کد خبر: فرهادی-زاد-ساختار-ورزش-بانوان-را-در-سال
۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۹
ساختار ورزش بانوان را در سال جدید ارتقا داده ایم

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان مهین فرهادی زاد معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان ضمن بازدید از مجموعه گفت‌وگویی را انجام داد که به شرح زیر است.

فرهادی زاد در خصوص نقش زنان در سلامت جامعه اظهار داشت: اثرات نقش سلامت جامعه در تمام عرصه‌ها قابل مشاهده است. زنان محور‌های اصلی خانواده هستند و نقش اساسی و تاثیرگذار روی کودکان و دیگر اعضای خانواده دارند. هر چقدر زنان جامعه ما سلامت و توانمند باشند با صبر، حوصله و آرامش می‌توانند به تربیت فرزندان و آماده سازی زندگی خود بپردازند.

او افزود: ما در ورزش بانوان برنامه‌هایی داریم تا سلامتی را در خانواده و بین زنان و دختران که در شهر و روستا زندگی می کنند، فراهم کنیم. چند طرح ملی در این زمینه موجود است که به مصوبه هیئت دولت رسید و طی ۳ سال گذشته در شهر‌ها و روستا‌ها اجرا شد. در این طرح زنان شاغل و خانه دار تحت پوشش قرار می‌گیرند. برخی از این طرح‌ها به شکل جشنواره بوده که در فرهنگ سازی برای حضور در فعالیت‌های ورزشی کمک رسان است. بعضی دیگر هم به صورت فعالیت‌های مستمر اجرا می‌شود.

طرح «سنجش ساختار اقامتی زنان روستایی» طی ۳ سال گذشته به مرحله اجرا رسید فرهادی زاد در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال یکی از طرح‌ها «سنجش ساختار اقامتی زنان روستایی» است که از ۳ سال قبل به اجرا درآمد، اما هنوز توانسته ایم تمام زنان روستایی را تحت پوشش قرار دهیم. آماری که برای سال ۹۸ ثبت شده، ۴۵۰ هزار زن روستایی در ۳ نوبت زیر پوشش سنجش قرار گرفته اند و در بخش معاونت همگانی، فعالیت‌های ورزشی زنان و مردان به تفکیک انجام می‌شود.

بعد از پیروزی انقلاب، بانوان تمام فعالیت‌های ورزشی مربوط به خود را اداره می‌کنند او در مورد فعالیت قهرمانی بانوان به ویژه در رشته بسکتبال، عنوان کرد: ما در حال حاضر ۴۹ فدراسیون داریم که برخی از آن‌ها رشته‌های بیشتری دارند و در مجموع ۱۲۹ رشته ورزشی فعال در حوزه بانوان داریم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران به عنوان یکی از منحصر به فردترین کشور‌هایی شناخته شد که در آن بانوان می‌توانند تمام امور فعالیت‌های ورزشی مربوط به خود را اداره کنند. در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار مربی طی سطوح مختلف در تمام رشته‌ها فعال هستند.

فرهادی زاد اضافه کرد: پوشش کامل اسلامی بانوان در عرصه های بین المللی ابتکار ایران بوده است و از این طریق کشور‌های مسلمان دیگر هم می‌توانند زنان را به مسابقات مختلف ورزشی اعزام کنند. در رشته بسکتبال چنین اتفاقی به وقوع پیوست و جزو ۴ تیم برتر دنیا در رشته بسکتبال ۳ نفره هستیم. اکنون در رشته‌هایی مثل تیراندازی، تکواندو، کاراته، قایقرانی و دو و میدانی شرایط بسیار مناسبی برای حضور در المپیک داریم. ما ۶ سهمیه المپیک را کسب کرده و امیدواریم که این تعداد افزایش پیدا کند.

فدراسیون‌های ورزشی در بخش بانوان به دلیل ملاحظات فرهنگی، تمام امور را به خانم‌ها واگذار کرده اند

معاون وزارت ورزش در خصوص اینکه آیا رشته‌های جدیدی به امور بانوان اضافه خواهد شد یا خیر، گفت: اگر فدراسیونی در بخش بانوان خواستار اضافه شدن رشته‌ای باشد، باید مستندات خود را برای ما ارسال می‌کند. در بخش بعدی کارشناسی انجام می‌شود و آن رشته فعالیت خود را آغاز می‌کند.

او اضافه کرد: فدراسیون‌های ورزشی در بخش بانوان به دلیل ملاحظات فرهنگی تمام امور را به خانم‌ها واگذار کرده اند. در فدراسیون‌های ورزشی  نایب رئیس بانوان عهده دار انجام این فعالیت‌ها است. در اساسنامه فدراسیون‌ها باید اصلاحاتی انجام می‌شد که خوشبختانه در تغییرات اخیر چنین اتفاقی افتاده است.. اگر شورای نگهبان با اصلاحات جدید موافقت کند کار نواب رئیس بانوان با قدرت و قانونمند انجام می‌شود

فرهادی زاد درباره دیدگاه کمیته بین المللی المپیک در مورد فعالیت‌های بانوان در کشور ایران، اظهار داشت: این نهاد به دنبال ایجاد توازن برای حضور زنان و مردان در عرصه‌های مختلف ورزشی است و کشور ما در خیلی از حوزه‌ها فعالیت جلوتر از حد تصور داشته و در بحث مربیگری کاملا پیشرفته هستیم. با اطلاعات و آگاهی بانوان کاملا پیشرو بوده ایم. در آخرین دوره بازی‌های زنان اسلامی، ۲ هزار زن ورزشکار از کشور‌های مختلف حضور پیدا کردند. با توجه به ملاحظات فرهنگی زنان ما در عرصه ورزش حوزه خود را به خوبی می‌شناسند.

او در ادامه بیان کرد: ساختار ورزش بانوان را در سال جدید ارتقا داده ایم. در سال‌های اخیر مکان‌های بسیاری در بخش‌های مختلف روستا‌ها به فعالیت‌های ورزشی اختصاص یافته که هم زنان و مردان می‌توانند در آن فعالیت کنند. برخی از فضا‌هایی که نیاز به امکانات مالی بیشتر بوده در سال‌های آینده به مرحله اجرا خواهد رسید.

معاون وزارت ورزش اضافه کرد: در یکی، ۲ رشته (بوکس و ورزش زورخانه ای) آقایان تقاضای فعالیت در بخش زنان را داشته اند. ورزش بانوان به خودی خود دارای محدودیت است و بعضی از فعالیت‌های رسانه‌ای آقایان هم کار را دشوار می‌کند. با این اظهار نظر‌ها برخی از افراد در کشور‌های مختلف تحریک می‌شوند و به جوسازی می‌پردازند.

بازی‌های زنان اسلامی را به خوبی اداره کرده ایم

او ادامه داد: بازی‌های زنان اسلامی را به خوبی اداره کرده ایم و بانوان ما در انجام این امور توانمند شده اند. در عرصه فرهنگی، ورزش زنان کشورمان توانست یک الگوی موثر در داخل و خارج از کشور باشد. بعد از مجوز گرفتن کشور ما از فدراسیون‌های جهانی سایر کشور‌های اسلامی با پوشش در مسابقات شرکت کردند. اولین حضور زنان ورزشکار ما در بازی‌های پکن بود که بعد از افتتاحیه تمام کشور‌های اسلامی از ایران تشکر کردند. وقتی دختر ورزشکار قهرمان ما روی سکو می‌رود و رئیس جمهور کشوری دستش را به سمت او دراز می‌کند، با کمال احترام اعلام می‌کند که مسلمان هستم و این موضوع اثر فرهنگی بسیار گسترده‌ای دارد. نقش ورزش در این امور بسیار پررنگ بوده است.

فرهادی زاد در ادامه اظهار داشت: وقتی ما اولین مدال خود را در بازی‌های آسیایی کسب کردیم سیل زیادی از دختران جوان ما در رشته تیراندازی عضو شدند و اکنون ۴ سهمیه ما در المپیک مربوط به این رشته است. زمانی که بعضی از دختران ما دیده نشوند ممکن است باعث تحریک برخی از سودجویان شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha