کد خبر: علت-وجود-انواع-لکه‌ها-در-چشم-چیست؟-پین
۲۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۷:۲۱
علت وجود انواع لکه‌ها در چشم چیست؟ / پینگوکولای پهن قابل درمان نیست

دکتر محمدرضا فرتوک زاده متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به اصلی‌ترین علل بروز لکه‌های چشمی، گفت: لکه‌هایی که روی چشم دیده می‌شوند معمولا خال ملتحمه چشم هستند.

وی افزود: شایع ترین نوع لکه‌های چشمی، خال ملتحمه است، این خال به رنگ قهوه‌ای روشن است و به مرور زمان به رنگ قهوه‌ای تیره تبدیل می‌شود.

 استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: به طور معمول خال ملتحمه نیازی به مداوا ندارد، در بدن ما خال‌های زیادی می‌تواند وجود داشته باشد که خال ملتحمه هم نوعی از این همین خال‌ها است.

فرتوک زاده با اشاره به تغییر رنگ لکه چشم عنوان کرد: اگر رنگ خال ملتحمه به سمت مشکی تیره برود در این صورت حتما باید چشم را عمل کنیم و این خال را برای تشخیص علت، به آزمایشگاه بفرستیم.

وی با بیان اینکه به طور طبیعی خال چشم در بسیاری از افراد جامعه مشاهده می‌شود، تصریح کرد: در بسیاری از افراد این خال می‌تواند کمرنگ یا پررنگ باشد. به طور معمول ما خال ملتحمه‌ای که به شکل قهوه‌ای باشد را درمان نمی‌کنیم.

این فوق تخصص قرنیه با اشاره به وجود لکه‌های زرد رنگ و پررنگ شدن مویرگ‌های قرمز در چشم، گفت: مویرگ‌های قرمز چشم، رگ‌های تغذیه کننده بدن هستند اما لکه‌های زرد چشم که به آن پینگوکولا گفته می‌شود در اثر آفتاب در چشم به وجود می‌آیند، این لکه‌ها شبیه دنبه‌های زرد رنگ هستند.

فرتوک‌زاده با اشاره به روش درمان لکه‌های زرد رنگ در چشم تصریح کرد: پینگوکولایی که مانند شن در چشم فرو رفته باشد را می‌توان با جراحی عمل کرد اما اگر پهن باشد و چشم را اذیت نکند معمولا درمان نمی‌کنیم.

وی به درمان‌های خانگی برای از بین بردن لکه‌های چشم هم اشاره کرد و گفت: این روش‌ها هیچ گونه تاثیری در درمان این لکه‌ها ندارند و حتی می‌تواند مضراتی هم برای چشم داشته باشد.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha