رعایت کنند؛ الان خریدهای نوروزی است و ما امیدوار بودیم و هستیم که مردم، عید نوروز کم خطر و کم عارضه ای را داشته باشند. از حالا بار و بندیل سفر نبندید اصلا معلوم نیست چه روزهایی در پیش داشته باشیم. تدارک سفرها را در ذهن و خیالتان تصور نکنید و اگر اسفند کم عارضه ای گذراندیم به مردم اعلام خواهیم کرد که با چه پروتکلی می توانند جابجا شوند.
دکتر نمکی خطاب به مردم گفت: می دانیم خسته شده اید و سال سختی برای همه گذشته است و ما روز و شب های بسیار سختی داشته ایم و بنده شاید بیش از همه مردم، دغدغه روحی و فکری داشتم و شبانه روز با روسای دانشگاه های علوم پزشکی در تماس هستم که از وضعیت استانها با خبر شوم و نوسان قلب بنده با پر و خالی شدن تخت های بیمارستانی و مرگ و میر های روزانه تنظیم شده است. همه ما دچار کوفتگی جسم و روح هستیم اما باید بازهم صبوری کنیم و بیش از پیش احتیاط کنیم.
وزیر بهداشت گفت: متاسفانه ویروس جهش یافته کرونا اکثر کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است و در 24 ساعت گذشته، هزار و 989 مرگ در آمریکا، هزار و 726 مرگ در برزیل، 441 مرگ در روسیه، 437 مرگ در مکزیک، 401 مرگ در آلمان، 343 مرگ در انگلیس، 343 مرگ در ایتالیا، 330 مرگ در فرانسه، 216 مرگ در هلند، 209 مرگ در پرو و متاسفانه 86 مورد مرگ و میر در ایران ثبت شده است.
دکتر نمکی خاطرنشان کرد: روند مرگ و میرهای روزانه در ایران علیرغم ورود ویروس جهش یافته به کشور با تلاش های شبانه روزی همکاران مان، افزایش چندانی نداشته و دو روز پیش سه رقمی شد اما دوباره، دو رقمی شد و امروز هم تعداد مرگ و میر بیماران همچنان دو رقمی است.
وی افزود: بیشترین درگیری در کشور را در استان خوزستان داریم. این استان، از نظر گرفتاری بیماری، آتشین است و متاسفانه اکثر شهرهای این استان گرفتار هستند و شهرهای شمالی خوزستان مانند شوشتر و دزفول که قبلا مرگ و میری از ویروس جهش یافته هم در آنها نداشتیم، دچار گرفتاری و مرگ و میر شدند./206

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha