کد خبر: عدالت-در-توزیع-واکسن-و-ایجاد-فرصت-برابر
۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۲۴
عدالت در توزیع واکسن و ایجاد فرصت برابر برای کشور‌های غنی و فقیر اهمیت دارد
به گزارش گروه بهداشت و درمان  خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در مراسم اختتامیه رویداد کرونا روایت که امروز در برج میلاد تهران برگزار شد ضمن تشکر از برگزاری این همایش به همت سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، یاد و خاطره همه شهدا به ویژه مدافعان سلامت که برای کشور افتخارآفرینی کرده و همه مردم را مرهون ایثارگری و توانمندی خود کردند، گرامی داشت و به خانواده همه این عزیزان تسلیت گفت.
وی ادامه داد: امید داریم ارواح پاک همه این عزیزان در جایگاه بلند رحمت الهی مهمان باشند. هیچ کلامی نمی تواند میزان وام داری ما به این عزیزان را بیان کند، مردم قدردان هستند و امیدوارم به شایستگی بتوانیم از خدمتی که جامعه پزشکی به کشور کرده است، قدردانی کنیم.
بیشترین آسیب و بالاترین آمار مرگ و میر کرونا مربوط به ایالات متحده است
دکتر ظریف با بیان اینکه کرونا چند واقعیت را که همه می دانستیم برای ما آشکارتر کرد، واقعیت اول را ضعف انسان دانست و گفت: نیاز است هرچند وقت یک بار به ضعف خود پی ببریم و بدانیم که در برابر این پهنای گسترده هستی ما ذره ای هستیم که گاهی اوقات جایگاه خود را فراموش کرده و سلطه گری و گردن کشی می کنیم و دیگران را زیر بار فشار قرار می دهیم اما متوجه نمی شویم ویروسی که در تمام دنیا در یک قاشق جای نمی گیرد همه جهان را به زانو درآورده است.
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه اکنون بزرگترین قدرت نظامی، سیاسی، اقتصادی، تبلیغاتی و علمی جهان با همه پیشرفت هایی که داشته در برابر این ویروس ناتوان است، اظهار کرد: بیشترین آسیب و بالاترین آمار مرگ و میر کرونا مربوط به ایالات متحده است و این نشان دهنده این است که ما در جهان فقط یک ابر قدرت داریم و آن ذات مقدس باری تعالی است.
وی تصریح کرد: همه ابر قدرتها باید بپذیریند و باور کنند که می توانند در برابر اراده خدا و ملت ها شکست بخورند. واقعیت دوم این است که کرونا نشان داد، جهان تا چه اندازه به هم پیوسته است؛ در دنیای جهانی شده ما امکان برخورداری در حالی که همسایه ما بیمار است را نداریم؛ در دنیای جهانی شده امکان برخورداری از محیط زیست سالم در جهانی که محیط زیست به آلودگی و فساد کشیده می شود نداریم؛ کرونا این را برای همه مردم جهان ثابت کرد. همه مردم جهان به چشم خود دیدند که فقیر و غنی و کوچک و بزرگ قدرتمند و ناتوان، زن و مرد هم دربرابر این درد مشترک بشریت یکسان هستیم و آینده مشترکی داریم.
نمی‌توان واکسن را احتکار کرد
دکتر ظریف بیان کرد: ای کاش کرونا یک سال به ما این آموزش جهانی را بدهد که متوجه شویم صلح در برابر ناامنی، فقر و غنا، سلامت و بیماری همزاد یکدیگرهستند؛ اگر یک کشور ناامن باشد همه جهان ناامن است، نمی توانیم به قیمت ناامن کردن دیگران برای خود امنیت بخریم. نمی توانیم با فشار بر دیگران برای خود آینده بسازیم. ای کاش کرونا یک پاندمی که 100سال است بشر مانند آن را ندیده است لااقل این درس را به ما میداد و متوجه می شدیم که در جهان به هم پیوسته ما همه ما در یک کشتی نشسته ایم و ای کاش در ایران در دعوا‌های گروهی و جناحی می‌فهمیدیم که همه این کشور اعم از انقلابی و ضدانقلابی؛ طرفدار و غیرطرفدار؛ راست و چپ و تند و لیبرال همه در کشتی ایرانی نشسته‌ایم که در طوفان سهمگین حوادث با همبستگی می‌تواند به سمت آینده بهتری برود.
وزیر امور خارجه افزود: ای کاش این آموزش با این هزینه گزاف و به قیمت از دست دادن عزیزانمان نبود؛ ای کاش می‌فهمیدیم که نمی‌توان واکسن را احتکار کرد. غربی که این میزان حرف از انسان دوستی میزند چرا سه برابر نیاز مصرفی خود، واکسن احتکار کرده است؟. عدالت در توزیع واکسن و ایجاد فرصت برابر برای کشور‌های غنی و فقیر اهمیت دارد. همه در وزارت بهداشت افتخار آفریدید که هیچ بیمار تهی دستی پشت در بیمارستان نماند و این افتخار کشور ما است.
آینده خوبی در انتظار ما است
وی مطرح کرد: آن‌ هایی که مانع انتقال پول ما برای خرید واکسن شدند، آیا می‌توانند بگویند از کرونا درس انسانیت و تواضع و رواداری گرفتند؟ همه ما باید از این آموزشگاه یک ساله که فرزندانمان در خانه بودند و نتوانستند به مدرسه بروند، حد، نیاز، ضرورت و وابستگی خود و پیوستگی به یکدیگر را بیاموزیم.
دکتر ظریف عنوان کرد: امیدوارم همه این از خودگذشتگی ها با تولید و خرید واکسن و فراهم کردن امکانات را بتوان پاسخگو بود؛ اکنون که به قرنی جدید وارد می شویم بتوانیم وارد سازندگی شده و از دو ویروس مهلک تحریم و کرونا عبور کنیم. آینده خوبی در انتظار ما است. تلاش دانشمندان ما در کنار تلاش دانشمندان سایر کشور‌ها برای ما این امکان را فراهم کرد تا همان طور که ناگزیر شدیم موشکمان را خودمان بسازیم، واکسن کرونا را هم خودمان بسازیم.
وزیر امور خارجه در پایان تاکید کرد: ضمن اینکه نیازمند روابط گسترده و سالم و متوازن با همه جهان، تنش زدایی رابطه با جهان، بازکردن زنجیر تحریم و فشارهای مالی و بانکی هستیم، ما نیازمند اتکا به خودمان هستیم، باید بپذیریم زمانی می‌توانیم به آن موهبت‌ها دست پیدا کنیم که در داخل منسجم، یکپارچه و قوی روی پای خود بایستیم؛ سال  خوبی را برای همه آرزومندم و امیدوارم سال سرافرازی مردم ایران باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha