کد خبر: علائم-نورولوژیک-کووید-19-نقش-کرونا-در-تخ
۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۳۸
نقش کرونا در تخریب عضله

حسین دلاور کسمایی متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علت عدم تعادل بعضی از بیماران بهبود یافته کووید 19، گفت: بیماران زیادی با این علائم رو‌به‌رو هستند اما علت عدم تعادل بعضی از آنها می‎‌تواند به خاطر درگیری ریه با ویروس هم باشد.

وی اظهار کرد: مریضی که با ابتلا به کرونا دچار آسیب‌های ریوی شده باشد مشکل تنفسی هم پیدا می‌کند و گاهی دچار عدم تعادل می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: گاهی علت این عدم تعادل می‌تواند به خاطر عوارض داروهای مصرفی بیمار هم باشد، بعضی از بیماران مجبورند برای درمان تا مدتها دارو مصرف کنند که همین موضوع هم می‌تواند دلیل عدم تعادل آنها باشد.

دلاور کسمایی با بیان اینکه علائم کرونا ویروس تنها به ریه محدود نمی‌شود، تاکید کرد: این ویروس می‌تواند تمام سیستم‌های بدن را درگیر خود کند. این درگیری در دیگر ویروس‌ها مانند مرس و سارس هم دیده شده است.

وی عنوان کرد: همه این ویروس‌ها می‌توانند باعث (Encephalomyelitis) به معنی درگیری مغز و نخاع شوند. این درگیری می‌تواند مستقیم و هم به صورت نورولوژیک باشد.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به علائم نورولوژیک کووید 19 گفت: سردرد، بی‌خوابی، گیجی و منگی، درد عضله و درگیری مغزی به صورت انسفالوپاتی، encephalitis یا التهاب مغز همه از علائم نورولوژیک است.

علت خونریزی بافت مغز

دلاور کسمایی با اشاره به عارضه دیگری که در کرونا ویروس مشاهده شده است، افزود: این عارضه میکروب‌های هموراژیک پاتی است، این میکروب‌ها نوعی درگیری مغز هستند که باعث می‌شوند بافت مغز دچار خونریزی شود.

وی با بیان اینکه کرونا ویروس باعث سکته‌های مغزی هم می‌شود، تصریح کرد: همچنین این ویروس می‌تواند در رابدومیولیز یا تخریب عضله نقش داشته باشد. تخریب عضله هم در مبتلایان به کووید 19 گزارش شده است.

این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: مطالعات اپیدمیولوژی بیشتری نیاز است تا بتوانیم به یک نتیجه درست در مورد مکانیسم و علت شیوع علائم نورولوژیک این ویروس برسیم.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha