کد خبر: فوت-۱۹۳-نفر-ایلامی-براثر-کرونا-ویروس
۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۱۴

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در  سی و چهارمین جلسه ستاد استانی مبارزه با کرونا  استان به تشریح گزارشی از وضعیت ابتلا به بیماری کرونا در جهان اشاره کرد و گفت:تا به امروز تعداد ۲۱ میلیون و۳۵۴ و ۶۸۹ نفر در سطح جهان به بیماری کرونا مبتلا شده اند و تعداد ۷۶۳۳۵۳ نفر نیز متاسفانه بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند و تعداد ۱۴ میلیون و ۱۴۷ هزار و ۹۲۵ نفر نیز به بهبودی پیدا کرده‌اند.

کشور آمریکا با آمار ۵ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۲۶۶ نفر مبتلا در صدر کشورهای جهان در زمینه ابتلا به بیماری کرونا قرار دارد و پس از آن نیز کشورهای برزیل، هند، روسیه و آفریقای جنوبی بالاترین میزان ابتلا به این بیماری را دارا هستند.

کشور ایران نیز با تعداد ۳۳۸ هزار و ۸۲۵ نفر مبتلا در رده یازدهم کشورهای جهان قرار دارد.

با احتساب ۷۹ نفر مبتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته؛ از ابتدای شیوع بیماری کرونا، در استان ایلام در مجموع ۷ هزار و ۱۵۶ نفر مبتلا شده اند و تعداد ۱۹۳ نفر نیز به واسطه بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

در حال حاضر تعداد ۱۰۶نفر مبتلا به بیماری کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند و تحت پوشش مراحل درمان و مراقبت قرار دارند.

از ابتدای شیوع بیماری کرونا در استان تاکنون بر اساس نقشه پراکندگی مرگ و میر ناشی از این بیماری، شهرستان ایلام با آمار ۷۷ نفر فوتی در صدر شهرستانهای استان قرار دارد.

از تعداد مبتلایان به کرونا، درصد ابتلا به کرونا در مردان ۵۵ درصد و در زنان ۴۵ درصد و همچنین درصد فوتی در مردان ۶۱ درصد و در زنان نیز ۳۹درصد است.

بیشترین گروه سنی در بین مبتلایان بین ۲۰ تا ۴۹ ساله و میانگین سنی مبتلایان ۴۳/۹ سال است.

در رابطه با وضعیت سن در متوفیان؛ شامل رنج سنی بین ۱۹ الی ۹۹ساله است و بیشترین گروه سنی متوفیان بین ۵۰ تا ۷۹ سال و میانگین سنی متوفیان ۶۷/۱ سال است.

در رابطه با وضعیت ابتلاء بر حسب بیماری زمینه‌ای نیز ۱۸ درصد مبتلایان و ۸۸ درصد متوفیان دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.

تعداد ۳۴۲ نفر در حوزه بهداشت، ۵۳۱ نفر در حوزه درمان و ۱۰۶۵ نفر نیز در سایر ادارات، بانک‌ها، شرکت‌ها و.. و در مجموع تعداد ۱۹۳۸ نفر شاغل در سطح استان به بیماری کرونا مبتلا شده اند.

در تمامی مشاغل و حرفه‌ها موارد ابتلا و فوتی دیده می‌شود. اما بیشترین موارد ابتلا در مشاغل به ترتیب بیکاران، زنان خانه‌دار، مشاغل آزاد و کارمندان می باشد. همچنین بیشترین مشاغل در مورد فوتی شامل سالمندان و زنان خانه دار می‌باشد.

روند کلیه موارد مشکوک، مثبت، بستری و فوتی در استان از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا تیرماه روند صعودی داشته و خوشبختانه در مردادماه شاهد کاهش آمار مبتلایان بوده‌ایم.

در مرداد ماه تعداد ۳۶۵۷ مورد از افراد مشکوک نمونه گیری شده که نتیجه این نمونه ها شامل ۱۸۶۰نفر مثبت بیماری کرونا، ۴۴۴ مورد بستری در بیمارستانها و ۴۲ مورد فوتی بوده است.

میزان بروز بیماری در هر هزار نفر جمعیت؛ شهرستانهای مهران، ایلام، بدره و ایوان در صدر شهرستانهای استان قرار دارند.

در رابطه با وضعیت موارد مثبت بر حسب گروه سنی؛ در رده سنی ۵۰ تا ۵۹ سال بالاترین و ۴۰تا ۴۹ سال و ۶۰ تا ۶۹ سال نیز به ترتیب در رده های بعدی را دارا می باشند. همچنین رده سنی ۶۰ تا ۶۹ سال بالاترین میزان موارد فوتی را داراست.

گفتنی است که دکتر کریمیان در ادامه سخنان خود به تشریح مطالبی در رابطه با روند نمونه گیری استان، روند مبتلا شدن موارد، روند نمونه گیری مثبت و منفی شدن نمونه‌ها، کیفیت نمونه‌گیری‌ها، روند روزانه موارد بستری موجود در بیمارستانها، روند روزانه موارد بستری جدید در بیمارستانها، روند روزانه موارد فوتی ناشی از ابتلا به بیماری کرونا، مقایسه روند روزانه بستری موجود، بستری جدید و ترخیص در بیمارستانها، وضعیت ابتلا و فوتی ها در شهرستان‌ها، درصد استفاده مردم از ماسک درسطح شهرستان‌ها و درصد رعایت پروتکل های بهداشتی در اصناف و اماکن عمومی در سطح استان در مرداد ماه پرداخت.

در ادامه این جلسه نیز دکتر جمیل صادقی فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام ضمن ابراز نگرانی از عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در سطح جامعه اظهار داشت:

اگر رعایت پروتکلهای بهداشتی توسط افراد مختلف جامعه کاهش یابد، در مقابل آمار مبتلایان به بیماری کرونا افزایش پیدا خواهد کرد.

اصناف مختلف در جهت حفظ سلامت مردم و جلوگیری از افزایش میزان مبتلایان به کرونا بیشتر از گذشته پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و در این زمینه نیز در جهت هماهنگی های بیشتر مکاتبات لازم با اصناف مختلف انجام شده است.

تجمعات در آرامستان های سطح استان باعث می‌شود که بیماری کرونا افزایش یابد و افراد در جهت حفظ سلامت خود و اطرافیان از حضور در آرامستان‌ها خودداری کنند و در مراسمات تدفین و عزاداری متوفیان شرکت ننمایند.

صدا و سیما به دلیل تاثیرگذاری بالا می‌تواند در راستای آگاهی‌بخشی به جامعه و فرهنگ سازی در راستای کاهش آمار مبتلایان به بیماری کرونا ایفای نقش نماید.

آزمون های کنکور ارشد و دکترا در سطح استان برگزار شد و همچنین کنکور کارشناسی نیز در روزهای آینده برگزار می‌شود لذا لازم است دستگاه‌های متولی جهت انجام اقدامات مربوطه همچون ضدعفونی، گندزدایی و فاصله مناسب بین صندلی‌ها و.... پیش از برگزاری کنکور؛ دانشگاه علوم پزشکی هماهنگ تر باشند.

در ادامه این جلسه نیز استاندار ایلام در جمع بندی مطالب و موضوعات مطرح شده در جلسه خواستار اجرایی شدن مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا شد و گفت: امروز ناچار هستیم با کرونا زندگی کنیم اما بایست مواظب باشیم در این همزیستی آسیب نبینیم.

مهندس سلیمانی دشتکی با تأکید جدی بر رعایت پروتکل های بهداشتی در یک هفته پیش رو، هشدار داد: در این یک هفته باقی مانده تا محرم اغلب مردم مراسمات جشن و شادی که در پیش دارند برگزار می کنند و این می تواند آبستن یک شرایط خطرناک برای شیوع بیماری کرونا باشد و بایست در این راستا تمهیدات ویژه ای درنظر گرفته شود.

وی با تاکید بر این مهم که بیشترین عامل مبتلا به کرونا در مراسمات و تجمعات مختلف اتفاق می افتد، افزود: به شدت به عوامل نقض کنندگان مصوبات ستاد کرونا برخورد می شود.

وی افزود: در این راستا فرمانداران، بخشداران و دهیاران در تبیین دستورالعمل‌های ستاد کرونا در این یک هفته حساس دقت کنند و نگذارند با عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در تجمعات شرایط بدتر از این بشود.

استاندار ایلام در ادامه ضمن اینکه خواستار حضور پررنگ صدا و سیما در ستاد کرونا شد، گفت: در این بازه زمانی صدا و سیما و اصحاب رسانه و فضای مجازی تلاش کنند که با تبیین شرايط خطرناک امروز مردم خطر کرونا را جدی بگیرند هیچ گاه فکر نکنند که این بیماری در استان کمرنگ شده و همه چیز عادی گشته است!

وی در ادامه گفت: مردم استان و دستگاه‌های متولی در امر مراسمات محروم مواظبت کنند که مراسمات با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

وی افزود: این مراسمات بایست در فضای باز، با رعایت فاصله گذاری مناسب و الزام ماسک برای همه عزاداران، در ساعت مشخص شده صورت پذیرد.

رئیس ستاد استانی مبارزه با کرونا ماسک زدن را جزئی از زندگی مردم خواند و از ستاد ملی کرونا خواست در این زمینه تسهیلاتی در اختیار واحدهای تولید ماسک استان قرار دهد.

وی ادامه داد: در این راستا از ستاد ملی کرونا خواسته ایم برای تولید انبوه و دسترسی آسان مردم به ماسک ترتیبی اتخاذ دهد تا امور مالیاتی مالیات ارزش افزوده و عام را از واحدهای تولیدی ماسک نگیرد و دستگاه های متولی می‌بایست در این راستا پیگیری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha