کد خبر: ضرورت-راه-اندازی-صندوق-حواث-سوختگی-توس
۱ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۱۵
ضرورت راه اندازی صندوق حواث سوختگی توسط مجلس
 
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر محمدجواد فاطمی، موسس و رییس هیات مدیره انجمن ققنوس با بیان اینکه تعداد زیادی بیمار سوختگی در کشور وجود دارد که به جراحی احتیاج  دارند، به توان جراحان ایرانی اشاره کرد و گفت: توانایی جراحان پلاستیک ایرانی برای اعمال جراحی ها خیلی خوب است و نیازی به جراحان خارج از کشور نداریم.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه شبکه درمان بیماران سوختگی ما در کشور خوب نیست، افزود: در بسیاری از مواقع سازمان های بیمه گر جراحی پلاستیک بیماران سوختگی را به عنوان جراحی زیبایی محاسبه کرده و هزینه ها را نمی پردازند، به همین دلیل بیماران در تامین هزینه های جراحی با مشکلات متعددی مواجه می شوند؛ در همین راستا انجمن ققنوس با همکاری بیمارستان مطهری و حضرت فاطمه جراحی پلاستیک بیماران سوختگی را تنها با فرانشیز دولتی انجام می دهد.
رییس هیات مدیره انجمن ققنوس درباره تعداد افرادی که بر اثر عدم رعایت بهداشت پس از سوختگی فوت می کنند، گفت: قاعدتا انتظار نداریم بیماری که در بیمارستان های سوختگی درمان و زخمهایش ترمیم و مرخص شده به دلیل عفونت فوت کند ولی این افراد گاهی به علت سوء تغذیه و یا تعذیه نامناسب فوت می کنند.
دکتر فاطمی در ادامه با اشاره به  دوران کرونا و افزایش تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان ها به دلیل سوختگی ناشی از الکل خاطرنشان کرد: از آنجایی که  الکل یک ماده سریع الاشتعال است باید بدانیم از این مواد در کنار شعله استفاده نکنیم؛ استفاده از الکل در محیط آشپزخانه خیلی خطرناک است در همین راستا خانم ها باید بسیار مراقب باشند.
وی تصریح کرد: همچنین خطر آتش سوزی و منفجر شدن هنگام استفاده از الکل برای تمیز کردن موبایل زمان شارژ و یا زنگ زدن، وجود دارد.
رییس هیات مدیره انجمن ققنوس در ادامه به آتش سوزی در ساختمان های ناایمن اشاره کرد و گفت: متاسفانه آتش نشانی هیچ قدرت اجرایی در این زمینه ندارد و اگر ساختمانی را ناایمن تشخیص دهد با توجه به قوانین موجود نمی تواند کاری کند و نهاد مربوطه برای پلمب باید وارد عمل شود؛ سازمان آتش نشانی در خصوص ساختمان پلاسکو 30 تا 40 بار اعلام کرد که بنا ناایمن است اما هیچ اتفاقی از سوی نهاد مربوطه انجام نشد و آن اتفاق رخ داد، متاسفانه در کشور ما راههای فرار بسیاری در این موارد وجود دارد.
دکتر فاطمی در ادامه درباره سوختگی هایی که حین جراحی برای برخی بیماران اتفاق می افتد اشاره کرد و گفت: اگر سوختگی حین عمل اتفاق بیاقتد قصور پزشکی است و بیماران می توانند پیگیری کنند .
رییس هیات مدیره انجمن ققنوس همچنین در ادامه با بیان اینکه درباره اسید پاشی آمار دقیقی در کشور نداریم، به انواع اسیدپاشی اشاره و مطرح کرد: دو نوع اسیدپاشی؛ جرمی و حوادث صنعتی داریم.
وی با بیان اینکه متاسفانه سوختگی بیماران ناشی از اسیدپاشی خیلی زیاد است و درمان در این بیماران تنها به پوست محدود نبوده و بافتهای زیر پوست هم سوخته و گاهی منجر به نابینایی فرد می شود، اظهار کرد: درمان این بیماران خیلی سخت و نتایج هم خیلی خوب نیست و امکان اینکه این افراد به گذشته خود برگردند اصلا وجود ندارد
به گفته دکتر فاطمی از آنجایی که هزینه های درمان اسیدپاشی از دیه بیشتر است، به همین جهت قانون گذار باید علاوه بر دیه تمام هزینه های بیمار را بر عهده شخص خاطی بگذارد تا بیمار درمان شود؛ در موارد صنعتی هم صاحب کار باید موظف شود هزینه درمان را پرداخت کند؛ قوانین باید جلوی وقوع جرم را بگیرند.
دکتر فاطمی با بیان اینکه سوختگی برای ما یک مشکل ملی است و وزارت بهداشت تبعات این مشکل ملی را می پذیرد، بیان کرد:  همت ملی از طرف مردم و تمام سازمانهای مربوطه از جمله استاندارد، وزارت آموزش و پرورش، وزارت مسکن و شهرسازی و نیرو لازم است تا بتوانیم تبعات ناشی از این مشکل را کاهش دهیم و از صدمه به جان و مال مردم جلوگیری کنیم.
رییس هیات مدیره انجمن ققنوس با تاکید بر اینکه مجلس باید صندوق حواث سوختگی تاسیس کند، اظهار کرد: با تاسیس صندوق، بیمارستان ها از ورشکستگی نجات پیدا کرده و از مرگ بیماران جلوگیری می شود.
دکتر فاطمی در پایان گفت: سالانه 2000 نفر بیمار سوختگی الکتریکی در سراسر کشور داریم که 50 درصد آنها یک دست و پایشان یا بیشتر قطع می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha