کد خبر: صدور-دفترچه‌-کاغذی-تامین-اجتماعی-در-ه
۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۸:۲۹

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، دکتر  سمیرا نوری  در جمع خبرنگاران از عدم صدور دفترچه‌های کاغذی تامین اجتماعی خبر داد و اظهار کرد: بیمه‌شدگان تامین اجتماعی که صفحات دفترچه آنها به پایان می‌رسد، نیاز به دریافت دفترچه درمانی جدید ندارند.

وی بیان کرد:‌ افراد می‌توانند با ارائه کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه بیمه به پزشکان و مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد و غیر طرف قرارداد و پس از تایید استحقاق درمان از خدمات درمانی بهره‌مند شوند.

سرپرست مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان با تاکید به اینکه افراد زیر ۱۸ سال برای دریافت خدمات درمانی از شناسنامه و جلد دفترچه بیمه‌ای که دارای کارت ملی نیستند استفاده کنند افزود: بارها موضوع حذف دفاتر درمانی مطرح بود که سرانجام با تلاش مدیران سازمان تامین اجتماعی و تجهیز و راه‌اندازی سامانه نسخه الکترونیک و زیرساخت‌های لازم این تحول بزرگ در سازمان تامین اجتماعی شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: هر بیمه‌شده یا بازنشسته تامین اجتماعی می‌تواند پیش از رفتن به مراکز پزشکی، استحقاق درمان خود را از طریق سامانه eservices.tamin.ir  یا کد دستوری #۱۶۶۶* دریافت کند.

دکتر نوری با اشاره به اینکه هر تغییر و تحولی در راستای ارائه خدمات بهتر همراهی پزشکان و مراکز درمانی و اقشار مختلف مردم را می‌طلبد افزود: طرح نسخه الکترونیک، طرح ملی و الزام کشوری بوده که در برنامه ششم توسعه مطرح شده است.

وی عنوان کرد: به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان‌های بیمه‌ای و نیز تمام مراکزی که در حوزه سلامت مردم فعال هستند، اجرای طرح نسخ الکترونیک الزام شده است.

سرپرست مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان با بیان اینکه بار دیگر در قانون بودجه سال ۹۹ اجرای این طرح تاکید شده که تا پایان سال باید به طور کامل اجرایی شود افزود: تمام سازمان‌ها در این راستا اقدام به فعالیت کرده‌اند که سازمان تامین اجتماعی نیز قدم‌های مهمی برداشته است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف نسخه نویسی الکترونیک غیر کاغذی شدن درمان بوده و عدم چاپ دفترچه جدید از سوی تامین اجتماعی یکی از این اقدامات است گفت: امروز در روزهای پایانی سال هستیم و باید گام‌های اساسی در اجرای این طرح برداریم.

دکتر نوری با بیان اینکه با بیان اینکه آغاز طرح نسخه‌نویسی الکترونیک در سازمان تامین اجتماعی مربوط به سال ۹۶ بوده اما این اواخر با سرعت بیشتری پیش می‌رود افزود: تمامی پزشکان طرف قرارداد سازمان در این زمینه آموزش دیده‌اند و مشکل سخت افزاری مطب‌ها و داروخانه ها نیز حل شده و تمام این مراکز نیز لینک هستند.

وی با اشاره به اینکه ۹۹ درصد آموزش پزشکان انجام شده و زیرساخت‌ها فراهم است خاطرنشان کرد: با شیوع بیماری کرونا بسیاری از اقدامات با سرعت بیشتری به سمت الکترونیکی شدن پیش رفته است.

سرپرست مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه نسخه‌نویسی الکترونیک روند نسخه‌نویسی و یا دریافت دارو را طولانی می‌کند، گفت: نسخه نویسی الکترونیک بر بستر اینترنت انجام می‌شود و طبیعی است گاهی قطعی برق و اینترنت مشکلاتی را ایجاد کند و به همین دلیل هنوز دفترچه‌ها حذف نشده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۷ درصد پزشکان در مراکز درمانی و داروخانه‌های استان همدان ترکیبی از نسخه نویسی کاغذی و الکترونیک را انجام می‌دهند، گفت: بیش از ۸۰ درصد داروخانه‌های استان ترکیبی از نسخه نویسی الکترونیک و کاغذی را دارند.

دکتر نوری با تاکید به اینکه نسخه‌نویسی در موبایل هم قابل انجام است و به زودی با معرفی سامانه‌‌ای، این مهم نیز اجرایی خواهد شد یادآور شد: یکی از مزایای نسخه‌نویسی الکترونیک نیز ایجاد پرونده سلامت الکترونیک است.

وی از پرداخت به‌روز مطالبات سخن گفت و افزود: در پرداخت مطالبات نیز به روز هستیم و سازمان تأمین اجتماعی قبل از اجرای نسخه نویسی الکترونیک مطالبات پزشکان را به روز کرد.

سرپرست مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان با بیان اینکه با هر نسخه نویسی که الکترونیک نوشته ‌شود ۸۰ تا ۹۵ درصد مطالبات یک پزشک و درمانگر کمتر از ۲۴ ساعت پرداخت می‌شود، گفت: در داروخانه‌ها و پاراکلینک‌ها هم در حال حاضر ۳۰ درصد مطالبات با نسخه‌نویسی الکترونیک به‌روز پرداخت می‌شود که از این پس نیز پلکانی بالا می‌رود.

وی از پرداخت تسهیلات به پزشکان و درمانگاه‌ها در ایجاد زیرساخت‌های لازم نسبت به اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی خبر داد و گفت: پزشکان می‌توانند از ۴۰ میلیون تومان، درمانگاه‌ها از ۱۰۰ میلیون تومان و با همکاری بانک تا سقف ۴۰۰ میلیون تسهیلات برای خرید تجهیزات بهره‌مند شوند.

دکتر نوری در بخش دیگری از سخنانش به ارائه ۳۰ خدمت از خدمات سازمان تأمین اجتماعی به صورت غیرحضوری اشاره کرد و افزود: با این اقدام تقریبا ۷۰ میلیون مراجعه به شعب سازمان  تامین‌اجتماعی کاهش یافته است.

وی در پایان به اشاره به ۷۶۰ هزار نفر بیمه‌ شده تامین اجتماعی در استان که این تعداد دفترچه دیگر صادر نخواهد شد گفت: هنوز دفترچه درمانی حذف نشده و فقط دفترچه جدیدی چاپ نخواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha