کد خبر: ظرفیت-نیروگاه‌های-کشور-۱۲-برابر-افزای
۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۲۵
ظرفیت نیروگاه‌های کشور ۱۲ برابر افزایش داشته است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت، رضا اردکانیان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 21خردادماه) مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از برگ‌های زرین کارنامه جمهوری اسلامی دستاورد در صنعت زیرساختی برق است در حالی که جمعیت کشور از ابتدای انقلاب 2.3 برابر افزایش داشته، ظرفیت نیروگاه‌ها 12 برابر، ظرفیت تولید انرژی 19 برابر، ظرفیت اوج شبکه 17 برابر، خطوط شبکه انتقال و توزیع 12 برابر، ظرفیت پست‌ها 15 برابر و تعداد مشترکین 11 برابر شده است.

وزیر نیرو افزود: امروز به برکت سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته طی 4 دهه شرایط دسترسی شهروندان به برق از وضعیت متوسط جهانی بالاتر است. در کشور ما دسترسی شهری صد درصد و دسترسی روستایی 97 درصد است. متوسط دسترسی شهری جهانی 96 درصد و در جامعه روستایی 79 درصد می‌باشد.

وی ادامه داد: سالانه یک میلیون مشترک جدید برق داریم که بخشی از آنها در بخش مولد است، در دولت حاضر از نیمه سال 92 تاکنون 16 هزار مگاوات به ظرفیت نصب شده کشور اضافه شده ، تا سال 1400 برابر با برنامه این ظرفیت به حدود 20 هزار مگاوات می‌رسد و متوسط این 8 سال حدود 2500 مگاوات در هر سال است. قبل از این دوره این متوسط حدود 1750 مگاوات بود.

اردکانیان افزود: ایران جایگاه 14 جهانی در ظرفیت نصب شده نیروگاهی را دارد و در منطقه اول است. این دستاورد در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر و استفاده از ظرفیت وسیع منابع زیست محیطی که می‌تواند مولد انرژی باشند در کشور حائز اهمیت است هر چند از برنامه عقب هستیم و بخشی از آن به واسطه نوسانات ارزی است، امیدواریم ظرفیت‌ نصب شده مطابق برنامه تا پایان دولت پیشروی داشته باشد.

وزیر نیرو ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر بیش از 30 مگاوات است، راندمان نیروگاه‌های حرارتی در کشور نیز 38.6 درصد است، امیدواریم این ظرفیت به بیش از 39 درصد برسد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به مقوله تامین آب شرب و آب کشاورزی، گفت: یکی از مولفه های اصلی برای تامین آب شرب، شهری و روستایی مسئله تثبیت جمعیت در تمام نقاط کشور است تا ما بتوانیم براساس آن آب موردنیاز در بخش های شهری، روستایی، صنعت و زیست محیطی را تامین کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: براساس آمارها در شرایط کنونی 186 سد بزرگ مخزنی در کشور وجود دارد که از این تعداد 42 سد در این دولت مورد بهره برداری قرار گرفته و بیش از 50 سد دیگر در آینده افتتاح خواهد شد. یکی دیگر از مسائل مهم موضوع توسعه شبکه های آبرسانی و زهکشی در کشور است. براساس آمارها تاکنون بیش از 300 هزار هکتار شبکه اصلی احداث شده که با برنامه ریزی های صورت گرفته این میزان به حدود 340 هزار هکتار می رسد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه آبرسانی، شهری و روستایی اقدامات ارزنده ای صورت گرفته است، افزود: در بحث احداث تصفیه خانه های فاضلاب و آب خوشبختانه آمار کشورمان با میانگین جهانی برابری می کند براین اساس تا پایان دولت به طور متوسط هر ماه یک تصفیه خانه فاضلاب در مدار قرار گرفته و هر دو ماه یک تصفیه خانه آب شهری افتتاح خواهد شد که با این اقدام 10 هزار روستا از شبکه آب پایدار بهره مند شدند.

اردکانیان ادامه داد: در شرایط کنونی شاخص جهانی برای دسترسی آب در روستاها به اینگونه است که اگر یک فرد ظرف مدت 30 دقیقه پیاده روی به منبع آب دسترسی داشته باشد این منطقه از این منظر برخوردار است اما ما شاخص های خودمان را داریم به طوری که از سال 92 این شاخص تعیین شد که برخورداری جوامع روستایی به آب شرب باید همانند جامعه شهری باشد یعنی آنکه افراد بتوانند در آشپزخانه های خود از آب استفاده کنند.

وزیر نیرو افزود: در بخش توسعه شبکه های آبرسانی نیز مانند حوزه برق برنامه ریزی های قابل توجهی برای سال 99 در نظر گرفته شده که براساس این برنامه افتتاح 9 سد، احداث 54 هزار هکتار شبکه آبرسانی، آبرسانی به 1412روستا با جمعیت 800 هزار نفر، احداث 12 تصفیه خانه آب و احداث 18 تصفیه خانه فاضلاب در دستورکار قرار دارد.

وی ادامه داد: نیروگاه های سیکل ترکیبی یکی از ظرفیت‌های مهم کشور هستند که می‌توانند کاهش مصرف گاز و جلوگیری از آلودگی را به همراه داشته باشند، با کمک نمایندگان می‌توانیم در این زمینه موفقیت داشته باشیم و منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت را در اختیار سرمایه‌گذارانی قرار دهیم که باید 7 هزار و 500 مگاوات واحد بخار را به سیکل‌ها اضافه کنند.

اردکانیان گفت: یکی دیگر از برگ‌های زرین وزارت نیرو موفقیت در کاهش تلفات در شبکه توزیع است، در سال 92 تلفات شبکه توزیع حدود 15 درصد بود که این رقم در اسفند ماه سال گذشته به 9.76 درصد رسید، هر یک دهم درصد کاهش تلفات موید صرفه‌جویی قابل ملاحظه است.

وزیر نیرو ادامه داد: کاهش 5 درصدی تلفات شبکه توزیع به معنای بی‌نیازی از 3200 مگاوات نیروگاه جدید و صرفه‌جویی حدود 50 هزار میلیارد تومانی بوده، این دستاورد حاصل تجربه فعالین این عرصه است و این تجربیات قابلیت عرضه در سطح منطقه را دارد.

عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: یکی دیگر از نقاط روشن در کارنامه کاری دولت کاهش اوج بار بوده، تا دو سال گذشته به صورت متوسط هر ساله در تابستان بیش از 5 درصد افزایش اوج بار را شاهد بوده‌ایم. 5 درصد افزایش اوج بار به معنای صرف مبالغ قابل توجه در زمینه تولید برق است. با حمایت‌های صورت گرفته از سوی نمایندگان موفق شدیم افزایش اوج بار را به یک درصد کاهش دهیم.

وی افزود: سیستم تشویقی برای مردم طراحی شده تا هر مصرف‌کننده با تنظیم دمای سیستم سرمایشی مصرف ماهانه را کاهش دهد پاداشی دریافت کند، سال گذشته در بخش مصرف خانگی صد میلیارد و در بخش مصرف صنعتی 50 میلیارد تومان پاداش پرداخت کرده‌ایم.

اردکانیان با بیان اینکه شرایط در تابستان امسال با توجه به آغاز زود هنگام گرما دشوار است، ادامه داد: از 57 هزار مگاوات اوج بار تابستان حدود 21 هزار مگاوات آن مربوط به دستگاه‌های سرمایشی است و هر میزان در این زمینه به صنعت برق کمک شود می‌توانیم بدون هرگونه اختلال در عرضه انرژی تابستان را با آرامش سپری کنیم. روز 12 خرداد منحنی نشان می‌دهد که در مقایسه با سال گذشته بیش از 12 درصد افزایش اوج بار را شاهد بوده‌ایم.

وزیر نیرو ادامه داد: دستاوردهای صنعت برق منحصر به ظرفیت نصب شده نیست و امروز در بخش نیروگاهی بیش از 75 درصد، در بخش انتقال و توزیع تا 95 درصد خودکفا هستیم، 17 سال است که کشور بدون خاموشی گسترده یا فروپاشی شبکه عرضه خدمات داشته، این نسبت در دنیا به صورت متوسط 10 سال است حتی در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته این میزان حدودا 15 سال می‌باشد و گرفتار فروپاشی شبکه و خاموشی می‌شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه سختی‌ها و عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد که باید با کمک یکدیگر به سمت برطرف کردن آنها گام برداریم، ادامه داد: یکی از این عقب‌ماندگی‌ها ناترازی انرژی در زمینه منابع مالی است، بدون احتساب قیمت سوخت هر کیلووات ساعت 140 تومان هزینه دارد. متوسط نرخ فروش برق ما 50 درصد است که موجب شده سال گذشته با کمک قانون بودجه حدود 15 هزار میلیارد تومان از بدهی وزارت نیرو تسویه شود اما 45 هزار میلیارد تومان دیگر بدهکار هستیم که به همین میزان بابت مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و قیمت تمام شده از دولت طلبکار هستیم.

وی ادامه داد: نیاز ارزی ما در سال 1200 میلیون دلار است که نیمی از آن از طریق صادرات برق به کشورهای همسایه تأمین می‌شود.

اردکانیان با اشاره به اینکه سال گذشته پویش الف – ب ایران راه‌اندازی شد، گفت: در نیمه دوم سال گذشته 227 پروژه آب، برق، فاضلاب با سرمایه‌گذاری 33 هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید، تلاش می‌کنیم این پویش را با 250 طرح و سرمایه‌گذاری حدود 50 هزار میلیارد تومان در همه استان‌های کشور پیش ببریم./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha