کد خبر: طرح-ترافیک-از-فردا-در-تهران-لغو-خواهد-شد
۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۰۸

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امروز شصت و ششمین جلسه ستاد به ریاست رییس جمهور و حضور همه اعضا برگزار شد، اظهار کرد: در جلسه امروز مروری بر آخرین وضعیت بیماری در دنیا و ایران داشتیم و بحث های مختلفی مطرح شد.

وی با بیان اینکه وضعیت شیوع بیماری در کشور همچنان مناسب نیست و روند صعودی است، اظهار کرد: اکنون روند بیماری در ۱۸ استان کشور همچنان صعودی است و استان های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، لرستان و همدان هم روند به شدت صعودی را تجربه می‌کنند البته ۱۸ استان دیگر هم روند صعودی دارند؛ ۲۵ استان اصلا در وضعیت خوبی نیستند.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه در تعدادی از استانها نسبتا به نظر می ‌رسد که در حال نزدیک شدن به قله هستیم، عنوان کرد: استان‌هایی همچون مازندران، خوزستان، قزوین، فارس، تاحدودی اردبیل، یزد و کردستان روند نسبتا ملایم‌ تری را طی می‌کنند و برخی استان ها به اوج بیماری رسیده اند؛ در عین حال تعدادی از استانها هم روند نزولی را آغاز کرده اند.

میزان رعایت پروتکل ها در کشور به ۶۱ درصد رسیده است

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به وضعیت رعایت پروتکل ها در کشور، یادآور شد: وضعیت رعایت پروتکل‌ ها در سطح کشور آنچنان که انتطار داریم افزایش نیافته است. اکنون نزدیک به دو هفته است که محدودیت‌هایی در شهرهای قرمر و نارنجی ایجاد شده است؛ تعطیلی مشاغل همه گروه‌ها به جز گروه یک در شهرهای قرمز و گروه یک و دو در شهرهای نارنجی را اعمال کردیم؛ میانگین میزان رعایت پروتکل ها در کشور به ۶۱ درصد رسیده است که خیلی هنوز مناسب نیست.

وی مطرح کرد: سوپرمارکت ها، خواربار فروشی ها، نانوایی ها، رستوران ها، بانک ها و فروشگاه های زنجیره‌ای که از گروه مشاغل یک هستند به ترتیب بدترین رعایت پروتکل‌ها را دارند، باید بیشترین رعایت را داشته باشند چراکه می توانند بسیار دردسرساز باشند.

دکتر رئیسی در ادامه به آمار ترددها اشاره و اظهار کرد: از چهاردهم تا پایان فروردین امسال نسبت به سال گذشته، ۵۶ درصد رشد تردد در جاده‌ها را داشتیم و این در حالی است که اکنون ۳۰۱ شهر قرمز، ۹۵ شهر نارنجی و فقط ۴۵ شهر زرد و ۷ شهر آبی داریم؛ افزایش ترددها نوعی پروتکل شکنی است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه میانگین تمکین مراکز خرید و مجتمع‌ های تجاری اصلی از رعایت پروتکل ‌ها و تعطیلی در شهرهای قرمز و نارنجی حدود ۸۷ درصد است، گفت: این میزان برای اصناف فعال در معابر حدود ۸۰ درصد است.

ویروس جدید جهش یافته هندی به شدت مسری است

به گفته وی استان‌های زنجان، کرمان و خراسان جنوبی بیشترین رعایت پروتکل‌ ها را داشتند.

دکتر رئیسی تصریح کرد: در ارتباط با مناسب بودن تهویه در مراکز سربسته که یکی از عوامل بسیار مهم در انتقال بیماری است در اماکن عمومی تنها رعایت ۶۴ درصدی را شاهد هستیم. ماسک زدن در اماکن عمومی به حدود ۶۳ درصد، رعایت فاصله گذاری به حدود ۶۱ درصد و رعایت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به حدود ۸۱ درصد رسیده است که همه این اعداد و ارقام نشان می‌ دهند که اگر این اعداد زیر ۹۰ درصد باشند خیلی اثربخشی ندارند و باید توجه دقیق تری در رعایت پروتکل ها داشته باشیم.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت در حوزه نظارت طی یک هفته گذشته ۹۸ هزار تذکر و اخطار داده شده است و حدود 5 هزار و 800  پلمب‌ هم صورت گرفته است.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت جدی گرفتن ویروس جهش یافته انگلیسی که به شدت در حال تاخت و تاز است، بیان کرد: ویروس جدید جهش یافته که درهندوستان شناسایی شده به شدت مسری است و میزان تلفات بالایی دارد که گفته می‌شود حتی از ویروس‌های جهش یافته دیگر انگلیسی، برزیلی و حتی آفریقای جنوبی هم شدیدتر است بنابراین استان‌ هایی که در مرز شرقی کشور و در همسایگی افغانستان و پاکستان قرار دارند باید بسیار مراعات کنند و توصیه شد استانداران و روسای دانشگاه ها تمهیدات لازم را بیا‌ندیشند.

چگونگی برگزاری مراسم های شب‌های قدر و نماز عید فطر

دکتر رئیسی با بیان اینکه این هفته مجددا تعطیلی ها ادامه خواهند یافت، اظهار کرد: تا پایان هفته در شهرهای قرمز و نارنجی همچنان تعطیلی ها ادامه خواهند یافت اما براساس ارزیابی‌های ما علی رغم اجرای طرح مدیریت هوشمند، محدودیت‌ها طی دو هفته گذشته چندان رعایت نشدند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه از فردا (یکشنبه) لغو طرح ترافیک در تهران آغاز می‌شود، عنوان کرد: از آنجایی که در مترو و حمل و نقل عمومی فاصله گذاری وجود ندارد و بسیار شلوغ هستند می‌توانند عامل انتقال بیماری شوند؛ این موضوع  یکی از مشکلات ما به ویژه در کلانشهر تهران است که تحقق این امر شاید تاحدودی به ما کمک کند، برای ادامه لغو طرح ترافیک تصمیم گیری خواهد شد.

وی در ادامه  در ارتباط با مصوبات جلسه برای چگونگی برگزاری مراسم های شب‌های قدر و نماز عید فطر، توضیح داد: براساس مصوبه امروز ستاد، برگزاری مراسم شب‌های احیا و نماز عید فطر در شهرهای قرمز و نارنجی در فضای باز و در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل ها بلامانع است.

دکتر رئیسی افزود: مدت زمان این مراسم حداکثر ۲ ساعت و برای نمازهای یومیه حدود نیم ساعت است. به منظور تسهیل در برگزاری مراسم های شب‌های قدر طرح منع تردد شبانه صرفا در شب‌های قدر برداشته خواهد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه امیدوارم بتوانیم پروتکل‌ها را به دقت رعایت کنیم، بیان کرد: اکنون بیمارستان‌ ها حجم زیادی از بیماران را پذیرش می‌کنند و ظرفیت تخت‌ ها در حال افزایش است گرچه بر اساس تمهیدات اندیشیده شده تخت‌های زیادی در بیمارستان ها برای بیماران تخلیه شده است اما باید هشدار داد و ورودی بیمارستان‌ ها را با رعایت پروتکل‌ها کاهش دهیم. امروز قرار شد جلسه قرارگاه در وزارت کشور تشکیل شود تا برای نظارت بیشتر بر پروتکل‌ها تصمیمات جدیدی گرفته شود.

وی در پایان ضمن تشکر از مردم برای رعایت پروتکل ها ابراز امیدواری کرد با همکاری و همیاری همه مردم از این پیک بیماری هم عبور کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha