کد خبر: علت-سختی-تنفس-در-کودکان-چیست؟
۱۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۴۱
علت سختی تنفس در کودکان چیست؟
دکتر محمد حلاج مفرد متخصص کودکان و رییس بیمارستان میلاد کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به بیماری سیانوز، تنگی نفس و علل ایجاد آنها بیان کرد: بیماری تنگی نفس و سیانوز با یکدیگر تفاوت دارند، بیماری سیانوز باعث سیاه شدن انتهای اندام ها و اطراف لب می‌شود.

بیماری سیانوز و ارتباط آن با کمبود اکسیژن

وی افزود: معمولاً بیماری سیانوز در ارتباط با هیپوکسی یا کمبود اکسیژن اتفاق می‌افتد؛ ممکن است سیانوز را در نقاط دیگر بدن هم داشته باشیم که در واقع این هم به دلیل افت اکسیژن است.

رییس بیمارستان میلاد کاشان اظهار داشت: ممکن است بیماری سیانوز را در تشنج هم مشاهده کنیم. بیمار به دلیل تشنج دچار اختلال سیستم گردش خون و تنفس می شود و هیپوکسی و یا کمبود اکسیژن پیدا می کند و به سیانوز مبتلا می شود.

دکتر حلاج مفرد در ادامه عنوان کرد: هر زمانی که فرد کمبود اکسیژن داشته باشد ممکن است به بیماری سیانوز مبتلا شود.

علت تنگی نفس

وی با بیان اینکه علت تنگی نفس بسیار با سیانوز فرق دارد، گفت: یکی از عوارض تنگی نفس می تواند به خاطر سیانوز باشد. به دلایل مختلف ممکن است تنگی نفس ایجاد شود؛ به طور مثال تنگی نفس می تواند به دلیل یک بیماری ویروسی ساده، مشکلات قلبی کودک، حملات آسم باشد.

کاهش سطح اکسیژن

این پزشک متخصص کودکان تصریح کرد: به هر دلیلی که تبادل اکسیژن کم شود و سطح اکسیژن بدن کاهش پیدا کند، بیمار مجبور می‌شود تنفس های بیشتر و تندتری داشته باشد تا آن را جبران کند که به این اتفاق افزایش تعداد تنفس گفته می شود.

دکتر حلاج مفرد ادامه داد: یکی از خصوصیات افزایش تعداد تنفس این است که خود را به شکل سختی تنفس یا تنگی نفس می تواند نشان دهد.

وی گفت: عوامل زیادی در این بیماری دخیل هستند که یکی از عوارض آن، بیماری‌های ویروسی شایع است که می‌تواند در هر مرحله ای و به دنبال سرفه، کودک دچار تنگی نفس شود.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha