کد خبر: طالبان-و-زندانیان-آزاد-شده‌اش-به-میدا
۴ مهر ۱۳۹۹، ۹:۵۶
طالبان و زندانیان آزاد شده‌اش به میدان جنگ بازگشته‌اند!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، عبدالله عبدالله، مقام ارشد افغانساتان روز سه شنبه گفت: تعدادی از زندانیان طالبان که به عنوان شرط گفتگوهای صلح توسط دولت افغانستان آزاد شدند، دوباره به مبارزه پرداخته‌اند. عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان و نظارت بر تلاش‌های صلح دولت، گفت که گفتگوها با طالبان در قطر تاکنون مثبت بوده است. با این حال، وی گفت برخی و نه اکثریت 5000 زندانی طالبان که توسط دولت به عنوان شرط گفتگو آزاد شده بودند، مبارزه با کابل را از سر گرفته‌اند. عبدالله در طی یک کنفرانس آنلاین با شورای روابط خارجی ایالات متحده گفت: من می‌دانم که برخی به میدان جنگ بازگشتند و این نقض توافقی است که آن‌ها انجام داده بودند. عبدالله گفت که گفت و گوها بین دو طرف با توجه به آشنایی هیئت‌ها با یکدیگر، در یک گفت و گوی مثبت در دوحه آغاز شده است.

گفت و گوها با طالبان مؤثر نبوده است!

با این حال سطح خشونت در داخل افغانستان کاهش نیافته است و او از ایالات متحده خواست که با معامله خود با طالبان روند صلح را آغاز کرده و پاکستان که با شورشیان ارتباط دارد، آنها را تحت فشار قرار می دهد تا با آتش بس موافقت کنند. زندانیان طالبان آزاد شده عبدالله گفت: متأسفانه، تاکنون سطح خشونت بسیار بالا و در حدی بوده که برای مردم قابل قبول نیست. من تماس خود را با خود طالبان و همچنین همه شرکایی که از هرگونه نفوذ بر طالبان برای فشار آوردن در این زمینه استفاده می‌کنند، تکرار می‌کنم. عبدالله گفت که برای اولین بار از سال 2008 قصد دارد در روزهای آینده به پاکستان سفر کند. خشونت مداوم و ناکامی طالبان در قطع کامل روابط با دولت اسلامی (داعش) و گروه‌های جهادی القاعده، مقامات آمریکایی که روز سه شنبه در کنگره شهادت می‌دهند، به عنوان مانعی برای موفقیت شناخته شده است.

عقب نشینی نیروهای آمریکایی متوقف خواهد شد

زالمای خلیل زاد، مذاکره کننده ارشد آمریكا گفت كه عقب نشینی نیروهای آمریكایی، طبق توافق آمریكا و طالبان، در حدود تعداد 4500 سرباز باقی مانده در افغانستان در ماه نوامبر متوقف خواهد شد در حالی كه واشنگتن ارزیابی می‌كند كه آیا شورشیان به تعهدات خود عمل می‌كنند یا خیر. زندانیان طالبان آزاد شده خلیل‌زاد در جلسه استماع کمیته نظارت مجلس گفت: برداشت‌های بیشتر بر اساس شرایط زمینی و تحویل طالبان بر تعهدات آن‌ها تعیین خواهد شد. ایالات متحده بیش از نیمی از تعداد 12000 نفر را در افغانستان کاهش داده است.

بر اساس قول دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای پایان دادن به درگیری آمریکا در جنگ‌های خارج از کشور، واشنگتن متعهد شده است که اگر طالبان و دولت می‌توانند به توافق صلح پایدار برسند، همه نیروها را تا ماه مه 2021 عقب بکشد.

خلیل زاد با اشاره به آتش‌بس‌های کوتاه مدت که توسط طالبان در گذشته احترام داشتند، گفت: با هر معیاری، سطح خشونت فعلی بسیار زیاد است. ما می‌دانیم که کاهش این میزان خشونت ممکن است.    

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha