کد خبر: غربالگری-شنوایی-سالانه-۳۰-هزار-نوزاد
۱۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۳۷
غربالگری شنوایی سالانه ۳۰ هزار نوزاد

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ، دکتر فربخش ضمن گرامیداشت روز جهانی شنوایی اعلام کرد: سالانه ۳۰۰۰۰ نوزاد در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از نظر سلامت شنوایی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند تا با تشخیص زودرس و درمان به هنگام  از بروز کم شنوایی های شدید و دائمی در آنها جلوگیری شود.

وی از ابتلای حدود ۴۶۶ میلیون نفر در سراسر جهان به کم شنوایی ناتوان کننده خبر داد که ۳۴میلیون نفر از آنان کودک هستند.

دکتر فربخش کم شنوایی را یک ناتوانی ارتباطی ذکر کرد که شیوع بالای آن در جامعه به ویژه سالمندان نگران کننده است و  پیش بینی کرد که تا سال  ۲۰۵۰بیش از ۹۰۰میلیون نفر از مردم جهان دچار کم شنوایی ناتوان کننده شوند.

 رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی برای کاهش ریسک ابتلا به این عارضه به افراد خصوصا جوانان توصیه کرد که از گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و استفاده طولانی مدت از هدفون و هدست خودداری کنند.

وی تاکید کرد: افراد در صورت بروز هرگونه احساس ناراحتی در گوش یا کم شنوایی از درمان خودسرانه پرهیز کرده و به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند.

صفایی کارشناس برنامه سلامت گوش و شنوایی معاونت امور بهداشتی نیز در این خصوص گفت: از هر سه نوزاد یک مورد با آسیب شنوایی متولد می شود. مطالعات نشان داده که ۵,۲ درصد کودکان در بدو  ورود به مدرسه و ۱۱ تا ۱۵ درصد از کودکانی که به مدرسه می روند دارای نشانه هایی از آسیب شنوایی هستند.

به گفته این کارشناس معاونت بهداشتی ایمن سازی نوزادان و کودکان در برابر بیماریهای عفونی، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان و تشخیص و درمان به موقع کم شنوایی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش و ترویج زایمان طبیعی می تواند باعث کاهش بروز اختلالات شنوایی شود.

 وی پیشگیری از مصرف مواد مخدر سنتتیک و روانگردان،کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط های شغلی و تفریحی و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی را از دیگر روشهای کاهش بروز اختلالات شنوایی برشمرد.

صفائی ارزیابی شنوایی به موقع در دوره نوزادی و حداکثر تا یک ماهگی و همچنین در سنین ۳ تا ۵ سالگی کودکان را در شناسایی به موقع اختلالات شنوایی موثر دانست و به والدین توصیه کرد: درصورتی که نوزاد تا زمان ترخیص از بیمارستان مورد ارزیابی شنوایی قرار نگرفته باشد حتما تا قبل از یک ماهگی برای این منظور به نزدیکترین پایگاه بهداشتی یا مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

 به گفته وی در اپیدمی کرونا مراکز منتخب غربالگری شنوایی مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با رعایت تمام نکات و پروتکل های بهداشتی آماده ارایه خدمات غربالگری شنوایی به مراجعان هستند.

براساس این گزارش سوم مارس مصادف با ۱۳ اسفندماه از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان روز جهانی شنوایی نام گذاری شده است که شعار  امسال این روز  "مراقبت از شنوایی برای همه"  در نظر گرفته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha