کد خبر: فتح-الله-زاده-وزارت-ورزش-و-دولت-نمیخواه
۳۰ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۴۳
به گزارش گروه ورزش خبرگزاری سلامت میزگرد رادیویی در مورد بررسی روند خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با حضور علی فتح الله زاده و علی اکبر طاهری مدیران عامل سابق سرخابی‌های پایتخت و با حضور مجتبی توانگر نماینده مجلس و عضو کمیسیون اصل ۴۴ در برنامه "ایران امروز" از رادیو ایران به بحث و تبادل نظر پرداختند.
ابتدا فتح الله زاده گفت: واقعیت این است که وزارت ورزش و دولت‌ها نمی‌خواهند از این دو باشگاه دل بکنند و تنها واگذاری این دو باشگاه در حد شعار دادن است.
آن زمان که ما قصد خصوصی سازی را داشتیم کشور ما در صنایع موشکی فشفشه هم نداشتیم، اما اکنون موشک‌های بالستیکی داریم که در فاصله‌های ۲۰۰۰ کیلومتری هدف قرار می‌دهند، آن‌ها انقدر پیشرفت داشتند و ما همچنان به خصوصی سازی دست پیدا نکرده ایم و دلیل آن هم این است که میل و اراده‌ای به این کار نیست و روندی که پیش گرفته شده است بیشتر شبیه رهاسازی است تا خصوص سازی.
اگر قصد خصوصی سازی این دو باشگاه را داریم درست عمل کنیم و با روح و روان هوادار بازی نکنیم و کمی صداقت داشته باشیم و سوالی که پیش می‌آید این است که چرا چسبیدیم تنها به خصوصی سازی سازی؟ و در خصوصی سازی گفته شده است توانمند سازی نیز باشد و این سنگ بزرگ نشانه‌ی نزدن است.
در ادامه علی اکبر طاهری عنوان کرد: شرایط را در این دو باشگاه به قدری سخت کرده اند، که تنها راه برون رفت از این شرایط را چیزی به عنوان خصوصی سازی مطرح میکنند و خیلی مراقب باشیم که از چاله به چاه نیفتیم و چیزی که به ذهنم می‌آید این است که ابتدا تا انتهای خصوصی سازی را تقویم کنند و اعلام کنند.
این قانون مصوب است که شرکت‌های تجاری که قرار است واگذار شوند نباید دارای زیان انباشته باشند و حالا با توجه به اینکه دارای زیان انباشته می‌باشند یک سری دارایی‌ها به این دو باشگاه داده شد که زیان انباشته آن‌ها مثبت شود تا بتوانند وارد بورس شوند.
در ادامه این بحث مجتبی توانگر عضو کمیسیون اصل ۴۴ مجلس افزود: آنچه که قابل توجه است طی سال‌های گذشته بدهی به بازیکنان و مربیان خارجی مختلف در این دو باشگاه منجربه تشکیل پرونده‌های حقوقی علیه این دو باشگاه شده است، و با اضافه شدن بدهی به بازیکنان روز به روز به تعداد آن‌ها اضافه میشود و به این ترتیب امکان شفاف سازی مالی این دو باشگاه که پیش نیاز بحث واگذاری است فراهم نیست.
در سه ماه گذشته جلساتی با حضور مدیران و پیشکسوتان این دو باشگاه در مجلس صورت گرفته است و با توجه به اینکه در دولت‌های قبلی وعده‌ی واگذاری به مراتب داده شده است، ولی هیچ گاه به نتیجه نرسیده است. باتوجه به پیگیری‌ها این بار عزم جدی تری وجود دارد که این اتفاق بیفتد و تا زمانی که واگذاری به مرحله‌ی سرانجام نرسد نمیتوان به این اتفاق مطمئن بود، و با توجه به آماده نبودن بستر مناسب از سوی دولت همچنان این نگرانی و عدم اطمینان وجود دارد که خصوصی سازی انجام نگیرد.
مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در ادامه گفت: مدیرانی که نمیخواهند این کار انجام شود دروغ میگویند، در مورد باشگاه استقلال حاضرم شفاف مثل آبی که در بلور است و میدرخشد شفاف اعلام کنم که این باشگاه چقدر بدهی دارد، و آن‌هایی که این شفافیت را بهم میزنند هدف دارند و مخصوصا نماینده‌ها را اذیت میکنند تا آن‌ها این مسئله را رها کنند.
باشگاه استقلال دولت و یا وزارت خانه نیست که هزار میلیارد دزدیده شود و کسی نفهمد، کل بودجه باشگاه ۴۰ یا ۵۰ میلیارد تومان است و من به توانگر نماینده مجلس قول می‌دهم ظرف مدت ۱۰ روز کل بدهی‌های استقلال را اعلام کنم.
اکنون این دو باشگاه درامدزا شده اند و با توجه به کم نظارتی و بی مسئولیتی با توجه به درامدزایی بدهی نیز دارند.
من این ادعا را میکنم که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس سالیانه ۲۰۰ میلیارد تومان درامدزایی میتوانند انجام دهند و نهایت ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد خرج کنند و ۵۰ میلیارد باقی مانده را حیف و میل میکنند.
عضو کمیسیون اصل ۴۴ مجلس در پایان در پاسخ به فتح الله زاده گفت: مشکل اساسی این است که این بحث‌ها در پایان دولت‌ها داغ‌تر می‌شوند و دولت بدون تعیین و تکلیف چند مسئله نمیتواند این موضوع را حل کند: مسئله اول مدیریت‌های فعلی این دو باشگاه است که در اداره‌ی این باشگاه‌ها خیلی ضعیف عمل کرده اند، مسئله‌ی دوم فقدان قاعده گذاری و قوانین روشن برای تامین زیر ساخت‌های اقتصادی باشگاههاست، مسئله‌ی سوم به نحوه‌ی واگذاری برمیگردد که این هم روشن نیست و الان هم مشخص نیست که هر نفر چقدر از سهام این دو باشگاه را میتواند در اختیار بگیرد.
باید مراقب بود که استقلال و پرسپولیس به عنوان سرمایه‌های ملی بدست افراد نیفتند که با خرید سهام دیگران تبدیل شده اند به سهامداران اصلی و به دنبال بهره برداری خود از سهام این دو باشگاه باشند.
مدیرعامل سابق پرسپولیس در پایان به مجتبی توانگر نماینده مجلس تاکید کرد: اول اینکه فرایند خصوصی سازی مشخص باشد، دوم اینکه این بستر لازم برای واگذاری فراهم است؟ آیا با واگذاری این دو باشگاه رها نمیشوند؟ و اگر در مجلس از افراد با تجربه استفاده کنید این کار به سر منزل مقصود میرسد وگرنه یک بار به بار‌های دیگر افزوده میشود.
در پایان این گفتگو علی اکبر طاهری به رادیو ایران گفت: پیچیدگی مسائل روز باعث شده است که به مسیری پای بگذاریم که خیلی مشخص نیست و کسانی که در امر خصوصی سازی تلاش میکنند به صورت شفاف مشخص کنند و اگر ببینند این کار مشکل ساز است، مشکلی را بر مشکلات قدیم اضافه نکنند ضمن اینکه این کار باید برنامه داشته باشد و درامدزایی پایداری را مشخص کند با رعایت شفافیت که رکن مهم خصوصی سازی این دو باشگاه است.
همچنین فتح الله زاده در پایان برنامه "ایران امروز" از رادیو ایران تاکید کرد: تعیین تکلیف مالیات این دو باشگاه بسیار مهم است و مسئولان سازمان خصوصی سازی و فرابورس به این دلیل که پاسخی برای صحبت‌های ما ندارند حاضر نشدند در این برنامه رادیویی حضور پیدا کنند و این نشان میدهد که انجام این کار بسیار خطرناک است و مراقبت میخواهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha