کد خبر: ظرفیت-تولید-برق-کشور-در-دولت-تدبیر-و-امی
۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۲۵
ظرفیت تولید برق کشور در دولت تدبیر و امید به 20 هزار مگاوات مي‌رسد

به‌گزارش گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «رضا اردكانيان» روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت دهه فجر اظهار داشت: در طول فعاليت دولت تدبير و اميد به طور متوسط سالانه 2500 مگاوات به ظرفيت نيروگاهي كشور اضافه شده، در حالی كه توليد سالانه پيش از دولت كنوني حدود 1800 مگاوات بوده است.

وي همچنين با اشاره به طرح‌هاي پويش #هرهفته_الف_ب_ايران گفت: با احتساب پروژه‌هايي كه افتتاح مي‌شود تاكنون 50 سد مخزني ملي به بهره‌برداري رسيده كه به طور متوسط هر دو ماه يك سد در مدار بهره‌برداري قرار گرفته است.

اردكانيان به بهره‌برداري حدود 335 هزار هكتار شبكه اصلي آبياري و زهكشي و 78 تصفيه‌خانه فاضلاب شهري در قالب اين پويش اشاره كرد و گفت: به‌طور متوسط هر 34 روز در طول فعاليت دولت تدبير و اميد تاكنون يك تصفيه‌خانه فاضلاب به بهره‌برداري رسيده كه پايان دولت اين زمان به 30 روز كاهش مي‌يابد.

وي يادآوري كرد: در ابتداي انقلاب چهار تصفيه‌خانه فاضلاب در كشور وجود داشت كه 8.5 درصد جمعيت شهري در آن زمان با حدود يك و نيم ميليون نفر را پوشش ‌مي‌داد.

اردكانيان افزود: در ابتداي دولت يازدهم تعداد تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب شهري 168 واحد بود كه 39 درصد جمعيت شهري با جمعيت افزون بر 21 ميليون نفر را پوشش مي‌داد. اكنون تعداد اين تصفيه‌خانه‌ها به 248 واحد رسيده و 53 درصد جمعيت كشور با حدود 44 ميليون نفر را پوشش مي‌دهد.

وي خاطرنشان كرد: تا پايان سال تصفيه‌خانه فيروز بهرام كه يكي از بزرگترين تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب است براي جمعيت 2.5 ميليون نفري در غرب و جنوب غرب تهران افتتاح مي‌شود كه با اعتبارات بانك توسعه اسلامي احداث شده است.

اردكانيان اضافه كرد: از فاضلاب تصفيه شده اين تصفيه‌خانه 50 ميليون متر مكعب براي كشاورزي استفاده و همزمان 117 حلقه چاه در ميدان محمديه مسدود مي‌شود.

وي همچنين افزود: در دولت تدبير و اميد 44 تصفيه‌خانه آب شهري به بهره‌برداري رسيده كه به طور متوسط هر دو ماه يك واحد بوده است.

وزير نيرو درباره ميزان بارش‌ها هم گفت: بارش‌ها از ابتداي سال آبي جاري تاكنون حدود 89 ميليمتر بوده كه نسبت به سال گذشته 41 درصد و در مقایسه با بلندمدت 28 درصد كاهش دارد، اما خوشبختانه حجم آب موجود در مخازن سدها به نسبت سال گذشته فقط دو درصد كاهش دارد كه به مديريت صورت گرفته بر اساس پيش‌بيني‌ها از وضعيت بارش‌ها برمي‌گردد.

اردكانيان اظهار داشت: در شرايطي قرار داريم كه اميدواريم تا پايان امسال وضعيت بهتري از نظر نزولات جوي داشته باشيم، اما اين آمادگي هم وجود دارد كه با مديريت منابع آبي در تابستان و فصل گرم مشكل جدي نداشته باشيم و متكي به همراهي و همكاري مردم هستيم كه اميد است وضعيت قابل كنترلي باشد.

وي همچنين با اشاره به بهره‌برداري از طرح‌هاي پويش هفته چهلم #هرهفته_الف_ب_ايران در روز سه‌شنبه در استان‌هاي اردبيل و فارس اعم از واحد بخار نيروگاه تركيبي سبلان با ظرفيت 160 مگاوات گفت: اين نيروگاه بزرگ شامل 6 واحد گاز و 3 واحد بخار است كه واحدهاي گازي آن در سال‌هاي قبل به مدار آمده و فردا نخستين واحد بخار آن بهره‌برداري مي‌شود.

اردكانيان اظهار داشت: بخش برق از محل احداث حدود 3 هزار مگاوات نيروگاه سيكل تركيبي تاكنون به ميزان قابل ملاحظه‌اي سوخت صرفه‌جويي كرده كه قرار است از محل اين سوخت صرفه‌جويي شده منابعي به حكم قانون بودجه در اختيار صنعت براي توسعه اين طرح‌ها قرار گيرد.

وي همچنين با اشاره به سنكرون واحد بخار نيروگاه سبلان در روز شنبه با شبكه سراسري گفت: اين واحد فردا سه‌شنبه رسما افتتاح می‌شود.

وزیر نیرو اضافه كرد: در استان فارس هم سد تنظيمي ملاصدرا، سد تنگه خمار، ‌يك تصفيه‌خانه فاضلاب، يك تصفيه‌خانه آب و طرح‌هاي خورشيدي با مجموع 3 هزار و 900 ميليارد تومان در روز سه‌شنبه افتتاح مي‌شود كه با احتساب اين‌ها، مجموع پروژه‌هاي پويش در سال 99 كه به بهره‌برداري مي‌رسد به 227 پروژه با سرمايه‌گذاري 64 هزار ميليارد تومان مي‌رسد.

وي گفت: وعده ما 250 پروژه است كه تا پايان سال از اين رقم هم عبور خواهيم كرد؛ اين پروژه‌ها شامل 200 پروژه ساخت و سازي و 50 پروژه ساز و كاري است.

به‌زودي پرونده جديدي به نام فاضلاب روستايي را باز مي‌كنيم

وي با اشاره به يكپارچگي شركت‌هاي آب و فاضلاب روستايي گفت: در نتيجه اين يكپارچگي، آبرساني به روستاها به سرعت در حال شكل‌گيري است و به‌زودي پرونده جديدي به نام فاضلاب روستايي را باز مي‌كنيم.

وي در عين حال گفت: گام دوم يكي كردن معاونت آب وزارت نيرو و شركت مديريت منابع آب بود كه نوعي تمركززدايي بود و اختيارات ستاد وزارت نيرو به شركت مديريت منابع آب و بخشي از اختيارات اين شركت به شركت‌هاي آب منطقه‌اي استان‌ها محول شد.

اردكانيان افزود: 24 اختيار به شركت‌هاي آب منطقه‌اي استان‌ها اضافه شد و ساختار جيد مديريت منابع آب بر اساس حوضه‌هاي آبريز شكل داده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha