کد خبر: صبر-جمهوری-اسلامی-ایران-لبریز-شده-است
۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۰۷
صبر جمهوری اسلامی ایران لبریز شده است!

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت، عباس مقتدایی با اشاره به اظهارات محمدجواد ظریف در نشست شورای امنیت تاکید بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: مواضع و دیدگاه‌هایی که آقای ظریف در ارتباط مجازی با اعضای شورای امنیت سازمان ملل مطرح نمود، مواضعی اصولی بود که باید به سرعت عملیاتی شود.

زمینه برای توقف اجرای پروتکل الحاقی وجود دارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی زمینه‌های زیادی برای دسترسی آژانس به مراکز ایرانی مهیا کرد و چنانچه سوء استفاده از این پروتکل در دستور کار آژانس قرار گیرد، زمینه برای توقف آن وجود دارد. همان چیزی که کمیسیون امنیت ملی و سیاست هفته گذشته بر آن تاکید داشت.

جمهوری اسلامی هیچ منافعی از برجام دریافت نکرده است

وی افزود: مواضع آقای ظریف نشان دهنده بی‌عملی مجامع بین المللی و کشورهای غربی است. اگر کشورهای غربی به تعهدات خود عمل می‌کردند، جمهوری اسلامی ایران می‌توانست حدی از بهره‌مندی از آثار برجام را داشته باشد. در حالی که در سال‌های گذشته ایران تنها پرداخت کرده و هیچ دریافتی نداشته است.

مقتدایی با بیان اینکه امروز کشور و ارکان مختلف آن نسبت به عدم تعهد اروپایی‌ها، کشورهای غربی و آمریکایی‌ها معترض هستند، گفت: صبر جمهوری اسلامی ایران لبریز شده و دیگر نمی‌توان پا‌ به‌پای کشورهای غربی حرکت کرد. در داخل کشور هم دیگر چنین اجازه‌ای به دولت داده نمی‌شود کما اینکه منطق و حقوق بین الملل هم این امر را نمی‌پذیرد.

دولت باید ضمن مشورت با مجلس تصمیم مشخص و به هنگام بگیرد

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: کشورهای اروپایی و به طور کلی غرب باید به عهد و پیمان های خود پایبند باشند. غرب در روند همکاری با جمهوری اسلامی ایران بی انصفای را از حد گذرانده است بنابراین هیچ دلیل وجود ندارد که ایران یکطرفه عمل کند.

وی افزود: اظهارات آقای ظریف اگرچه ضروری و لازم بود اما دیرهنگام بیان شد، دولت باید تکلیف خود را مشخص و تصمیم مناسب را در زمان مناسب بگیرد. اگر دولت در این جهت ملاحظاتی دارد باید بدون هر گونه تاخیر مباحث را با مجلس در میان بگذارد. از همین رو وزیر امور خارجه یکشنبه هفته آینده در صحن علنی حاضر و توضیحات نمایندگان خواهد شنید. اما در هر صورت جمهوری اسلامی ایران کشوری قدرتمند است که نمی‌تواند در برابر فشارهای کشورهای غربی ساکت بنشیند و بر این اساس باید منافع ملی خود را در اولویت قرار دهد.

سازمان ملل تحت فشار آمریکایی‌ها/ امیدی به رعایت انصاف وجود ندارد

مقتدایی در واکنش به اظهارات دبیر کل سازمان ملل مبنی بر بازگشت ایران به تعهدات برجام، گفت: سازمان ملل از همان ابتدا تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ بوده است. امروز آمریکا حدود 25 درصد بودجه سازمان را می‌پردازد و در عین حال بدهکارترین کشور به سازمان ملل است در واقع آمریکا از ابزرا بدهی برای فشار به مدیران و کارکنان سازمان ملل بهره می‌گیرد.

وی ادامه داد: آمریکا با سوء استفاده از چنین امری تلاش می‌کند تا به منافع خود بیش از پیش دست یابد و منافع سایر ملت ها را نادید می‌گیرد. چنین روندی ناقض اصول اولیه منشور ملل متحد است. در این شرایط همه اجزای نظام اسلامی باید به این موضوع توجه کنند که امیدی به رعایت انصاف در سازمان ملل، وجود ندارد بلکه این سازمان بیش از آنکه مفاهیم منطقی و حقوقی را درک کندف موضوع سلطه، زور و قدرت را در محاسبات خود لحاظ می‌کند.

ضرورت مقاومت افزون‌تر در برابر فشارهای آمریکایی

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ایالات متحده آمریکا از همین رو هنگامی که تخلفی انجام داد و جمهوری اسلامی ایران با هدف قرار دادن عین‌الاسد پاسخ داد، مفهوم یا پاسخ ایران به خوبی درک کرد. ما نباید دچار کوتاهی یا نادیده گرفتن این مفاهیم مبتنی بر قدرت در سطح بین المللی شویم بلکه باید با قوت درونی در برابر فشارهای آمریکایی و غربی مقاومت افزون‌تری داشته باشیم و این مقاومت در بهره‌گیری از ابزارهای در اختیار، خودش را نشان می‌دهد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز توقف اجرای پروتکل الحاقی یک ابزار است که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از آن استفاده کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha