کد خبر: ضرورت-بهره‌مندی-از-دانش-بین‌المللی-و
۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۰۹
ضرورت بهره‌مندی از دانش بین‌المللی و ارتقای جایگاه صنعت دریایی ایران

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،روزبه مختاری رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های کشتیرانی با بیان اهمیت این نمایشگاه و نقشی که‌ می‌تواند در کاهش اثرات تحریم و تقویت بنیه بخش خصوصی در ارایه خدمات حمل و نقلی به کشور داشته باشد به بیان نقطه‌نظرات خود پرداخت.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های کشتیرانی و خدمات وابسته با تاکید بر اینکه قدرت یک زنجیره تامین وابسته به تمامی ارکان آن است، گفت: در توسعه زیرساخت، نوسازی ناوگان و حمل‌و‌نقل کارآمد و لجستیک ضروری است تمامی حوزه‌های آن مورد بررسی قرار بگیرد.

مختاری تحقیق در مورد آینده حمل‌ونقل دریایی و صنایع وابسته را از ضروریات برشمرد و توضیح داد: حرکت رو به رشد صنایع دریایی در دنیا هم‌اکنون بالاست و به نظر می‌رسد در مقابل کندی و عقب‌ماندگی داخلی در این حوزه باید جایگاه خود را ارتقا بدهیم تا بتوانیم در برابر رقبای آینده جایگاه مناسبی پیدا کنیم.

وی قدرت دادن به حمل و نقل دریایی و صنایع وابسته را راهکاری برای پوشش دادن تحریم‌ها برشمرد و افزود: پوشش تحریم، قدرت لازم جهت پنهان کردن مشکلات و نواقص را دارد اما‌ باید بررسی شود چنانچه این پوشش برداشته شود در چه جایگاهی در میان رقبا خواهیم داشت.

مختاری بر دستیابی به ایدئولوژی همسان‌نگر با دنیای تجارت و حمل و نقل تاکید کرد و توضیح داد: ایجاد تغییرات عمده در صنعت دریایی از نان شب واجب‌تر است. بنابراین ضروری است تا نگاه خود به لجستیک و زنجیره تامین را تغییر دهیم و خود را همسو با تغییرات جهانی کنیم.

وی بر وجود مباحث دیجیتالیزین و Big data در امتداد و تکامل سیستمهای الکترونیکی تاکید کرد و گفت: در جهان لجستیک، همچون دیگر صنایع، بحث دیجیتالیزین و Big data در امتداد و تکامل سیستمهای الکترونیکی به وجود آمده است و کلیه ذیعنفعان صنایع با سرعت بسیار زیاد در حال تکامل و رسیدن به نسل جدیدی از صنایع هستند در حالی‌که ما هنوز موفق نشده‌ایم از کارآمدی سیستمهای الکترونیکی استفاده بهینه داشته باشیم.

ضرورت تغییر در نگرش به لجستیک و ساختارهای وابسته

مختاری ادامه داد: مادامی که زیرساختهای ذهنی خود را اصلاح نکرده باشیم قادر نخواهیم بود زیرساختهای لجستیکی و حمل و نقلی را اصلاح کنیم و یا تغییر دهیم.

مختاری استفاده از تکنولوژی پیشرفته خارجی را آغاز این راه  قلمداد کرد و گفت: متاسفانه در سالهای گذشته شاهد ورود افرادی از خارج از کشور به صنایع خود بودیم که کمترین ارزش افزوده را برای بهبود و رشد و تکامل این صنعت دارا بودند. بنابراین در ابتدا باید ایدئولوژی خود را تغییرداده و یا اصلاح کنیم و با به روزرسانی  زیرساخت تفکرات و بهره‌مندی از علم و دانش بین‌المللی و نه بهره برداری خارجی، جایگاه خود را در صنعت دریایی ارتقا بدهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha