کد خبر: فناوری‌های-جدید-برای-درمان-سرطان
۲۵ دی ۱۳۹۸، ۹:۲۳
به گزارش گروه سلامت طبنا (خبرگزاری سلامت) از مدیکال‌اکسپرس، سرطان ناشی از چند عامل مختلف،‌ مانند جهش‌های ژنتیکی و ناهنجاریهایی در رشد سریع‌تر از معمول سلول‌هاست. اکنون مشخص شده که صرفا یک روش درمان سرطان برای بهبود بیمار کافی نیست و باید از درمان‌های شخصی‌شده برای هر بیمار استفاده کرد.
  • تعیین داروی دقیق
در این نوع درمان، تمام اطلاعات مربوط به افراد، از جمله سبک زندگی، متابولیسم، محیط زیست و عوامل فرهنگی در نظر گرفته می‌شود و بدین وسیله مناسب‌ترین دارو برای بیمار تجویز می‌شود. گاهی‌اوقات برای تعیین داروی دقیق به آزمایش‌های دقیق ژنوم فرد لازم است تا مثلا عود بیماری سرطان سینه و واکنش فرد به درمان خاص مورد استفاده بررسی شود.
  • هوش مصنوعی
امروزه بیشتر مواقع محققان هنگام تعیین داروی دقیق درمان سرطان، از هوش مصنوعی و ابزارهایی استفاده می‌کنند تا اطلاعات مفیدی در مورد شرایط بیولوژیکی بیمار به‌دست آورند و با تجزیه و تحلیل آن، داروی مناسبی برایش تجویز کنند و بیمار تا حد امکان از عوارض داروهای مضر دور بماند.
  • فناوری‌های پادتن و فیوژن SNAP
تیمی از محققان آفریقای جنوبی از دانشگاه کیپ‌تاون، پروتئین‌های خاصی بر اساس پادتن‌ها تولید کردند تا بتوانند با استفاده از این روش، درمان افراد را شخصی‌سازی کرده و علاوه بر آن از هزینه‌های درمان سرطان بکاهند. آنها نام این روش را فیوژن SNAP گذاشتند. فناوری‌های پادتن در تشخیص آن دسته از پروتئین‌های مهم بدن (یا علایم زیستی) که نقش مهمی در ایجاد سرطان دارند، کمک می‌کنند. پادتن‌ها، پروتئین‌هایی هستند که به‌طور طبیعی به وسیله بدن تولید می‌شوند و از بدن در برابر مواد بیگانه مانند باکتری‌ها و ویروس‌های بیماری‌زا محافظت می‌کنند. آنها می‌توانند به مولکول‌های خاصی به‌ نام آنتی‌ژن بچسبند. پادتن‌ها توانایی شناسایی سلول‌های سالم از سرطانی را دارند و با بررسی آنها در روش‌های ایمنی‌درمانی می‌توان خطر یا پیشرفت بیماری خاصی را پیش‌بینی کرد. اکنون دانشمندان با دوباره مرتب کردن مواد ژنتیکی مانند ژن‌های پادتن می‌توانند ترکیبات جدیدی از پروتئین تولید کنند و به وسیله آنها انواع سرطان‌ها را شناسایی و روش‌های مناسبی برای درمان آنها به‌کار گیرند. همچنین محققان در فناوری فیوژن SNAP، پروتئین دارای برچسب SNAP را وارد هر نوع مولکولی می‌کنند. سپس آن بین پادتن‌هایی که حاوی سلول‌های تومور شناخته‌شده هستند و مولکول‌هایی که تومور را از بین می‌برند، ارتباط برقرار می‌کند و بدین ترتیب جلوی فعالیت سلول‌های تومور گرفته می‌شود. به گزارش طبنا، محققان همچنان در تلاش‌اند تا با گسترش فناوری‌های جدید درمان سرطان به جنگ این بیماری مهلک رفته و افراد بسیاری را از مرگ زودرس نجات دهند. مترجم: نادیا زکالوند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha