علت مه مغزی در بیماران مبتلا به کرونا چیست؟/چه بیمارانی دچار اختلال شناختی و حافظه‌ای می‌شوند؟

دکتر حسین دلاور  کسمایی متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به بیماری مه مغزی در برخی از مبتلایان به کووید 19 اظهار داشت: به طور کلی مه مغزی را در جامعه به عنوان مشکل حافظه یا عدم وضوح فکری و تمرکز پایین می شناسند که مجموع اینها را مه مغزی می ‌گویند.

وی با بیان اینکه مه مغزی اصطلاح طبی نیست و بیشتر در توسط عوام از این اصطلاح استفاده می‌شود، افزود: به طور ساده، زمانی که فردی دچار اختلال حواس، حواس پرتی و یا دچار عدم تمرکز شود، می گویند مه مغزی پیدا کرده است. این کلمه در بین مردم به عنوان حواس پرتی و یا عدم تمرکز کاربرد دارد اما در پزشکی اصطلاح مه مغزی به این شکل مطرح نمی شود.

آنسفالیت کرونایی

متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) با اشاره به اینکه چرا بیماری کووید ۱۹ باعث مه مغزی می شود، گفت: تمام مکانیسم ها شناخته شده نیستند به همین دلیل اگر کووید 19 خود به طور مستقیم مغز را درگیر کند و باعث آنسفالیت(درگیری مستقیم ویروس با مغز) یا التهاب مغز شود آن زمان می توانیم بگویم آنسفالیت کرونایی ایجاد شده است.

دلاور کسمایی ادامه داد: آنسفالیت کرونایی می تواند بیمار را در حالت عدم شناخت، کما، گیج و منگی و کانفیوژن قرار دهد اما اگر علل مه مغزی باشد، در جریان کووید 19 چند علت می تواند باعث این بیماری شود که یکی از آنها تب است؛ هر بیماری تب داری باعث گیج و منگ شدن مریض می شود.

افت سطح خونی اکسیژن

وی اضافه کرد: در جریان بیماری کووید ۱۹ و در دورانی که مریض درگیر این بیماری است، مریض با تب کردن و همچنین افت سطح خونی اکسیژن دچار گیجی و منگی می شود؛ در هر بیماری، زمانی که اکسیژن کاهش پیدا می کند، بیمار دچار گیجی و منگی، دچار عدم تمرکز، اختلال خواب و اختلال و درگیری فکر می شود.

متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) تاکید کرد: در جریان بیماری کووید 19 بسیاری از مبتلایان به این بیماری دچار اختلال خواب و درگیری های فکری می شوند.

آزادسازی سایتوکاین

دلاور کسمایی بیان داشت: در بیماری کووید 19 یک سری مواد آزاد می شوند که در اصطلاح پزشکی به آن سایتوکاین گفته می شود؛ این سایتوکاین ها در همه قسمت های بدن به خصوص عروق بدن می توانند تاثیر بگذارند و باعث منقبض شدن عروق بدن شوند و خون رسانی را تحت تاثیر قرار دهند.

وی تصریح کرد: با آزاد شدن سایتوکاین ها خون رسانی مختل و خون دچار انقباض می شود و همین اشکال خون رسانی باعث می شود که بیمار اختلال شناختی، رفتاری و حافظه ای پیدا کند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha