کد خبر: غنی-سازی-چهارمین-محصول-پرمصرف-جهان-برا
۲۲ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۵۴
غنی سازی چهارمین محصول پرمصرف جهان برای تامین ویتامین های ضروری بدن

افراد مبتلا به سوء تغذیه می توانند در آینده از منبع ویژه ای برای تامین ویتامین کمک بگیرند: سیب زمینی تراریخته به لحاظ ژنتیکی برای تهیه مقادیر قابل توجه ویتامین ­های A و E مهندسی شده است. این ویتامین ها مواد مغذی حیاتی برای سلامتی محسوب می شوند.

سیب زمینی بعد از برنج، گندم و ذرت چهارمین محصول پرمصرف جهان است. این محصول در برخی از کشورهای آسیایی، آفریقا و آمریکای جنوبی غذای اصلی مردم محسوب می شود. در این مناطق کمبود ویتامین هایA وE رایج است.

کمبود ویتامین A عامل اصلی نابینایی قابل پیشگیری در کودکان است. ویتامین A فاکتور کلیدی در ایمنی و از شرایطی که به آسیب اعصاب، عضلات، بینایی و سیستم ایمنی منجر می شود، محافظت می کند.

در سیب زمینی های طلایی جدید سطح کاروتنوئیدها که پیش ماده ویتامینA هستند، افزایش یافته است.

کاروتنوئیدها رنگدانه های محلول در چربی هستند که به طور طبیعی در هویج و سیب زمینی شیرین وجود دارند و عامل رنگ زرد، قرمز و نارنجی میوه ها و سبزی ها محسوب می شوند.

این ترکیبات پس از مصرف، به وسیله آنزیم های گوارشی به ویتامینA تبدیل می شوند.

سیب زمینی طلایی در ایتالیا تولید شد و تازه ترین محصول تراریخته پس از برنج بنفش غنی از آنتی اکسیدان و برنج طلایی غنی از بتاکاروتن است. مطالعات نشان می دهد مصرف یک سیب زمینی طلایی می تواند بخش زیادی از ویتامین هایA وE موردنیاز کودکان و زنان را تامین کند.

هزاران نفر در دنیا به سیب زمینی به عنوان منبع اصلی انرژی وابسته هستند و بسیاری از این افراد مقدار کافی مواد مغذی حیاتی را مصرف نمی کنند.

سیب زمینی غذایی پر مصرف است و رقم تراریخته یا اصلاح ژنتیکی شده نوین آن با نام سیب زمینی طلایی، امکان تامین غذایی با ارزش تغذیه ای فراوان را فراهم می کند.

«الهام اشرفی»

دکترای تخصصی اصلاح نباتات (ژنتیک و به نژادی گیاهی)دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha