کد خبر: عوارض-مصرف-خودسرانه-داروهای-گوارشی-چی
۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۰۳
عوارض مصرف خودسرانه داروهای گوارشی چیست؟

سید محمود اسحاق حسینی متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به عوارض مصرف داروهای خودسرانه برای درمان بیماری‌های گوارشی، اظهار داشت: انواع داروهایی که افراد به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک برای درمان مصرف می‌کنند می‌تواند عوارض خطرناکی برای فرد به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه انواع داروهای گوارشی می‌توانند به کلیه، آسیب‌های جبران ناپذیر و غیر قابل برگشتی وارد کنند، گفت: همه داروها باید با مشورت پزشک مصرف شوند چراکه در غیر این صورت می‌تواند مشکلات غیرقابل جبرانی برای بیمار به همراه داشته باشد.

فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه مصرف داروی رانیتیدین در کشور ممنوع شده است، افزود: سایر داروهای دیگر را هم باید با مشورت پزشک مصرف کنیم چراکه هیچ دارویی بدون عوارض نیست و می‌تواند برای بیمار مشکلات زیادی به همراه داشته باشد.

اسحاق حسینی ادامه داد: هر دارویی علاوه بر مزایا، معایب زیادی هم برای بیمار به دنبال دارد به همین دلیل قبل از مصرف حتما باید در مورد آن اطلاعات صحیح کسب شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از داروها می‌تواند زخم معده را تشدید و باعث خونریزی معده شود، عنوان کرد: مصرف خودسرانه داروهای گوارشی اصلا درست نیست و حتما باید تحت نظر پزشک انجام شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد با تاکید بر اینکه مصرف داروهای خودسرانه ای که برای درمان معده درد و یا دل‌درد مصرف می‌شود می‌تواند روی استخوان تاثیر زیادی داشته باشد، گفت: همچنین این داروها می‌توانند روی سایر ارگان‌های بدن تاثیر منفی داشته باشند به همین دلیل خوددرمانی اصلا کار درستی نیست.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha