کد خبر: عمل-پیوند-بیماران-کبدی-نباید-با-تاخیر-ه
۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۲۲
عمل پیوند بیماران کبدی نباید با تاخیر همراه باشد

امیر ایجادی متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری (اورولوژی) در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به آخرین وضعیت بیماران پیوند کبد در این دوران کرونا ویروس اظهار داشت: در این دوران کرونایی برای بیماران کلیوی ماشین دیالیز داریم که بتواند تا حدودی کار کلیه را انجام دهد اما برای بیماران کبدی چنین وسیله ای وجود ندارد به همین دلیل پیوند کبد نباید با تاخیر همراه باشد.

وی با بیان اینکه پیوند کبد به سختی انجام می شود، افزود: اگر پیوند کبد روی این بیماران انجام نشود قطعا اتفاق خوبی در انتظار آنها نخواهد بود.

متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری (اورولوژی) ادامه داد: کار کبد بسیار پیچیده است و ما وسیله ای نداریم که جایگزین کار کبد شود. متاسفانه اگر پیوند کبد برای بیماران به تاخیر بیافتد مریض با مشکلات جدی زیادی همراه خواهد بود که جبران پذیر نیست.

ایجادی بیان کرد: حتی دیالیز هم به طور کامل و صد درصدی جانشین کار کلیه نیست اما تا حدودی می تواند بیمار را درمان کند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع آسیب های کووید 19 به کلیه افزود: هنوز به طور دقیق موضوعی دال بر اینکه کرونا به طور مستقیم روی کلیه اثر می گذارد، مطرح نشده اما شواهد حاکی از این است که کروناویروس به کلیه هم مانند سایر اعضا آسیب جدی وارد می کند.

این متخصص جراحی کلیه تصریح کرد: در مورد وسعت و کیفیت عوارض کرونا هم اکنون نمی توان با دقت اظهار نظر کرد اما آنچه مشخص است که کرونا عارضه زیادی برای اعضای مختلف بدن از جمله، ریه، قلب، کلیه و مغز دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha