کد خبر: عفو-ترامپ-از-پیمانکاران-blackwater-عراق-نقض-قوا
۱۱ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۱۳
عفو ترامپ از پیمانکاران Blackwater عراق نقض قوانین بین المللی است!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، روز چهارشنبه، کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل گفتند، بخشش ترامپ از چهار مرد آمریكایی كه به جرم قتل غیرنظامیان عراقی هنگام كار به عنوان پیمانكار در سال 2007 محكوم شده‌اند، تعهدات ایالات متحده را طبق قوانین بین‌المللی نقض كرد. نیکلاس اسلاتن به دلیل قتل در درجه اول محکوم شد، در حالی که پل اسلو، ایوان لیبرتی و داستین هرد به جرم قتل عام داوطلبانه و اقدام به قتل، به دلیل حادثه‌ای که در آن پیمانکاران آمریکایی در یک ترافیک شلوغ در یک میدان بغداد آتش گشودند و 14 غیرنظامی غیرمسلح عراقی را کشتند، مجرم شناخته شدند. این چهار پیمانکار، که در شرکت خصوصی امنیتی Blackwater متعلق به برادر وزیر آموزش ترامپ کار می‌کردند، در موجی از بخشش‌های قبل از کریسمس که توسط کاخ سفید اعلام شد، شامل شدند.

توهین ترامپ به عدالت بین‌الملل

Jelena Aparac، رئیس گروه کاری سازمان ملل در مورد استفاده از مزدوران، در بیانیه‌ای گفت: بخشش پیمانکاران Blackwater توهین به عدالت و قربانیان کشتار در میدان Nisour و خانواده‌های آن‌ها است. ترامپ و نقض قوانین بین‌الملل

به گفته کارشناسان سازمان ملل متحد، کنوانسیون‌های ژنو، دولت‌ها را موظف می‌داند که جنایتکاران جنگی را در قبال جنایات خود مسئول بدانند، حتی اگر آن‌ها به عنوان پیمانکار امنیتی خصوصی عمل کنند.

این بخشش‌ها تعهدات ایالات متحده را تحت قوانین بین‌المللی نقض می‌کنند و به طور گسترده‌تری حقوق بشردوستانه و حقوق بشر را در سطح جهانی تضعیف می‌کنند. آن‌ها گفتند كه با اجازه دادن به پیمانكاران امنیتی خصوصی بدون مصونیت از مجازات در درگیری‎‌های مسلحانه، كشورها برای دور زدن تعهدات خود تحت قانون بشردوستانه جسارت می‌یابند. این بخشش‌ها در ایالات متحده به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. ژنرال دیوید پترائوس و رایان كراكر، به ترتیب فرمانده نیروهای آمریكا و سفیر آمریكا در عراق در زمان حادثه، بخشش‌های ترامپ را بسیار خسارت آور خواندند، عملی كه به جهانیان می‌گوید آمریكایی‌های خارج از كشور می‌توانند فجیع‌ترین جنایات را بدون مجازات انجام دهند. کاخ سفید در بیانیه‌ای مبنی بر بخشش، گفت که این اقدام به طور گسترده توسط مردم پشتیبانی می‌شود و مورد حمایت شماری از قانون‌گذاران جمهوری خواه است.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha