کد خبر: ضرورت-رعایت-رژیم-مناسب-غذایی-در-تعطیلا
۷ فروردین ۱۴۰۰، ۷:۴۶

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، باید توجه داشت که افراد چاق احتمال ابتلای آنها به کرونا بالا و پیشرفت بیماری بیشتر است . بنابراین با رعايت نكاتي در تغذيه خود در اين ايام مي توانيد از بروز اضافه وزن و چاقي  پيشگيري كنيد.

مغزها از جهت  ارزش غذایی در هرم غذایی در گروه حبوبات قرار گرفته است که مواد مغذي مهم موجود در اين گروه پروتئين، آهن، روي و بعضي از انواع ويتامين هاي گروه Bو كلسيم، مس و فسفر می باشد.

از جمله مسائل مهم هنگام خريد انواع مغزها این است که نبايد آفت زدگي (آفت زنده) و يا بقاياي آفت مرده داشته باشد با توجه به درصد بالاي روغن در اين موارد، نبايد طعم تند پيدا كرده باشد( در غير اينصورت نشانه فساد روغن است).

همچنین مغز ها نبايد در معرض رطوبت قرار گيرند. رطوبت مي‌تواند به ايجاد سم افلاتوكسين كمك كند. نبايد داراي رنگ غيرطبيعي باشد ( برخي افراد سودجو به هنگام بودادن برخي از مغزها از رنگهاي غيرمجاز صنعتي و ياشيميائي استفاده مي كنند كه مصرف اين رنگها سرطان زا است. )  اين اقلام نباید در خارج از فروشگاه درمعرض گردو غبار قرار بگيرند و با توجه به شرایط کرونا باید تمامی این مغز ها دارای پوشش باشند و از تماس دست خریدار با آنها باید خودداری کرد .

انواع آجیل بايد در شرايط خشك و خنك قرار داشته باشند . بعضا" ديده مي‌شود مغزها در ويترين مغازه ها در معرض تابش نورمستقيم خورشيد مي‌باشند كه اين امر مي‌تواند باعث فساد مغزها گردد.

وجود نمك زياد در برخي از انواع آجيل مي‌تواند باعث افزايش فشارخون شما شود پس بهتر است از آجيل كم نمك یا بدون نمک استفاده كنيد . مصرف نمک زیاد باعث تضعیف سیستم ایمنی و افزایش ریسک ابتلا به کرونا می شود.

 از مراكزي شيريني تهيه نمائيد كه مطمئن باشيد مواد اوليه سالم و بهداشتي استفاده مي‌كنند . آرد گندم، آرد برنج، روغن، زعفران، هل، گلاب جزء مواد اوليه شيريني هاي عيد است كه اگر هركدام از اينها غيربهداشتي و ناسالم باشد به سلامت ما لطمه مي‌زند.

خريد انواع شكلات، تافي، آبنبات، سوهان و ساير شيريني هاي پرچرب و شيرين را محدود كنيد. مواد غذایی شیرین و پر چرب زمینه ساز اضافه وزن و چاقی و به تبع آن افزایش احتمال ابتلا به کرونا ، دیابت ، پر فشاری خون، چربی خون بالا ، کبد چرب می شوند و خود این بیماری ها خطر ابتلا و مرگ ناشی از کووید 19 را افزایش می دهد.

بنابراین در این دوران باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشیم به مواد غذایی و تنقلاتی که خریداری و مصرف می کنیم توجه بیشتری داشته باشیم . در واقع به جای مصرف تنقلات و مواد غذایی با نمک و چربی و قند بالا از مواد غذایی با نمک و قند و چربی کمتر استفاده کنیم تا این دوران همه گیری را با سلامتی پشت سر بگذاریم.

اندازه ميوه نقشي در ميزان مواد مغذي آن ندارد بلكه حمل و نقل و نگهداري و شيوه مصرف ميوه مي‌تواند باعث كاهش انواع ويتامين‌ها خصوصا" ويتامينc شود. براي مثال از پوست كندن و خردكردن ميوه براي مدت زمان طولاني خودداري كنيد چرا كه اين امر علاوه بر كاهش برخي ويتامين خصوصا" ويتامين C باعث جذب آلودگي هاي محيطي خواهد شد.

ميوه هاي خشك هم اگر در شرايط بهداشتي تهيه شده باشد منابع خوب ويتامين، انرژي و فيبر هستند ولي توجه داشته باشيد كه ميوه هاي خشك ويتامين كم تر و انرژي بيشتري نسبت به ميوه هاي تازه دارند. البته حتما باید در مراکز فروش به دلیل شیوع کرونا روی آنها  پوشیده شده باشد .

به طور کلی رعایت پروتکل های دقیق بهداشتی در ایام نوروز برای پیشگیری از کرونا ضروری است . بنابراین از دید و بازدید ها و دور همی های فامیلی باید اجتناب کرد و  توصیه می شود دید و بازید را امسال از طریق فضای مجازی انجام دهید .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha