کد خبر: عمل-لاپاراسکوپی-چگونه-انجام-می‌شود؟
۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۳۶
عمل لاپاراسکوپی چگونه انجام می‌شود؟

دکتر رکسانا کارگر متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی زنان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به عمل لاپاراسکوپی اظهار داشت: لاپاراسکوپی دستگاهی  است که یک دوربین به داخل حفره شکم فرستاده می شود و پزشک می تواند به وسیله آن، حفره داخل شکم و لگن را به صورت واضح مشاهده کند.

وی افزود: لاپاراسکوپی بیشتر برای عمل های جراحی کیسه صفرا، چسبندگی، لاغری، کیست تخمدان، خارج کردن رحم، بیماری اندومتریوز و بیماری های زنان انجام می شود.

بزرگ شدن حفره داخل شکم و لگن

فلوشیپ لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی زنان با بیان اینکه دستگاه لاپاراسکوپی باعث می شود که حفره داخل شکم و لگن کاملا روشن و نمایان شود، تصریح کرد: در این روش به کمک یک دوربین همه ارگان های داخلی لگن و شکم چند برابر بزرگ می شوند و دسترسی به آنها بسیار راحت تر است.

دکتر کارگر در پاسخ به این سوال که لاپاروسکوپی به چند منظور انجام می شود، بیان داشت: لاپاروسکوپی در گذشته روشی تشخیصی بود اما در حال حاضر با پیشرفت سونوگرافی و ام آر آی کمتر به عنوان روش تشخیصی استفاده می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر لاپاروسکوپی بیشتر برای عمل های جراحی زنان استفاده می شود.

فلوشیپ لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی زنان اظهار کرد: در حوزه زنان، عمل لاپاروسکوپی بیشتر برای خارج کردن کیست تخمدان، فیبرم، حاملگی های خارج از رحم و برداشتن لوله های رحمی استفاده می شود.

طریقه انجام عمل لاپاروسکوپی

دکتر کارگر با اشاره به طریقه انجام عمل لاپاروسکوپی گفت: دوربینی از طریق ناف وارد شکم می شود و از طریق یک سوزن به حفره داخل شکم گاز دی اکسید کربن یا اکسید نیتروژن وارد می شود و شکم و محوطه داخل شکم را برای عمل جراحی باز می کند.

وی اضافه کرد: همچنین سوراخ هایی در حد یک سانت روی سطح پوست ایجاد می شود و ابزراهای عمل جراحی از داخل آن سوراخ ها وارد شکم می شوند و پزشک عمل جراحی را به این ابزارها انجام می دهد.

فلوشیپ لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی زنان تاکید کرد: پزشک به وسیله این دستگاه ها به طور مستقیم داخل شکم را نمی بیند بلکه به وسیله یک مانیتور که در آن ارگان های بدن به خوبی مشخص است، عمل جراحی را انجام می دهد.

عمل جراحی باز بهتر است یا عمل جراحی با لاپاراسکوپی

دکتر کارگر در پاسخ به این سوال که عمل جراحی باز بهتر است یا عمل جراحی با لاپاراسکوپی عنوان کرد: هر عملی بر اساس شرایط بیمار انجام می شود به طور مثال اگر بیمار سرطان داشته باشد، عمل باز برای وی بهتر است اما اگر بیمار دچار چسبندگی شدید داخلی لگن باشد، عمل لاپاراسکوپی برای وی بهتر است چراکه امکان دسترسی به عمق لگن بیشتر فراهم می شود.

وی افزود: با عمل لاپاراسکوپی بازگشت مریض به فعالیت های روزانه خیلی سریع تر از عمل جراحی باز است. این عمل جراحی بسیار ایمن است.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha