کد خبر: صحبت‌ها-در-مورد-واکسن-کرونا-ضد-و-نقیض-ا
۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۲۰
صحبت‌ها در مورد واکسن کرونا ضد و نقیض است!

زهرا عبدی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر عدم تاثیر واکسن کووید 19 در درمان بیماران، اظهار داشت: مباحثی که در خصوص واکسن کرونا از سوی برخی مسوولان یا پزشکان به صورت پراکنده مطرح شده نمی‌تواند به صورت صد در صد درست باشد چراکه کرونا یک ویروس تازه شناخته شده است.

وی افزود: اطلاعات در مورد ویروس کرونا هنوز به صورت کامل کسب نشده به همین خاطر نمی‌توانیم در خصوص این بیماری هیچ اظهار نظری صد در صدی و قطعی داشته باشیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه هنوز نمی‌دانیم که تغییر جهش‌های ژنتیکی این ویروس چقدر در قوی و یا ضعیف شدن آن تاثیر دارد، گفت: در گذشته مطرح شده بود که با تغییر جهش ویروس حتی به مقدار خیلی کم، افراد به کرونا مبتلا شده‌ بودند به همین خاطر مطالعات نشان می‌دهد که با درصد بسیار کم ویروس افراد می‌توانند به بیماری کووید 19 مبتلا شوند.

عبدی ادامه داد: روزانه و به صورت هفتگی شاهد انتشار مقالات زیادی در خصوص کرونا هستیم اما مطالبی که در این خصوص مطرح می‌شود نمی‌تواند به طور قطع و یقین درست باشد چراکه کرونا هر روز در حال تغییر است.

وی با تاکید بر اینکه هنوز واکسنی که به طور قطعی در درمان بیماران کووید 19 موثر باشد ساخته نشده است، بیان داشت: هنوز هیچ امیدی وجود ندارد که تا آخر پاییز واکسنی برای کرونا ساخته شود چراکه این واکسن هنوز امتحان کارآزمایی بالینی را روی انسان انجام نداده است.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه هنوز نمی‌توانیم هیچ قولی در خصوص تاثیر یا عدم تاثیر این واکسن در درمان بیماران بدهیم، افزود: هنوز نمی‌دانیم که آیا این واکسن می‌تواند ایمنی را در بدن افزایش دهد و باعث تولید آنتی‌بادی خنثی شونده ویروس در بدن شود یا خیر به همین منظور تصمیم گیری در مورد این موضوعات هنوز زود است.

عبدی با بیان اینکه باید منتظر کارآزمایی بالینی واکسن کووید 19 بمانیم، تاکید کرد: صحبت‌ها در مورد این واکسن ضد و نقیض است به همین دلیل باید تا تکمیل اطلاعات کلی در خصوص این ویروس منتظر بمانیم. اطلاعات علمی، بالینی و عملی هنوز برای این ویروس کامل نیست بنابراین هیچ کسی نمی‌تواند با قاطعیت در مورد تاثیر هر نوع دارویی برای درمان این بیماری صحبت کند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha