کد خبر: صدها-پزشک-ناامید-لبنان-را-ترک-می-کنند،-ض
۲۳ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۲۶
صدها پزشک ناامید لبنان را ترک می کنند، ضربه‌ای محکم به پزشکی!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، فواد بولوس در سال 2007 از ایالات متحده به بیروت بازگشت و در آنجا در زمینه آسیب شناسی و پزشکی آزمایشگاهی آموزش دید. او چنان مطمئن بود که لبنان مکان مناسبی است که وی کارت سبز اقامت آمریکا را رها کرد. چهارده سال بعد او به همراه همسر و پنج فرزندش میهن خود را ترک می‌کند و به ایالات متحده برمی‌گردد تا شانس خود را از ابتدا امتحان کند. در یک سال گذشته، لبنان میزبان یک خیزش مردمی علیه رهبران سیاسی خود، ورشکستگی دولت و سیستم بانکی، بیماری همه گیر COVID-19 و در ماه اوت، یک انفجار بزرگ در بندری که مقدار زیادی از بیروت را نابود کرد، بوده است.

افرادی که می‌توانستند لبنان را ترک کنند، این کار را کردند

برخی از کسانی که می‌توانند کشور را ترک کنند این کار را انجام داده‌اند و تعداد فزاینده‌ای از آن‌ها پزشک و جراح بوده که بسیاری در رأس حرفه خود هستند. با آن‌ها شهرت افتخارآفرین بیروت به عنوان پایتخت پزشکی خاورمیانه همراه است. بولوس، دانشیار آسیب شناسی بالینی و پزشکی آزمایشگاهی در دانشگاه آمریکایی بیروت (AUB) گفت: این یک مهاجرت گسترده است. وی به رویترز گفت: این روند ادامه خواهد داشت. اگر امیدی داشتم می‌ماندم اما هیچ امیدی نه به آینده نزدیک و نه در مدتی طولانی برای لبنان ندارم. هنگامی که او در محل زندگی خود در کوه در بیت مری، منطقه‌ای جنگلی با چشم اندازهای گسترده از بیروت صحبت می‌کرد، همسرش به جمع آوری آخرین دارایی خود که آماده بازگشت به ایالات متحده بود، کمک کرد. بولوس افزود: این سخت‌ترین تصمیمی بود که باید می‌گرفتم و همه چیز را پشت سر گذاشتم. بسیاری از پزشکان واجد شرایط، که قبل از بازگشت به لبنان پس از جنگ داخلی 1975-90، در سراسر ایالات متحده و اروپا مورد تقاضا بودند، امید خود را نسبت به آینده از دست داده‌اند. آن‌ها نه تنها شاهد کاهش دستمزدها هستند بلکه با کمبود تجهیزات سخت افزاری لبنان برای پرداخت واردات، با کمبود تجهیزات، پرسنل و حتی برخی وسایل اساسی در بیمارستان‌های خود روبرو هستند.

استعدادی که در حال از دست رفتن است...

شرف ابو شرف، رئیس سندیکای پزشکان گفت که عزیمت 400 پزشک تاکنون در سال جاری یک مشکل اساسی ایجاد می‌کند، به ویژه برای بیمارستان‌های دانشگاهی که آن‌ها هم تمرین کرده و هم تدریس می‌کنند. وی گفت: این نابودی استعداد نشانه خوبی نیست، به خصوص اگر شرایط طولانی مدت باشد و افراد دیگری نیز برای عزیمت آماده شوند. لبنان تا هسته فاسد! وی به رویترز گفت: تخصص آن‌ها طی سال‌های زیادی ساخته شده است و از دست دادن آن‌ها بسیار دشوار است. ما به سال‌های زیادی نیاز خواهیم داشت تا بخش پزشکی را به جلال سابق خود برگردانیم. اعتراضاتی که سال گذشته آغاز شد و دولت را سرنگون کرد این امیدواری را ایجاد کرده بود که سیاستمداران، منتخب سیستمی که در آن رهبران فرقه‌های مسیحی و مسلمان مشاغل برتر را انتخاب می‌کردند، کنار گذاشته شوند. سپس انفجار 4 اوت رخ داد، هنگامی که مقدار زیادی نیترات آمونیوم ذخیره نشده منفجر شد، 200 نفر کشته، 6000 زخمی، 300000 نفر بی‌خانمان شدند و قسمت‌های زیادی از بیروت از جمله چندین بیمارستان تخریب شد. بولوس گفت: انفجار ضربه نهایی بود... . این پزشک که در دانشگاه وندربیلت در نشویل، تنسی آموزش دیده است، افزود: این انفجار همه ترس، درد و  دشواری‌هایی را که ما از آن عبور می‌کردیم را افزایش داد.

تا هسته مرکزی فاسد!

بولوس گفت که پس از سال‌ها بی‌ثباتی ناشی از نزاع سیاسی، اعتقاد خود را به رهبری کشور از دست داده است. وی با تکرار شعارهای هزاران معترض که در طول سال گذشته گفت: لبنان تا هسته اصلی فاسد است. این کشور همچنین مجبور شده است با هجوم بیش از یک میلیون سوریایی که از جنگ داخلی فرار کرده‌اند، مقابله کند، اقتصادی که تحت فشار بدهی، بیکاری گسترده، فقر و اخیراً بیماری همه گیر ویروس کرونا قرار گرفته است. لبنان تا هسته فاسد! روز سه شنبه، لبنان دستور داد که برای جلوگیری از شیوع ویروس، در حدود دو هفته در سراسر کشور قرطینه اعمال شود، زیرا واحدهای مراقبت‌های ویژه به ظرفیت حیاتی رسیدند. دولت سال‌ها به بیمارستان‌ها بدهکار بود و قبض‌های پرداخت نشده آن‌ها رو به افزایش است. قاضی زاتاری، دانشیار رئیس دانشکده و رئیس گروه پاتولوژی و پزشکی آزمایشگاهی در AUB گفت که او ترس دارد این مهاجرت سرعت پیدا کند. طی 10 سال گذشته ما تلاش زیادی برای جذب حدود 220 عضو هیئت علمی کردیم و اکنون بسیار مأیوس کننده است که ببینیم بسیاری از کسانی که استخدام کرده‌ایم دوباره در حال ترک هستند. پزشکان در لبنان اگرچه دستمزد نسبتاً خوبی دارند اما به طور کلی درآمد کمتری نسبت به خارج از کشور دارند. در طول سال گذشته آن‌ها شاهد کاهش درآمد واقعی به دلیل کاهش 80 درصدی ارز بوده‌اند. وزیر موقت بهداشت گفت که دولت به دنبال کمک بین المللی برای تقویت حقوق استهلاک یافته پزشکان است تا مهاجرت را کندتر کند. اما هم بولوس و هم زاتاری گفتند پول مشکل اصلی نیست. زائاتری گفت: پول یک مسئله است، اما این عدم اعتماد و اطمینان به رهبری سیاسی (برای) یک آینده امن، مطمئن و موفق یک عامل عظیم است.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha