کد خبر: طب-سنتی-ظرفیت‌هایی-برای-کمک-به-سلامت-د
۲۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۱۷

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، دکتر حسین رضایی زاده در برنامه یه روز تازه گفت: طبع ذاتی چای گرم است اما طبع بعضی از گیاهان در ذهن مردم به اشتباه جا افتاده است و مردم خاکشیر را سرد می‌دانند در حالی که طبع گرم دارد. این گیاه‌هان خواصی دارند که رطوبت را از بدن دور می‌کنند و در نتیجه تلقی معکوس از آنها داریم؛ در صورتی که چای گزندگی داشته باشد، طبع سرد دارد البته درجه گرمی بالایی مثل فلفل ندارند.

رضایی‌زاده اظهار داشت: طب عامیانه یا مردمی، دانشی تجربی هست که بین مردم وجود دارد و ممکن است با طب سنتی اصیل کشورها مرتبط باشد. این دانش در دنیا محترم شناخته می‌شود و طب عامیانه را در دنیا مستند می‌کنند و مورد پژوهش قرار می‌گیرد و طب شفاهی یا محلی نیز نام دارد. طب سنتی براساس مستندات و مکتوبات تاریخی و متناسب با فرهنگ و تمدن یک کشور و یک ملت است و در ایران به نام طب ایرانی معروف است. چینی‌ها، مصری‌ها، هندی‌ها، امریکای جنوبی، بومی‌های استرالیا و... طب خاص خود را مثل طب ایرانی ما دارند.

وی افزود: این طب پیشینه فرهنگی و تمدنی دارد که براساس مستندات مکتوب در دسترس است. در طب ایرانی، 17 هزار عنوان کتاب و رساله را داریم و حدود 10 هزار کتاب درخصوص این طب موجود است و طب ایرانی نیازمند واکاوی و پژوهش در دوران جدید است و در کشورها به طب سنتی مشهور است و چند سالی که به واسطه چینی‌ها طب سنتی را براساس تمدن نیز نام‌گذاری می‌کنند.

رئیس دانشکده طب ايراني علوم پزشكي تهران تأکید کرد: طب گیاهی ارتباطی با سنت‌ها، فرهنگ‌ها و تمدن‌ها ندارد و براساس پزشکی رایج بررسی‌ها بر روی گیاهان انجام می‌شود. اثرات گیاه‌هان به‌درستی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و طب اسلامی نیز در ایران مطرح شده است که خیلی از علمای ما تصریح کرده‌اند، آموزه‌های طبی اسلامی در دوران دانشمندان مسلمانان و ایرانی شکل گرفت. طبی که در دوران اسلامی به شکوفایی رسید و اسلام یک مکتب طبی ندارد و علمای اهل فن این موضوع را رد کرده‌اند و اسلام آموزه دارد. آیت‌الله جوادی‌آملی عنوان کرد که با هر عینکی به هر دانشی نگاه کنیم و معیارها را در نظر بگیریم، اسلامی است و با معیار بعضی‌ها باید مدعی فیزیک و نجوم اسلامی هم بشویم.

رضایی‌زاده خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۶ یک دوره تخصصی طب سنتی همانند سایر تخصص‌ها برای پزشکان ایجاد شد. این دوره دانشگاهی به تصویب وزارت بهداشت رسید و به شکل آکادمیک وارد دانشگاه‌ها شد و این افراد پزشک هستند و دکترای تخصصی طب سنتی ایران می‌گیرند؛ البته دوره‌های کوتاه‌مدت نیز درخصوص طب سنتی هست.

وی افزود: در این سال‌ها فراز و نشیب زیادی را درخصوص طب سنتی داشتیم. در زمانی طب سنتی در کشور حاکم بود و از زمان تأسیس دارالفنون در ایران هم عده‌ای پزشکی رایج را در کنار طب سنتی ادامه دادند اما فرازوفرودهای اجتماعی به جایی رسید که در دوران پهلوی تدریس و استفاده از طب سنتی ممنوع شد و در نتیجه تلاش مردم منجر به حفظ این طب شد و در دوران پیروزی انقلاب هم اساتید مختلفی مثل دکتر مصطفوی، نجم‌آبادی، ابوتراب نفیسی، اصفهانی و... برای حفظ این طب تلاش کردند. طب سنتی هم در کنار پزشکی رایج ظرفیت‌هایی برای کمک به سلامت دارد و با استفاده از این طب بخشی از مشکلات جامعه برطرف خواهد شد. تا سال ۱۳۸۴ این ماجرا ادامه داشت و با تصویب وزارت بهداشت در سال ۱۳۸۶ دوره دانشگاهی این طب راه‌اندازی شد و سال ۱۳۸۷ هم دکترای تخصصی داروسازی سنتی اضافه شد.

رئیس دانشکده طب ايراني علوم پزشكي تهران در ادامه گفت: طب سنتی از سال ۱۳۸۶ تا به امروز دستاوردهایی داشت و در حوزه آموزش بیش از ۶۰۰ نفر دانش‌آموخته و دانشجو داریم. رشته تاریخ پزشکی هم به این حوزه نیز اضافه شد و در حوزه پژوهش دستاوردهای زیادی نیز داشتیم و تولید مقالاتی به زبان علمی روز دنیا شکل گرفته است. مجله دانش بومی دارویی (Ethnopharmacology) مقاله‌ای منتشر کرد که براساس آن ایران در چند سال گذشته رتبه پنجم تولید علم دنیا در حوزه طب سنتی را دارد. چین، هند، برزیل، امریکا و ایران در این رتبه‌بندی مشخص شده‌اند و باید نسبت جمعیتی و بودجه این کشورها را با ایران مدنظر داشته باشیم؛ بودجه امریکا ۶.۶ دهم و بودجه ایران ۶،۲ دهم است. یکی از مراکز تحقیقاتی امریکا در این حوزه سالیانه ۱۳۳ میلیون دلار بودجه پژوهشی دارد و با توجه به این امکانات ایران رتبه ۵ تولید علم را در حوزه طب سنتی به دست آورده است.

رضایی‌زاده اظهار داشت: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ فراورده سنتی، گیاهی، طبیعی و مکمل مرتبط با این حوزه‌ها داریم و اغلب این داروها هم با مجوزهای لازم وارد بازار شده‌اند. در پرورش گیاهان دارویی قدم‌های خوب‌تر و قوی‌تری برداشته‌ایم و سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اجرا رسیده است. در حوزه طب سنتی علی‌رغم ظرفیت‌ها عقب هستیم و در حوزه سلامت‌کده‌ها و خدمات بالینی نیز فعال هستیم و آموزش اصلاح سبک زندگی به مردم نکته مهمی است که باید سالم زندگی کردن را آموزش دهیم.

رئیس دانشکده طب ايراني علوم پزشكي تهران در پایان پیرامون کرونای جهش‌یافته یا همان کرونای انگلیسی گفت: براساس نظر وزیر بهداشت از این به بعد هر تشخیص جدیدی احتمالاً کرونای جهش‌یافته است و در چند هفته اخیر ظاهراً روند خوبی را داشتیم و پیک سختی را پشت سر گذاشتیم اما شرایط نگران‌کننده شده است. جهش جدید قدرت سرایت بیشتری دارد و سن‌های پایین‌تر را درگیر می‌کند و همچنین عوارض جدیدتری دارد و نگرانی بهمن‌ماه برطرف شد اما عید نوروز پیش‌رو ترسناک است.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha