کد خبر: عرضه-انسولین-با-کارت-ملی-قاچاق-معکوس-را
۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۴
عرضه انسولین با کارت ملی قاچاق معکوس را به حداقل می‌رساند
 
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر سید حیدر محمدی، علت کمبود انسولین را مشکل تولیدکننده داخلی در تامین ماده اولیه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر مواد اولیه تامین و دارو در حال تولید است، همچنین مجوز واردات حجم زیادی انسولین قلمی صادر شده و گره اصلی آن انتقال ارز است که در صورت حل این مشکل، با واردات این حجم انسولین، کمبودها در این زمینه نیز رفع خواهد شد.
وی افزود:  همچنین با برند اصلی تولید انسولین قلمی توافق هایی صورت گرفته است که بزودی در تامین این نوع انسولین مشکلی پیش رو نخواهیم داشت.
به گفته مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو چند شرکت تولید داخل نیز به حوزه تولید انسولین قلمی وارد خواهند شد که در صورت تحقق این مهم، وابستگی به واردات و مشکلات تامین این داروی حیاتی تا حدود زیادی حل می شود.
وی خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از نشت انسولین به بازار آزاد و به تبع آن جلوگیری از قاچاق معکوس این دارو به کشورهای همسایه، داروخانه های سراسر کشور ملزم به ثبت کد ملی بیمار به همراه UID دارو در سامانه تی تک شده اند که خروج دارو از سیستم را به حداقل می رساند.
دکتر محمدی با تاکید براینکه ثبت کد ملی بیمار به همراه UID در سامانه تیتک درمورد برخی از داروها از قبیل رمدسیویر، فاویپیراویر و دوسلیزومپ(اکتمرا) نیز صورت گرفته است، تصریح کرد: پس از اجرای این روش، مصرف این داروها تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرد.
وی با تاکید بر اینکه قیمت انسولین در داخل یک پنجم قیمت در کشورهای همسایه است و قبلا افراد سودجو با مراجعه به داروخانه آن را به راحتی تهیه و قاچاق می کردند، گفت: با اجرای این روش، درصورتی که تعداد داروی توزیع شده با داروی عرضه شده به بیمار، مغایرت داشته باشد، سهمیه انسولین متخلفان قطع خواهد شد.
به گفته وی ثبت کد ملی بیمار به همراه UID درمورد داروی ivig  نیز به زودی اجرایی خواهد شد..

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha