کد خبر: ضدعفونی-میوه-و-سبزیجات-را-با-چه-ماده‌ا
۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۲۹
ضدعفونی میوه و سبزیجات را با چه ماده‌ای انجام دهیم؟
دکتر مجید حاجی فرجی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان طبنا (خبرگزاری سلامت) درباره ضدعفونی میوه و سبزیجات در دوران کرونا افزود: شستشوی سبزیجات و میوه ها که عمده نگرانی افراد است را از مدت ها قبل از شیوع کرونا به دلیل وجود انگل، ویروس و مواد شیمیایی باقی مانده روی سبزیجات داشتیم. روش اینکار فرقی با قبل نکرده است، چون سبزیجات گل و لای دارند باید در ابتدا شستشوی اولیه انجام شود.

وی اضافه کرد: وجود تخم انگل ها در سبزیجات نگرانی دیگری ایجاد می کند که با خیس کردن سبزیجات در ظرف آب و اضافه کردن حدود 5 گرم محلول پرکلرین در 5 لیتر آب و خواباندن 3 تا 5 دقیقه‌ای سبزیجات در این محلول، می توان از پاک شدن آلودگی انگلی مطمئن شد، اگر این محلول در دسترس نبود می توان از مواد مشابه و مورد استاندارد سازمان غذا و دارو و اگر این مواد هم قابل تهیه نبود استفاده از میزان کمی از مایع ظرفشویی است. در هر صورت نباید بیشتر از 3 تا 5 دقیقه طول بکشد چراکه می تواند به بافت سبزی آسیب بزند.

[caption id="attachment_115087" align="aligncenter" ]ضدعفونی میوه و سبزیجات را با چه ماده‌ای انجام دهیم؟ ضدعفونی میوه و سبزیجات را با چه ماده‌ای انجام دهیم؟[/caption] حاجی فرجی تصریح کرد: بعد از این مرحله سبزیجات باید به خوبی آبکشی شوند تا هم مواد ضدعفونی کننده و هم تخم انگل هایی که محلول شناور شده و از سبزیجات جدا شده، شسته شوند. باکتری، ویروس ها یا سموم دفع آفات هم معمولا با همین روش از بین می روند. این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در مورد شستشوی میوه ها نیز گفت: برای ضدعفونی میوه ها می توان آن ها را به مدت 5 دقیقه در محلول های ضدعفونی قرار داد یا اینکه سطح میوه ها را با اسکاچ نرم تمیز کرد تا آلودگی ها و آفات باقی مانده از بین برود. در مورد ویروس که الان نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است هم همین مواد ضدعفونی کننده می تواند اثربخش باشد. وی درباره برخی از مواد ضدعفونی کننده مرسوم تصریح کرد: اضافه کردن یه قاشق سرکه یا چند قطره لیموترش به محلولی که به آن مایع ظرفشویی زده شده هم می تواند ماده ضدعفونی کننده ایجاد کند. البته استفاده از جوش شیرین هم مرسوم است اما جوش شیرین به راحتی در بافت های نرم نفوذ می کند و مواد و خواص مغذی را کاهش می دهد، بنابراین ترجیح، استفاده از موادی است که گفته شد. حاجی فرجی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه نیازی به استفاده از الکل برای ضد عفونی سبزیجات و میوه ها نیست چون باقی مانده آن می ماند و عطر و طعم را عوض می کند، اضافه کرد: همین نکات برای شستشوی سبزیجات و میوه ها کافی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha