کد خبر: علت-گرانی-مرغ-بررسی-شد-چرا-دولت-به-بخش-خ
۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۳۱
علت گرانی مرغ بررسی شد/ چرا دولت به بخش خصوصی اعتماد نمی‌کند؟

به گزارش  گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما؛ سیدفرزاد طلاکش در برنامه "یه روز تازه" درباره افزایش قیمت مرغ در بازار گفت: این اتفاقی است که در ماه‌های گذشته توسط تشکل‌های متصدی و بخش دولتی افتاده است. وگرنه سرانه مصرف مردم سرانه‌ای نیست که در طول افزایش پیدا کند مگر در مناسبت‌های خاص و مصارف رستوران‌ها، که در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا، ایام خاص و مصارف رستوران‌ها را نداریم بنابراین پیش‌بینی میزان مصرف مردم اصلا مسئله خاصی نبوده است.

وی افزود: بخشی از این مشکل هم به عدم توزیع درست نهاده‌ها مربوط می‌شود. آمارها در بخش دولتی نشان می‌دهد که توزیع نامناسب در دو ماه نخست تابستان، در ماه پایانی این فصل و یا فصل پاییز باید درست میشد. به دلیل این توزیع نامتناسب، قیمت تمام شده هم بالا می‌رود و از طرفی نهاده هم گران به دست مرغ‌دار می‌رسد.

طلاکش اظهار کرد: یک گرم نهاده اصلی خوراک مرغ با ارز بیش از ۴۲۰۰ وارد نشده اما وقتی توزیع درست نیست، این نهاده تا ۲۰ هزار تومان به دست مرغ‌دار می‌رسد.

وی ادامه داد: سامانه‌ای تعریف شده که در آن بازارگاه نهاده را بگیرد و در اختیار مرغدار قرار دهد اما به دلایل مختلف این سامانه نتوانسته موفق باشد. سوال من از مدیران دولتی این است که اگر مدیریت این کار را به بخش خصوصی واگذار می‌کردند آیا ما بدتر از این عمل می‌کردیم؟ چند ارگان در این موضوع نقش دارند اما متاسفانه هیچ‌کدام مسئولیتشان را برعهده نمی‌گیرند و فقط می‌خواهند کار خود را پیش ببرند.

دبیر انجمن طیور ایران گفت: صنف چون خودش را در برابر مردم و دستگاه‌های نظارتی پاسخگو می‌داند با دقت بیشتری کار خود را انجام می‌دهد. متاسفانه در چند سال اخیر، هیچ سالی نبوده که مرغ و تخم‌مرغ جز دغدغه‌ها نباشد.

وی درخصوص نگه داشته شدن خوراک مرغ در گمرک بیان کرد: برخی از واردکنندگان که با فروشندگان خارجی ارتباط داشتند این خوراک را به کشور وارد کردند به این امید که بانک مرکزی ارز آنها را آزاد می‌کند. اما در حال حاضر علی‌رغم دستور دولت، به دلیل محدودیت منابع،  بانک مرکزی نتوانسته ارز این خوراک‌ها را آزاد کند و در گمرک نگه داشته شده‌اند.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که با اجرای وحید رونقی و فریبا باقری از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۸ تا ۱۰ صبح روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha